این دستگاه ضدملی و ضداسلامی را به رسمیت نمی‌شناسیم و به آنان هیچ‌گونه محاکمه‌ای پس نخواهیم داد و نشر هر خبری به عنوان محاکمه ما کذب محض است و این حقایقی است که بر ملت ایران و جهانیان عرضه داشتیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،اعضای شاخه نظامی هیات‌های مؤتلفه اسلامی، پس از كسب اجازه از علامه مرتضی مطهری و به‌ویژه اذن آيت‏‌اللَّه‌العظمی سيد محمدهادی ميلانی، تصميم به حذف نخست‌وزیر خائن به ملت، «حسنعلی منصور» گرفتند. منصور در جریان تصويب و اجرای قانون ننگين كاپيتولاسيون بسیار کوشش کرد و در پاسخ به اعتراض‌های مردم و رهبری دینی آن‌ها، امام خمينی (رحمة‌الله‌علیه) ایشان را به ترکیه تبعيدکرد. با اعدام منصور در اول بهمن 1343، محمد بخارايی، عاملِ اصلی قتل او به دست ساواک بازداشت شد و به دنبال آن، دیگر اعضای همکار و همرزم او نیز دستگير شدند. چندی نگذشت که رژيم پهلوی با برگزاری دادگاه محاکمه این افراد، آن‌ها را به اعدام و زندان طولانی مدت محكوم كرد.



شهيد حاج صادق امانی در دادگاه، دلاورانه از خود و مشی انقلابی اعضا دفاع كرد و با اشاره به حوادث خونين 15 خرداد 42 گفت: «ما با بررسی اوضاع به اين نتيجه رسيديم كه پاسخ به اين مسأله از لوله تفنگ مي‏‌تواند خارج شود.» سرانجام در پگاه 26 خرداد 1344 شمسی، حاج صادق امانی، محمد بخارايی، مرتضی نيک‌نژاد و رضا صفارهرندی، به جرم قتل نخست وزیر اعدام شدند و به لقاءاللَّه پیوستند. سند زیر و متن آن، بیانیه‌ای است که طی آن، اعضای موتلفه به بیان اهداف و مقاصد خود پرداخته‌اند:

محرک و هدف ما در شروع مبارزات مثبت
ایران - تهران
1- باید با تمام قوا هر استعمارگری را به خارج از مرز ایران بیرون راند.
2- باید حکومت فوری شاه عامل منفور استعمارگان محو گردد.
3- این هیئت کثیف حاکمه است که ننگ استعمار را به ملت مسلمان ایران تحمیل نموده است، نه آنکه ملت، خود پذیرفته باشد.
4- پدید آمدن حکومتی مستقل و ملی برپایه‌های عدالت اجتماعی اسلام.
5- برای ایجاد یک حکومت ملی و اسلامی تا مرز خون به پیش.
6- این دستگاه ضدملی و ضداسلامی را به رسمیت نمی‌شناسیم و به آنان هیچ‌گونه محاکمه‌ای پس نخواهیم داد و نشر هر خبری به عنوان محاکمه ما کذب محض است و این حقایقی است که بر ملت ایران و جهانیان عرضه داشتیم.

توضیح حاشیه متن: از این برگ، نسخه‌هایی چند، قبلا جهت اطلاع عموم، در اختیار ملت ایران و مقامات صلاحیت‌دار داخلی و خارجی قرار گرفته است.

سند/فدائیان، چرا حسنعلی منصور را به قتل رساندند؟+سند

از راست به چپ: بخارایی، هرندی، نیک‌نژاد، امانی و مهدی عراقی
برچسب ها: موتلفه ، منصور ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گنجی پور
۱۷:۳۸ ۰۲ تير ۱۳۹۳
درود بر شهدای موتلفه
آخرین اخبار