نقش تغذیه در سلامت بدن بر همگان به اثبات رسیده است. تأثیر تغذیه زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم به راحتی می‌تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کند.

پیام فرحبخش، متخصص تغذیه، در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: با افزایش سن "رادیکال‌های آزاد" به "سلول‌های عصبی" حمله و آن‌ها را تخریب می‌کنند، درنتیجه فرد دچار کاهش حافظه و در نهایت آلزایمر می‌شود.

وی گفت: مغز برای خنثی کردن این رادیکال به آنتی‌اکسیدان نیاز دارد که در میوه‌ها و سبزی‌ها به فراوانی یافت می‌شود.

وی افزود: "فشار خون بالا"، سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها را ملتهب و باعث تنگی عروق می‌شود و اگر خون کافی به مغز نرسد، قدرت حافظه فرد کاهش می‌یابد.

فرحبخش ادامه داد: برای "تقویت حافظه" باید در ابتدا مصرف نمک و "چربی‌های اشباع" را کم کنیم.

وی تصریح کرد: موادغذایی حاوی "امگا3" مثل ماهی‌ها، ویتامینC ، مرکبات، ویتامین‌های گروهB که در جوانه گندم، عدس و گردو وجود دارد و روی که در غلات، گوشت‌ها، جگر، تخم‌مرغ، حبوبات و سبزی‌های تیره وجود دارد، به تقویت حافظه کمک بسیاری می‌کنند.

وی کم‌خونی ناشی از فقرآهن را نیز یکی از عوامل فراموشی دانست و گفت: کم‌خونی فقرآهن باعث می‌شود اکسیژن کافی به سلول‌های مغزی نرسد و در نتیجه فرد به فراموشی دچار شود.

وی اشاره‌ای به رژیم‌های غذایی نامناسب کرد و افزود: سوخت مغز، قند گلوکز است و اگر فرد گرسنه بماند، میزان گلوکز خون کم می‌شود و در نتیجه قدرت یادگیری او نیز کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار