پارلمان‌های آفریقای جنوبی و ایران روز پنجشنبه متعهد شدند دنیا را به جهانی بهتر برای همه تبدیل کنند در حالیکه لاریجانی تصریح کرد ایران از حق توسعه فناوری هسته‌ای برای استفاده صلح‌آمیز برخوردار است و برنامه هسته‌ای این کشور برای غنی‌سازی اورانیوم تحت نظارت است تا اطمینان داده شود که هدفش صلح آمیز است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا، دو کشور پس از نشست اعضای پارلمان آفریقای جنوبی و هیئت نمایندگی پارلمان ایران چنین وعده ای دادند.

مجلس ملی آفریقای جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد ایران و آفریقای جنوبی به تقویت مناسبات میان پارلمان های دو کشور متعهد شدند.

در این بیانیه آمده است "مکس سیسولو" رئیس مجلس ملی و "ام نینوا ماهلانگو" رئیس شورای ملی استان های آفریقای جنوبی در نشست با همتایای ایرانی خود به گسترش مناسبات نزدیک میان پارلمان های دو کشور متعهد شدند.

"علی لاریجانی" رئیس پارلمان ایران ریاست هیئت نمایندگی پارلمان این کشور را در سفر رسمی به آفریقای جنوبی به عهده داشت. این سفر پس از دیدار رسمی سیسولو به ایران در سال 2010 میلادی صورت گرفت.

دو طرف در نشست روز چهارشنبه درباره مسائل مختلفی چون وحدت و همکاری بین المللی ، توسعه اقتصادی ، انرژی اتمی ، تروریسم و ارزش هایی گفتگو کردند که باید مبنای روابط بین المللی در عصر کنونی باشد.

"سیسولو" بر دیدگاههای جهانی مشترک دو کشور از جمله تبدیل دنیا به جهانی بهتر برای همه ، نه فقط برای برخی تاکید کرد. وی همچنین تبادل دیدگاهها را در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل ، علوم و فناوری ، انرژی و مسکن خواستار شد. "ماهلانگو" نیز بر نقش پارلمان در اعمال نظارت بر توافقنامه های بین المللی تاکید و بر نقش مهم ایران در خاورمیانه اذعان کرد.

لاریجانی نیز گفت: ایران آفریقای جنوبی را دوست مهمی می داند و مایل است درباره مسائل سیاسی و بین المللی با این کشور رایزنی کند. وی درباره مسائل اقتصادی افزود باید گام های سریعتری برای تقویت مناسبات با آفریقای جنوبی برداشته شود.

رئیس پارلمان ایران تاکید کرد: ما آماده‌ایم در زمینه تولید نفت و گاز با آفریقای جنوبی همکاری کنیم. ما باید سرمایه‌گذاری های مشترکی در بخش معدن داشته باشیم و فرصت خوبی برای بازرگانان و تجار آفریقای جنوبی است که برای کشف فرصت ها به ایران سفر کنند.
لاریجانی تصریح کرد ایران از حق توسعه فناوری هسته ای برای استفاده صلح آمیز برخوردار است و برنامه هسته ای این کشور برای غنی سازی اورانیوم تحت نظارت است تا اطمینان داده شود که هدفش صلح آمیز است.

آفریقای جنوبی با وجود فشارهای آمریکا و سایر کشورهای غربی روابط خوبی با ایران دارد و بارها لغو تحریم‌های این کشور را خواستار شده است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار