رییس اتحادیهٔ ملی محصولات کشاورزی ایران با اشاره به جنگل‌های مصنوعی ایجاد شده در اطراف تهران اظهار داشت: ما با ایجاد مراتع این چنینی در استان‌های با قابلیت بالا در امر دام پروری، موجب افزایش تولید آن‌ها می‌شویم.

سيد رضا نوراني در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به توانایی کشور برای افزایش تولید این محصولات اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف اقداماتی چون استفاده از فناوری‌های روز، استفادهٔ بهینه از نهال‌های اصلاح شدهٔ موجود در دنیا، استفاده از بذر جدیدی که در برابر آفات مقاوم بوده و سبب افزایش تولید در واحد سطح می‌شوند، می‌تواند موثر باشد.


نورانی افزود: علاوه بر این استفاده از دانش کشاورزی مدرن در کنار استفاده از نیروی دانشگاهی بیکار و بالا بردن سطح علمی کشاورزان روستایی با برگزاری یک دورهٔ آموزشی کوتاه برای ایشان، سبب افزایش سطح علمی تولیدکنندگان و در نتیجه افزایش تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: نظر اتحادیه این است که باید بیشترین یارانه‌ها، حمایت‌ها و تشویق‌ها به تولید کنندگان روستایی تعلق بگیرد و بیمهٔ درمانی آنان نیز رایگان باشد.

نورانی با بیان اینکه باید در روستا‌ها به جای انواع سوخت‌های فسیلی از انرژی خورشیدی استفاده شود، ادامه داد: هم چنین برای جلو گیری از کوچ بی‌رویهٔ روستاییان به شهر‌ها باید هزینهٔ تحصیل فرزندان آن‌ها فراهم شود.

وی اظهار کرد: آبادانی روستا‌ها باعث افزایش تولید، افزایش اشتغال زایی، کاهش خروج ارز در پی کاهش واردات و ارز آوری می‌شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به مشکلات موجود در زمینهٔ صادرات نفت بیان داشت: بهترین جایگزین برای صادرات نفت، صادرات محصولات غیر نفتی به ویژه محصولات کشاورزی است که این امر با تولید مستمر محصولات انبوه امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه برای بهره وری از باغات باید حداقل چهار سال روی آن‌ها کار شود، افزود: جهت تغییر در ساختار باغات و مزارع سنتی باید وام‌های کم بهره در اختیار روستاییان قرار بگیرد.

نورانی با اشاره به اینکه در حمایت از تولید ملی باید واردات میوه متوقف شود، اظهار داشت: حدود دو سال است که واردات میوه ممنوع شده و به غیر از موز واردات هیچ میوهٔ دیگری قانونی نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی‌های مدون در عرصهٔ تولید دیگر نیازی به واردات میوه یا حتی محصولات استراتژیک وجود نداشته باشد.

رییس اتحادیهٔ ملی محصولات کشاورزی ایران با بیان اینکه یکی از راه‌های حمایت از کشاورزان و تولید ملی استفاده از راهکارهای علمی نوین است، افزود: ما باید برای مبارزه با سرما زدگی و تگرگ از راهکارهای فوق استفاده کنیم.

نورانی اضافه کرد: سرما زدگی و تگرگ باعث نابودی ناگهانی محصولات کشاورزی شده و هم اکنون در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه برای مبارزه با این عوامل از راه کارهای علمی نوین استفاده می‌شود.

وی با اشاره به آغاز استفاده از این راه کار‌ها برای مبارزه با تگرگ در یکی دو نقطه از کشور ادامه داد: اجرای این طرح با موفقیت همراه بوده است.

نورانی اظهار کرد: امیدوار هستیم این طرح ملی در سراسر کشور و به ویژه در مناطقی که ریسک سرما پذیری بالا‌تر است، اجرا شود.

وی در رابطه با ایجاد مراتع مصنوعی نیز گفت: ایجاد مراتع مصنوعی در مکان‌هایی که دسترسی به سد‌ها و منابع آب آسان است، می‌تواند برای توسعهٔ دام داری بسیار موثر باشد.

نورانی با اشاره به جنگل‌های مصنوعی ایجاد شده در اطراف تهران اظهار داشت: ما با ایجاد مراتع این چنینی در استان‌های با قابلیت بالا در امر دام پروری، موجب افزایش تولید آن‌ها می‌شویم.

وی اضافه کرد: استان‌هایی مثل گلستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و استان‌های شمالی از جملهٔ این استان‌ها هستند.

نورانی ادامه داد: در جنوب ایران با توجه به مشکل کمبود آب امکان ایجاد مراتع مصنوعی وجود ندارد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: جنگل ، دامپروری ، مصنوعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار