پایان بی‌نتیجه نشست شورای امنیت درباره اوکراین

"ویتالی چورکین"نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد نشست اخیر شورای امنیت درباره اوکراین- پنجمین نشست طی دو روز اخیر - نتیجه ملموسی دربرنداشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، در این میان، «جرار آر» نماینده فرانسه در شورای امنیت اظهار داشت که نشست ها در چارچوب این شورا «به منظور جلوگیری از بدترین سناریو» ادامه داشته باشد؛ زیرا حل مسالمت آمیز بحران اوکراین همچنان ممکن است.

همزمان «سیلوی لوکاس» نماینده لوکزامبورگ در شورای امنیت که ریاست جلسات این شورا را طی ماه جاری عهده دار است، اعلام کرد شرکت کنندگان در نشست این شورای پشت درهای بسته نگرانی خود را از ادامه بحران اوکراین ابراز کردند.

لوکاس گزارش ها درباره دیدار پیش بینی شده «آرسنی یاتسنیوک» نخست وزیر اوکراین و اعضای شورای امنیت در روز پنجشنبه هفته جاری را تایید نکرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک ،دیپلمات‌ها گفتند اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه تلاش کردند فشار بر روسیه را برسر حرکت سریع در جهت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه افزایش دهند اما مسکو قاطعانه در برابر آنها ایستاد.

پارلمان طرفدار روسیه در شبه جزیره کریمه با برگزاری همه پرسی در روز یکشنبه به منظور تصمیم گیری درباره جدا شدن این منطقه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه موافقت کرده است. کیف و غرب این همه پرسی را نامشروع دانسته اند.

" ژرار آرو" سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد گفت هدف از برگزاری این نشست ، درخواست از روسیه برای خودداری از حرکت در این مسیر و آغاز مذاکرات بود.

وی افزود :« اما هیچ نشانه ای از سوی روس ها مشاهده نشد که نشان دهد آنها به حرف ما گوش می دهند.»

نماینده فرانسه در سازمان ملل با اشاره به تحولات جاری در اوکراین و دخالت نظامی روسیه در این کشور گفت که باید از بدترین سناریو جلوگیری کنیم.

ژرارآرو پس از برگزاری پنجمین جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره بحران اوکراین گفت: ما امروز پنجمین جلسه شورای امنیت سازمان ملل را درباره اوکراین برگزار کردیم. موضوع کریمه در صدر مسائل مورد بحث در جلسه امروز بود. ما معتقدیم که حل و فصل صلح آمیز بحران اوکراین ممکن است.زمینه های رسیدن به این راه حل مشخص است.دولت وحدت ملی در کی یف ایجاد شده است که اوضاع کریمه را زیر نظر دارد. ما زمینه های رسیدن به یک توافق را در اختیار داریم و اراده لازم را هم داریم و شاهد تماس های بین رهبران کشورهای مختلف درباره این موضوع هستیم.رهبران کشورهای غربی در این باره با رئیس جمهور پوتین گفتگو کرده اند. 
وی افزود:ارتش روسیه حضور نظامی خود را در شبه جزیره کریمه تقویت کرده است. این ارتش به تاسیسات و مراکز ارتش اوکراین حمله کرده و آنها را به محاصره  درآورده است. راههای ارتباط اوکراینی ها از بین رفته است و ما با موضوع همه پرسی روبرو هستیم که روسیه آنها سازماندهی کرده است.

نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت: تمامی پیام هایی که مسکو ارسال می کند نشان دهنده این است که روسیه آماده به رسمیت شناختن نتایج این همه پرسی است. این اوضاع خیلی خیلی خطرناکی است. ما از روسیه می خواهیم که به این راه نرود. ما از مقامات روسیه می خواهیم که وارد جریان مذاکرات شوند زیرا اگر شبه جزیره کریمه از اوکراین جدا شود این موضوع عواقب زیادی به همراه خواهد داشت. به این موضوع در آخرین جلسه شورای اروپا  اشاره شده است. در خواست ما از روسیه این است که ما خواهان مذاکره هستیم و رسیدن به راه حل هستیم لطفا بحران را بیش از پیش بدتر نکنید.

وی در ادامه گفت: نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در بیشتر بخش های سخنرانی خود به حوادثی که در کی یف روی داد پرداخت و گفت که فاشیست ها در قدرت هستند. او همچنین اعلام کرد که همه پرسی معقولانه است و اکثریت مردم کریمه از آن حمایت می کنند و روسیه به تعهدات خود عمل می کند.

آرو در ادامه افزود: روس ها نشان می دهند که آنها توجهی به شورای امنیت و رهبران کشورها و دولت ها ندارند.شاید این جلسه ،جلسه ای بی نتیجه بوده  باشد که اگر اینگونه  هم باشد ما باید به تلاش خود ادامه دهیم زیرا ما می خواهیم از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم و به عبارت دیگر از بدترین سناریو جلوگیری کنیم.

نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت: نوعی احساس فشار و اضطراب در بین اعضای شورای امنیت وجود دارد زیرا این همه پرسی قرار است در شانزدهم مارس برگزار شود و اگر این همه پرسی برگزار شود  ما با نوعی بی منطقی روبرو خواهیم شد و آنگاه با اقدام مجلس دومای روسیه و افکار عمومی این کشور در رابطه با موضوع جدایی(کریمه) روبرو خواهیم بود.

وی در پایان گفت:اگر نخست وزیر اوکراین تمایل خود را برای حضور در شورای امنیت سازمان ملل نشان دهد ما از این موضوع حمایت قاطع خواهیم کرد و به نظر ما این موضوع بسیار کارا خواهد بود زیرا می توانیم  آخرین وضعیت اوکراین را از زبان وی جویا شویم و با تمایلات دولتش آشنا شویم. به نظرم وی تا قبل از برگزاری همه پرسی و در روز های آتی در نیویورک خواهد بود. 


این نشست که پنجمین نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد طی ده روز گذشته درباره اوضاع در اوکراین به شمار می رود در واقع نشستی غیر رسمی بود و به درخواست اوکراین برگزار شده بود. "یوری سرگیف" نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد نیز در این نشست حضور داشت.

آرو تصریح کرد اوضاع در اوکراین هر روز وخیم تر می شود و پرداختن به آن فوریت پیدا کرده است.

وی گفت اگر قرار باشد شبه جزیره کریمه به روسیه ملحق شود ، مسئله ای بسیار جدی است و پیامدهای زیادی در روابط بین الملل خواهد داشت.

آرو افزود "ویتالی چورکین" سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز بار دیگر تاکید کرد روسیه به وظیفه تاریخی خود در برابر منطقه کریمه به طور کامل عمل خواهد کرد.

"مارک لیال گرانت" سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد هم گفت هیچ نشانه ای از تلطیف موضع روسیه وجود نداشت و این کشور با افزایش فشارها و انزوای روزافزون روبرو است.

وی افزود سفیر اوکراین نیز تاکید کرد این همه پرسی در شبه جزیره کریمه غیرقانونی است و تقریبا همه کشورهای عضو نیز این همه پرسی را غیر قانونی می دانند.

گرانت تصریح کرد روشن است در حالی که منطقه کریمه تحت کنترل روسهاست ، نمی توان یک همه پرسی آزاد و عادلانه را سازماندهی کرد.

وی گفت ما همچنان خواستار تلاش برای کاهش تنش در اوکراین و نظارت بین المللی هستیم.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون در تلاش برای دستیابی به یک موضع واحد درباره بحران اوکراین ناکام بوده است. روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است می تواند با استفاده از امتیاز وتو خود مانع از هرگونه تصمیم این نهاد بین المللی شود.

نماینده دائم لوکزامبورگ در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره ای این شورا در ماه مارس را بر عهده دارد، بر یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران اوکراین تاکید کرد.

"سیلوی لوکاس نماینده" دائم لوکزامبورگ در سازمان ملل گفت: در طول جلسه اعضای شورای امنیت نگرانی خود را درباره بحران اوکراین نشان دادند و بر نیاز فوری برای کاهش تنش تاکید کرده، از تمامی طرفها خواستند که حداکثر خویشتنداری را داشته باشند و از اقدامات و سخنانی که می تواند سبب بدتر شدن اوضاع و آسیب به فضای مناسب برای گفتگو باشد،خود داری کنند.

وی افزود: اعضای شورا بر نیاز به یافتن راه حلی برای بحران اوکراین براساس منشور سازمان ملل از جمله توافقی صلح آمیز بر سر اختلافات و احترام به تمامیت ارضی ،استقلال سیاسی و حاکمیت کیف، تاکید کردند. اعضای شورا بر حمایت خود از اقدامات دبیر کل برای کمک به راه حلی صلح آمیز در این بحران تاکید کردند.آنها از ماموریت ایوان سیمونوویچ معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در مناطق مختلف اوکراین از جمله کریمه حمایت  و بر دسترسی بدون قید و شرط به تمامی نقاط تاکید کردند.

وی در پایان گفت:اعضای شورای امنیت همچنین بر نیاز به مذاکرات سیاسی جامع بر اساس گوناگونی قومیتی در اوکراین  و احترام به تمامی خواست های مردم این کشور تاکید کردند. برخی از اعضای شورا نیز بر این نکته تاکید کردند که تصمیم مجلس عالی محلی کریمه برای برگزاری همه پرسی در شانزدهم ماه مارس برخلاف قانون اساسی اوکراین است و غیرقانونی است.آنها همچنین از تلاش های سازمان امنیت و همکاری اروپا  و دیگر فعالان بین المللی برای ایجاد یک ساختار نظارت معتبر بین المللی  با تاکید بر دسترسی به تمامی نقاط اوکراین حمایت کردند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد تاکید کرد ، برگزاری همه پرسی شانزدهم مارس در شبه جزیره کریمه نقض قانون اساسی اوکراین است.
"
مارک لیال گرانت" گفت: امروز شورای امنیت سازمان ملل درباره همه پرسی پیشنهادی شانزدهم مارس در شبه جزیره کریمه تشکیل جلسه داد.این پنجمین جلسه شورای امنیت درباره اوضاع اوکراین در ده روز اخیر بود. ما از موضع نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل که برگزاری همه پرسی در کریمه را  نقض قانون اساسی  کشورش می داند، حمایت می کنیم.قانون اساسی اوکراین در این باره شفاف است و منطقه خودمختار کریمه نمی تواند درخواست این همه پرسی را بدهد.

وی افزود:این همه پرسی هیچ پایه و اساسی در قانون اساسی اوکراین ندارد و چندین بند این قانون را نقض می کند.انگلیس از این موضوع به شدت حمایت می کند. هرگونه رای گیری در شانزدهم ماس نمی تواند بازتابی مشروع از خواست های مردم کریمه و اوکراین باشد.این موضوع سبب افزایش تنش موجود می شود.

نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت:در جلسه امروز از روسیه خواستیم تا از نفوذش بر مقامات کریمه، برای توقف روند موجود و بی اثر کردن قانون اساسی محلی استفاده کند. علاوه بر این مسئله قانونی بودن و مشروعیت این موضوع واضح است که برگزاری یک همه پرسی آزاد و منصفانه در حالی که کریمه تحت کنترل غیرقانونی نیروهای روسیه و شبه نظامیانی است که از ورود ناظران بین المللی به منطقه ممانعت می کنند، غیرممکن است.

گرانت در ادامه افزود: با توجه به این نگرانی ها اگر همه پرسی در شانزدهم مارس برگزار شود، نتایج آن باید غیرقانونی و غیرمشروع اعلام  شود.انگلیس خواهان کاهش تنش موجود و اجازه حضور ناظران بین المللی در کریمه و مذاکره بین دولت اوکراین و روسیه است.

 وی در ادامه گفت:ما شاهد نرم شدن مواضع روسیه نبوده ایم، بلکه شاهد افزایش انزوا این کشور در مسائل کلیدی هستیم.تقریبا تمامی اعضای شورای امنیت بر تعهد خود به منشور سازمان ملل متحد و اصول وحدت  و تمانیت ارضی و حاکمیت اوکراین تاکید دارند و معتقدند که این همه پرسی غیرقانونی است. ما شاهد افزایش انزوای روسیه ، افزایش فشار بر این کشور برای بازگشت از مواضعش ، انجام مذاکره ، عقب نشینی نیروهایش و فراهم آوردن زمینه بازدید ناظران بین المللی از کریمه هستیم.

وی در ادامه گفت:ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا تلاش کردند که به کریمه بروند . ناظران دیگری نیز به این منطقه رفته اند اما بازگردانده شده اند و بر اساس آنچه که آنها گفته اند هیچ تهدیدی برای  اقلیت روس این منطقه مشاهده نشده است و برعکس تنش در بین مردم کریمه رو به افزایش بوده که این به دلیل اقدامات ارتش روسیه است. شواهدی در اختیار داریم که آزادی مطبوعات در کریمه نقض شده است و ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا بازگردانده شده اند، ما هیچ میل و اراده ای در بین افراد حاکم در کریمه برای انجام نظارت شفاف بر آنچه در آنجا روی می دهد ،نمی بینیم.

گرانت گفت: چین یکی از کشورهایی است که بر اهمیت وحدت،تمامیت ارضی  اوکراین تاکید کرده است. موضوع پرسش از آقای لاوروف امروز انجام نشد.نخست وزیر اکراین این هفته به سازمان ملل می آید و ما می دانیم که وی می خواهد در شواری امنیت سخنرانی کند و ما از وی حمایت می کنیم و امیدواریم که دیگر کشورها هم از او حمایت کنند.

برخی از ناظران موفق شده اند که به کریمه بروند اما به نظر می رسد که حضور ناظران بین المللی در این منطقه  به وسیله نیروهای روس و محلی کنترل می شود. آقای فلتمن این موضوع را به شفافیت بیان کرد که برخی از ناظران متوقف شده اند و از  ورود ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا  به کریمه سه بار جلوگیری شده و در آخرین بارهم  تیر اندازی شده است.  این در حالی است که روسیه از نگرانی خود درباره  نقض حقوق روس زبانان در کریمه  سخن می گوید، اما در برابر اجازه ورود ناظران بین المللی داده نمی شود. 

گرانت درباره موضوع نابودی سلاح های شیمیایی سوریه گفت: ما همیشه درباره موضوع امنیت هر کاروانی که قرار بوده به لاذقیه برود هوشیارانه برخورد کرده ایم. ما به قضاوت و عملکرد سازمان منع تسلیحات شیمیایی و ماموریت مشترک آن با سازمان ملل اعتماد می کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار