گزارش ویژه /

چگونه "غرب" شیپور آغاز حمله رژیم صهیوینستی به نوار غزه را نواخت؟

ریشه های خشونت کنونی رژیم اسرائیل علیه فلسطین را باید در تلاشی جستجو کرد که آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل برای تضعیف وحدت نیروهای مقاومت فلسطینی انجام می دهند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ مطالعه مقالات کارشناسان بین المللی در امور استراتژیک و بحران‌ها نشان می‌دهد که اگرچه تل آویو با ادعای محافظت از امنیت و تمامیت ارضی خود هر از گاهی با بهانه تراشی به نوار غزه یورش می برد اما حقیقت مسئله را نباید در همین ادعاهای ظاهری مقامات صهیونیست دانست . نگاهی عمیق تر و بر اساس مدارک و مستندات موجود اثبات می کند که ناآرامی های متناوب در سرزمین های فلسطینی می تواند منافع آمریکا و تعدادی از هم پیمانان اروپایی و عرب واشنگتن را تامین نماید. 


_ بهانه جویی های پیاپی تل آویو برای یورش به غزه 
در حالی که شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد مجموعه وقایعی که تل آویو به بهانه گم شدن و قتل سه نوجوان صهیونیست علیه فلسطینیان اجرا می کند , تنها توطئه ای ساختگی برای تحقق اهداف دیگری است اما هم پیمانان اسرائیل همچنان تلاش می‌کنند طوری وانمود کنند که ظاهرا حملات وحشیانه به نوار غزه دفاع از امنیت و موجودیت اسرائیل است . 

روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" در یکی از تازه ترین مقاله های خود با عنوان " غرب چگونه شیپور حمله اسرائیل به غزه را به صدا در آورد؟" و به قلم ناتان تریل , تحلیلگر سرشناس و برجسته بحران های بین المللی نوشت : ریشه های خشونت کنونی اسرائیل علیه فلسطین را باید در تلاشی جستجو کرد که آمریکا, اتحادیه اروپا و اسرائیل برای تضعیف وحدت نیروهای مقاومت فلسطینی انجام می‌دهند. 

در بخشی از اظهارات تریل نویسنده مقاله نیویورک تایمز این گونه آمده است : باید نگاهی به آخرین جنگ میان اسرائیل و حماس در نوامبر 2012 بیاندازیم . این جنگ با وساطت مصر به آتش بس منجر شد . در آن زمان مصر بعنوان هم پیمان حماس حضور داشت و آتش بس تبعات مثبت و محسوسی برای حماس و نوار غزه داشت . اما این تبعات مثبت مدت زمان کوتاهی بیشتر دوام نداشت . صادرات , واردات و هرگونه ارتباط غزه با دنیای بیرون از طریق تونل های مصر متوقف گردید . 

در ژوئیه 2013 کودتای نظامی در مصر انجام گرفت و حکومتی در این کشور روی کار آمد که خصومت و دشمنی آن با حماس و غزه اثبات شده بود . بر اثر همین کودتا تغییری رادیکالی در سیاست های کلی مصر در قبال فلسطین اعمال گردید . از همین زمان تمامی تونل های مصر که راه های ورود و خروج کالا و مواد غذایی محدود به نوار غزه بود بطور کامل مسدود شدند . قاهره تنها معبر غزه به دنیای خارج را بست . 

کالاهای ضروری از جمله سوخت , مواد غذایی و دارو که از طریق تونل های حفر شده در مرز مصر _ غزه به دست شهروندان فلسطینی ساکن این باریکه می رسید متوقف شد . این وضعیت علاوه بر کمبود انواع محصولات در غزه تبعات ناگواری دیگری نیز داشته است . یکی از اصلی ترین آنها نداشتن بودجه کافی از سوی حماس برای پرداخت حقوق بیش از 40 هزار کارمند در غزه می باشد  . 

در دسامبر 2013 بعلت کمبود نیرو و تشدید فشارهای همه جانبه بر غزه تعدادی از نیروگاه های تامین آب و برق در این باریکه تعطیل شدند . برق خانه ها و مغازه تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرد , فاضلاب ها به دریا ریخته می شود و سطح بهداشت و سلامت شهروندان دچار سقوط چشمگیری شد . در این شرایط حماس امیدوار بود با تغییر حکومت در مصر وضعیت محدودیت های غزه نیز بهبود یابد . 

در تاریخ 7 ژوئیه فلسطینیان ساکن غزه بار دیگر مورد تهاجم ارتش اسرائیل قرار گرفتند . طی تنها دو هفته از گذشت این حمله وحشیانه بیش از 400 فلسطینی به شهادت رسیدند که 77 تن از آنها کودکان هستند .هزاران تن زخمی و بیش از 50 هزار تن بی خانمان و آواره شدند . 15 هزار خانه مسکونی به طور کامل تخریب شده و تعداد زیادی از قایق های ماهیگیری _ که بعنوان شغل اصلی شهروندان فلسطینی در غزه به شمار می آید _ دچار حریق شدند . 

خط اصلی انتقال آب به اردوگاه آوارگان فلسطینی مورد هدف بمباران قرار گرفته و دچار آسیب دیدگی شد . این خط لوله 50 درصد آب مورد نیاز خانه ها و مراکز درمانی منطقه را تامین می نمود . مهد کودک ها , مدارس و بیمارستانها مورد هدف بمباران های اسرائیل قرار گرفته و توپخانه های اسرائیل این نقاط را با این ادعا که تسلیحات حماس در آنجا پنهان شده , بمباران می کنند . 

در پاسخ به اشغال و محاصره غیرقانونی نوار غزه _ با همکاری مصر _ طی هشت سال گذشته از سوی رژیم صهیونیستی ، شهرک سازی های گسترده در بلوک غرب , خشونت ها و بازداشت های ضدحقوق بشر , تیراندازی به ماهی گیران و کشاورزان فلسطینی و بمباران های مداوم علیه غزه , نیروهای مقاومت فلسطین نیز موشک هایی را به سرزمین های اشغالی پرتاب می کنند .

_ اتحاد فتح و حماس ؛ تشکیل دولت وحدت ملی 
اتحاد فتح و حماس در دولت فلسطین را باید در کنار تداوم حکومت بشار اسد در سوریه از معضلات و مخالفت های اصلی واشنگتن در سیاست خارجی آن دانست . آمریکا و اتحادیه اروپا در حالی به تامین مالی و تسلیحاتی تل آویو برای مبارزه با حماس مشغول هستند که هرگونه اقدام حماس برای رفع محاصره هشت ساله نوار غزه را رد می کنند . این طرح مدتهاست در میان مثلث هم پیمانی آمریکا , اسرائیل و اروپا وجود داشته و به بحران کنونی در نوار غزه منجر شده است . 

طی مدتی که جان کری وزیر خارجه آمریکا به اجرای طرح به اصطلاح " صلح خاورمیانه " به منظور ایجاد آشتی پایدار میان اسرائیل و فلسطین مشغول بود , نه تنها هدف وی بلکه تصمیم نهایی نتانیاهو , نخست وزیر اسرائیل نیز تحقق این توافق و تشکیل دو دولت مجزا نبود . 

بلکه به اذعان مقامات اسرائیلی این گفتگوها تنها بهانه ای برای ایجاد رکود در روابط خصمانه دو طرف بوده تا تل آویو بتواند به ساخت شهرک سازی های خود در بلوک غرب و کرانه باختری رود اردن بپردازد . شواهد نشان می دهد در مدت زمان مذاکرات صلح _ و پیش از اعلام شکست این گفتگوها _ سرعت ساخت شهرک سازی های غیرقانونی اسرائیل در بلوک غرب چندبرابر شده است . 

شاید بتوان اوج ابراز مخالفت اسرائیل با مذاکرات صلح را هنگامی دانست که " فتح و حماس " اعلام کردند که با یکدیگر متحد شده و دولتی با نام " دولت وحدت ملی " را تشکیل داده اند . به گفته برخی کارشناسان این اقدام فلسطینی ها در روشن شدن شعله یورش اخیر اسرائیل به نوار غزه بی تاثیرنبوده است . 

تل آویو قتل سه نوجوان اسرائیلی را _ که بر اساس شواهد و گفته مقامات حماس , هیچگونه سندی برای عاملیت نیروهای حماس در این حادثه وجود ندارد _ بهانه ای قرار داد تا با حمله ای تازه به غزه بعنوان مرکز اصلی "حماس" موجب تضعیف وحدت , ایجاد اختلاف و ممانعت از پیشبرد اهداف و منافع دشمن فلسطینی خود شود . 

_ بهره برداری آمریکا و اروپا از تشدید جنگ در خاورمیانه
درگیری و جنگ میان اسرائیل و نیروهای مقاومت فلسطینی بیش از 60 سال است که جریان دارد . این جنگ و تنش های نظامی گرچه بطور ظاهری از سوی واشنگتن مورد انتقاد قرار می گرفت اما در دیدارهای محرمانه و دوجانبه میان مقامات آمریکایی و اسرائیلی حمایت های همه جانبه کاخ سفید برای تل آویو در جنگ با حماس و دیگر دشمنان این رژیم اشغالگر به آنها ارائه شده است . 
در حالی که اکثریت شهروندان در کشورهای اروپایی از رژیم کودک کش اسرائیل ابراز انزجار کرده اند اما دولت های آنان از دیرباز تاکنون بعنوان هم پیمان اصلی تل آویو ،‌ رایزنی های اقتصادی ، سیاسی و نظامی فراوانی با آن دارند . لابی صهيونيسم هم در ايالات متحده آمريكا و هم در كشورهای اروپايی سعی دارد بر اركان سياسی اين كشورها تسلط پيدا كند بنابر اين ملتهای غربی از يك سو چوب مداخله جويی‌های رژيم صهيونيستی در كشورهايشان و از سوی ديگر چوب سرسپردگی دولتهايشان به اين رژيم را می‌خورند.

واقعیت این است که با توجه به شرایط منطقه ؛ جنگ در سوریه، بحران حاکمیت در مصر و وضعیت نابسامان امنیتی در کشورهایی مانند تونس و لیبی و مشکلات داخلی در یمن و خصوصا حضور تروریست های داعش درعراق، غرب تلاش می کند اولویت فلسطین از افکار عمومی مردم منطقه و جهان خارج شود .

این کار بهترین فرصت برای نتانیاهو ،‌نخست وزیر اسرائیل خواهد بود تا به زعم خود ضربه نهایی را به مقاومت فلسطین وارد سازد ؛‌بخصوص در شرایط کنونی که تشکیل دولت وحدت ملی در فلسطین تل آویو را وادار کرده بود تا هر آنچه می تواند برای تضعیف این دولت انجام دهد . 


منابع :



http://www.jewishpress.com/news/breaking-news/fatah-movement-joins-hamas-to-call-for-day-of-rage-in-jerusalem/2014/07/25/





انتهای پیام /
برچسب ها: غزه ، اسرائیل ، فلسطین ، شیپور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار