چیت چیان مطرح کرد:

بحران آب در کشور بسیار جدی است

وزیر نیرو گفت: بحران آب در کشور بسیار جدی است و برای گذر از شرایط موجود باید همه کمک کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حمید چیت چیان وزیر نیرو در برنامه شب گذشته ثریا که از شبکه یک سیما پخش می‌شد به بحث کم آبی در کشور پرداخت و گفت: برای گذر از بحران آب که بسیار جدی هم هست همه کمک کنند تا بتوانیم از شرایط موجود بدون کوچکترین اختلال عبور کنیم.
 
وی اظهار داشت: طی 10 سال گذشته میزان حجم آب تجدید شونده 10 میلیارد متر مکعب کاهش داشته است که این امر ناشی از افزایش جمعیت، توسعه کشاورزی و شهرنشینی بوده است.
 
چیتچیان با بیان اینکه تا 10 سال گذشته به اضای هر نفر 4 هزار مترمکعب آب تجدید شونده وجود داشته افزود: در حال حاضر حجم آب تجدید شونده به ازای هر نفر 1600 مترمکعب است که نشان از تنش آبی در کشور است.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر برای تأمین آب کشور 80 درصد منابع آب تجدید شونده مورد استفاده قرار می‌گیرد و این خود نشان از وجود بحران آب در کشور است.
 
**298 دشت بیلان منفی دارند


وزیر نیرو در ادامه گفت: از 609 دشت کشور 298 دشت با بیلان منفی آب زیرزمینی روبرو شده‌اند.
 
وی ادامه داد: آب شیرین دشت‌ها به شدت شور شده و این خود نشان از تنش آبی در کشور است.
 
چیتچیان تصریح کرد: در استفاده از آب تجدیدشونده بحرانی هستیم و برای گذر از این شرایط باید مدیریت منابع آب را اعمال کنیم.
 

 
**92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی

وی با بیان اینکه 92 درصد آب موجود در کشور برای بخش کشاورزی استفاده می‌شود افزود: با صرفه‌جویی 10 درصدی در بخش کشاورزی مشکلات کم‌آبی را می‌توان پشت سر گذاشت.
 
چیتچیان تصریح کرد: مدیریت مصرف آب کشاورزی به معنای کاهش مصرف و کاهش تولید و یا درآمد نیست.
 
وی گفت: هدف ما این است تا با اصلاح روش‌های آبیاری و تغییر نوع کشت با آب کمتر محصول بیشتر و درآمد بیشتر نصیب کشاورزان شود.
 
**رفع مشکل کم آبی با توجه به آمایش سرزمین

وزیر نیرو در ادامه راه‌حل اضطراری برای گذر از بحران بی‌آبی را توجه به بحث آمایش سرزمین عنوان کرد و ادامه داد: برای رفع مشکل هر منطقه باید بر اساس شرایط موجود آن محدوده تصمیم گرفته شود.
 
وی تصریح کرد: بر همین اساس در جلسات شورای آب و اتاق فکر میزان آب مصرفی در بخش‌های مختلف تعیین و به مسئولین هر منطقه ابلاغ شده است تا نیازهای خود را بر اساس آنچه تعیین شده است منطبق کنند.
 
وزیر نیرو ادامه داد: برای مدیریت منابع علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق و منجسم نیازمند همکاری همه بخش‌ها هستیم.
 
**انتقال آب از خزر به فلات مرکزی هنوز با نه سازمان محیط زیست روبروست


وی ادامه داد: در بحث انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی باید مطالعات لازم صورت گیرد و به آثار زیست محیطی شیرین سازی آب دریای خزر توجه ویژه‌ای داشت.
 
چیتچیان ادامه داد: انتقال آب از دریای خزز از نظر اقتصادی شرب قابل قبول است اما از آنجا که تمامی مسائل این طرح را باید در نظر بگیریم مطالعات آن در حال انجام است.
 
وزیر کابینه دولت تدبیر و امید از جواب منفی سازمان محیط زیست در خصوص این طرح خبر داد و ادامه داد: به علت نبود ارتباط دریای خزر با آبهای آزاد و افزایش شوری آن ممکن است تا یک محدوده مشخص حیات زیستی دچار مشکل شود و علت مخالفت سازمان محیط زیست نیز همین امر است.
 
وی در خصوص هزینه شیرین‌سازی آب نیز گفت: هر یک متر مربع آبی که از دریای خزر شیرین می‌شود بالغ بر 2500 تومان هزینه بر می‌دارد که با هزینه‌های انتقال، پمپاژ، زدن تونل بسته به فاصله بین 5 تا 10 هزار تومان تمام می‌شود.
 
**جداسازی آب گزینه منطقی


وی در پاسخ به این سوال که آیا جداسازی آب در شهرها طی سالیان آینده اتفاق خواهد افتاد گفت: جداسازی آب در شهرهایی از کشور مانند قم اتفاق افتاده است و گزینه منطقی و صحیح بسته به محل اجرا خواهد بود.
 
وی ادامه داد: در برخی موارد چاره‌ای جز جداسازی شکبه آب شرب و بهداشتی نداریم.

وی همچنین از جداسازی آب شرب و بهداشتی در سال‌های آینده خبر داد.
 
**انتقال آب فقط به منظور مصرف شرب صورت خواهد گرفت  

وزیر نیرو همچنین در خصوص استیضاحش از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بحث استیضاح مربوط به انتقال آب از سد بهشت آباد به اصفهان بوده است که بیش از این قرار بوده با احداث 65 کیلومتر تونل صورت گیرد که با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و حساسیت زیاد نمایندگان چهارمحال بختیاری و خوزستان و لحاظ کردن محیط زیست راهکار احداث تونل مناسب دیده نشده است.
 
وی با بیان اینکه تونل‌هایی که تاکنون به منظور انتقال آب زده شده مانند کوهرنگ 3 موجب شده تا چشمه، چاه و قنات در مسیر تونل خشک شود به همین منظور تصمیم گرفته شد که در بحث انتقال آب از بهشت‌آباد از لوله و ایستگاه پمپاژ استفاده شود.
 
وی در پایان تأکید کرد: تنها به منظور بحث شرب آب را از یک حوزه آبریز به حوزه دیگر انتقال می‌دهیم و در بخش صنعت و کشاورزی از آب حوزه‌های آبی دیگر برای انتقال استفاده نخواهد شد.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۱:۱۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
حالاآب زيرزمين نباشدروى زمين باشدچه اتفاقاتى ميافتد؟آب روى زمين باشدهم زيرزمين بالاخره ميرود؟اگريك درياچه مصنوعى بزرگ دردل كويرداشته باشيم باآب شورنميتوان ازآن بهره بردارى كردآرايش محيط زيست اشكالش چيست؟يعنى نميتوان درآب شورجلبك طبى_موجودات زيست كننده درآب شور_درخت هاى زيست كننده درآب شورپرورش داديانمك صادركرد
آخرین اخبار