عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت برای حمایت از کشاورزان باید قیمت‌گذاری‌های مناسبی جهت تعدیل بازار انجام دهد تا ضرر و زیان متوجه تولیدکننده نشود.

شمس‌الله شریعت‌نژاد عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه قیمت‌گذاری محصول از طرف دولت می‌تواند به تولیدکننده کمک کند افزود: قیمت‌گذاری اگر درست باشد در جهت حمایت از تولیدکنندگان می‌تواند خیلی موثر باشد.
 
وی ادامه داد: در شرایطی که بحث دلالی بازار داخلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تشکیلات کشاورزی تولیدکنندگان به  گونه‌ای نیست که بتواند مقابل این جریان‌ها مقاومت کند به همین خاطر به ضرر کشاورزان می‌باشد.
 
این نماینده مجلس عنوان کرد: در این شرایط دلال‌ها و واسطه‌گران که تشکیلاتی‌‌تر عمل می‌کنند با فعالیت‌هاشان باعث تضییع حقوق تولیدکننده‌ها می‌شوند.
 
وی افزود: دولت برای حمایت از کشاورزان باید قیمت‌گذاری‌های مناسبی جهت تعدیل بازار انجام دهد و با تضمین خرید محصول کمک کند تا زیان متوجه تولیدکننده‌ها نشود.
 
وی درباره اینکه دولت در فاز دوم هدفمندی چگونه می‌تواند از کشاورزی حمایت کند افزود: قاعده بر این است که دولت تولیدکننده را در بعد هزینه‌های تولید و بازاریابی محصولات در داخل و خارج از کشور حمایت کند و دست واسطه‌ها را کوتاه نماید.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد کشاورز با همین افزایش خرید و روند قیمت‌ها در بازار نیز مواد اولیه موردنیاز را به صورت آزاد تأمین کند خسارت قابل‌توجهی به بخش کشاورزی وارد خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: هم‌اکنون با افزایش قیمت بنزین مشکلات بسیاری برای کشاورزان در زمینه حمل‌ونقل به وجود آمد که با افزایش نرخ کرایه همراه بود.
 
وی ادامه داد: با این اوصاف وقتی کشاورزی بخواهد محصولش را در بازار مصرف بفروشد بسیار متضرر می‌شود؛ باید به این موضوع نیز توجه داشت که آیا کشاورز به همین نسبت، قیمت محصولش را افزایش می‌دهد یا خیر؟
 
وی افزود: دولت باید توجه ویژه‌ای در فاز دوم هدفمندی به بخش کشاورزی داشته باشد تا این بخش از بازار دلالی آسیب نبیند و از طرفی چون هزینه‌های تولید بسیار بالا است و خود کشاورز هم امکان عرضه مستقیم محصول ندارد به همین خاطر زیان قابل توجهی در انتظار بخش تولید خواهد بود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار