وزیر امور خارجه ایران شرکت‌های آلمانی را به فعالیت در اقتصاد ایران تشویق کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که در آلمان به سر می‌برد شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی این کشور را ترغیب کرد تا در ایران به فعالیت بپردازند. 

ظریف با بیان این که یک سوم اقتصاد ایران به نوعی با آلمان مرتبط است از صاحبان صنایع و سرمایه در این کشور خواست که بر روی این پیشینه و ظرفیت سرمایه‌گذاری کنند.

وزیر خارجه ایران افزود که کالاهای «Made in Germany» (ساخت آلمان) همچنان اعتبار و وزنی خاص در ایران دارند و آلمان در کل اروپا یکی از شرکای سنتی مهم اقتصادی ایران به شمار می‌رود.

وزیر خارجه ایران در ادامه خواست که غربی‌ها جدیت ایران را در بسط مناسبات اقتصادی بیازمایند: ما را بیازمایید و ببیند که آیا ما ترسی داریم که بازارهای خودمان را به روی شرکت‌های خارجی باز کنیم.

ظریف با بیان این که مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ می‌تواند ظرف ۶ ماه آینده به نتیجه برسد تاکید کرد که بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا (آلمان) در این زمینه می‌تواند نقشی تعیین‌کنده بازی کند.

دور بعدی مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ جهانی ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن ماه) در وین برگزار می‌شود. آلمان در کنار ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، عضو گروه ۱+۵ هستند.

دعوت محمدجواد ظریف از شرکت‌های آلمانی برای فعالیت در ایران در حالی صورت می‌گیرد که خبرگزاری‌ها از سفر یک هیئت اقتصادی فرانسوی به ایران خبر می‌‌دهند. در این هیئت ظاهرا نمایندگانی از شرکت فرانسوی، از جمله خودروسازی‌های پژو و رنو حضور دارند.

محمدجواد ظریف همچنین در یک سخنرانی در جمع اعضای "انجمن آلمانی سیاست خارجی" در برلین در روز دوشنبه گفت که کشورش گرچه "در درون انقلابی" است، ولی در سیاست خارجی در صدد تغییری انقلابی در وضعیت موجود نیست.

ظریف با بیان این که "ایران از موقعیت منطقه‌ای خود راضی است و کشورش "به دنبال ثبات و آرامش در منطقه" است افزود: ما هیچگاه علیه هیچ کشوری دست به جنگ نخواهیم زد.

ظریف با تصریح این که در پرونده هسته‌ای نباید یک طرف بازنده و یک طرف برنده شود گفت که لازم است که هر طرف خود را در جای طرف مقابل بگذارد و از منظر او وضع را بررسی کند تا "سو؛تفاهم‌ها و بی‌اعتمادی‌ها" رفع شوند.

وزیر خارجه ایران سپس گفت که سلاح اتمی کمکی به امنیت کشورش نمی‌کند و حتی رواج این درک و دریافت که گویا کشورش به دنبال سلاح هسته‌ای است هم به زیان امنیت ایران است.

او سلاح هسته‌ای در دست ایران را انگیزه‌ای برای کشورهای منطقه دانست که بیش از پیش به دنبال حمایت قدرت‌های بیرون از منطقه باشند.

ظریف اطمینان دارد که آیت‌الله خامنه‌ای زهبر معظم انقلاب، به طور کامل در جریان مذاکرات هسته‌ای است و علاوه بر تعیین خطوط اصلی مذاکرات از همه جزئیات این مذاکرات باخبر است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود به بحران سوریه پرداخت و گفت که عربستان و ایران در اصل در مقابله با افراط‌گرایی در منطقه منافع مشابه‌ای دارند.

او گفت که اگر عربستان نیروهای افراطی اسلامی درگیر نبرد در سوریه را به زمین‌گذاشتن سلاح تشویق کند، ایران نیز آماده است تا از نفوذ خود بر بشار اسد برای پایان دادن به درگیری‌ها استفاده کند.

محمدجواد ظریف همچنین در مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های تلویزیونی آلمان هولوکاست را جنایتی خواند که دیگر نباید تکرار شود.

سفر ظریف به آلمان از مونیخ و برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ آغاز شد که ظرف روزهای گذشته در این شهر جریان داشت.

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه برای مذاکراه با مقام‌‌های ارشد آلمان وارد برلین شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار