جالب است بدانیم که آمار ابتلا به سرطان در کشور ما سالانه حدود ۸۲۰۰۰ نفر و مرگ بر اثر سرطان حدود ۴۱۰۰۰ نفر است؛ که ظاهراً در کشورهای غربی این عددها بسیار کمتر هستند.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،لوازم آرایشی و بهداشتی همواره مورد استفاده ی خانم‌ها و آقایان است که البته سهم استفاده ی خانم‌ها چندبرابر آقایان است. علیرغم تصور عام، این لوازم می‌توانند استفاده‌های مفیدهم داشته باشند. در اسلام نیز به زیبایی و آراستگی توصیه شده است؛ لیکن باید دانست که این زیبایی نباید به هر قیمتی به دست آید!
 
در نتیجه، استفاده‌های کوتاه مدت و بسیار کم این لوازم در مجالس عروسی و نزد محارم و... شاید ضرر خاصی ایجاد نکند. اما متأسفانه دیده می‌شود که عمده‌ی استفاده ای که از آن‌ها می‌شود، استفاده‌های غیردرست و نامفید است. دلیل افزایش میزان واردات لوازم آرایشی در کشور نیز همین مسئله است. چراکه اگر قرار بود هرکس فقط به اندازه‌ی استفاده‌ی مفیدِخود از این لوازم استفاده کند، قطعاً میزان خرید و واردات این لوازم کاهش پیدا می‌کرد.
 
طبق آخرین آمار، کشور ایران هفتمین کشور مصرف کننده‌ی لوازم آرایشی در جهان و دومین در خاورمیانه است. رتبه‌ی اول خاورمیانه در این زمینه مربوط به کشور عربستان است. البته سیدحسین دگمه چی-رییس اتحادیه‌ی خرازی فروشان-اخیراً در گفت و گو با ایسنا گفته است که «هم اکنون ایران در جایگاه نخست مصرف کنندگان لوازم آرایشی در خاور میانه قرار گرفته است!» به این معنا که اگر تا به حال زنان عرب به بیشترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی در جهان شهره بوده‌اند؛ قرار است از این پس زنان ایرانی با این نام در جهان شناخته شوند!
 
طبق گزارش آگوست ۲۰۱۴(مرداد ۹۳) پایگاه یورومونیتور (Euro monitor)، بیش از ۴۱ درصد زنان در ایران از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند. این عدد معادل حدود  یک میلیون زن ایرانی است! طبق گواه این پایگاه، سن استفاده از لوازم آرایشی توسط زنان ایرانی نیز به عدد ۱۵ سال کاهش یافته است؛ که این پایگاه دلیل آن را تغییر و تحولات فرهنگی در ایران دانسته است. بسیار جالب است که این پایگاه اروپایی، شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت را دو دلیل اصلی تغییر سبک زندگی ایرانیان و افزایش استفاده از لوازم آرایشی در ایران دانسته است!
 
بنابر گزارش خبرگزاری فارس، میزان خرید لوازم آرایش در ایران در سال معادل رقم ۱۰۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ یعنی ۱۰ بیلیون و دویست میلیارد تومان است!
 
همه‌ی این‌ها در شرایطی است که چندی پیش شایعه شده بود که برای واردات لوازم آرایشی از ارز مرجع استفاده شده است! یعنی ارزی که برای خرید کالای ضروری مثل دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای خرید لوازم آرایشی استفاده شده است. البته آمارها نشان می‌دهد که عمده‌ی واردات لوازم آرایشی به صورت قاچاق است. حدوداً ۸۰ درصد آن قاچاق است و ۲۰ درصد واردات قانونی.
 
اما دلیل اصلی این افزایش مصرف چیست؟
همان‌طور که گفته شد استفاده‌های نادرست از این لوازم (عمدتاً توسط زنان)، بازار آن را در کشور رونق داده است. به گفته‌ی روانشناسان داخلی و خارجی، لوازم آرایشی عمدتاً توسط کسانی استفاده می‌شود که دچار بحران‌هایی نظیر کاهش اعتماد به نفس یا کمبود توجه یا سایر خلاء های روحی هستند. این مسئله تنها مربوط به کشور ما نیست. به گواه پایگاه اینترنتی «براندون گایله» ۸۲ درصد زنانی که در آمریکا مصرف کننده‌ی لوازم آرایشی‌اند؛ با آرایش کردن احساس اعتماد به نفس می‌کنند. همچنین این بررسی نشان داده است که ۸۶ درصد زنانی که آرایش می‌کنند با این کار احساس بهتری نسبت به خود در ذهنشان پیدا می‌کنند.
 
 
اما به طور کلی دلایل زیر به عنوان برخی از دلایل استفاده از لوازم آرایش برشمرده شده است:
·         گفته می‌شود که دختران زیر بیست سال عمدتاً از لوازم آرایش استفاده می‌کنند تا سن خود را بیش از آنچه که هست نشان دهند.
·         از سوی دیگر زنان سن‌بالا از لوازم آرایش استفاده می‌کنند تا سن خود را کمتر از آنچه که هست نشان دهند.
·         عده ای آرایش می‌کنند  تا خود را جذاب نشان داده و توجه سایرین را به خود جلب کنند.
·         عده ای از خانم‌ها نیز هر صبح قبل از خروج از منزل به سمت محل کار یا دانشگاه و...، آرایش می‌کنند تا احساس اعتماد به نفس داشته باشند.
·         همچنین گروه دیگری نیز هستند که آرایش می‌کنند تا ضعف‌ها و عیوب چهره‌ی خود نظیر سیاهی دور چشم، لکه‌های پوستی، چروک پوست، عدم توازن اجزاء صورت و... را بپوشانند. جالب است بدانیم که به ادعای «هافینگتون پُست» (Huffington Post)، نتایج یک بررسی در آمریکا نشان داده است که  زنان جوان تر بسیار کمتر از زنان با سنین بالاتر آرایش می‌کنند.
·         همچنین گفته شده که گروه دیگری از زنان هستند که ترجیح می‌دهند آرایش نکنند تا زیبایی چهره‌ی خود را طبیعی نشان دهند.
تحقیقات انستیتو آموزش دانشگاه لندن (Institue of Education University of London) نیز نشان می‌دهد که ریشه‌ی جراحی‌های زیبایی نیز در معضلات روحی است.
 
 
استفاده از لوازم آرایش چه تأثیراتی دارد؟
به گزارش فرهنگ نیوز، استفاده از لوازم آرایشی تأثیراتی منفی بر سلامتی زنان دارد.  به عنوان مثال «سدیم لوریل سولفات» که سبب مشکلات پوستی متعددی می‌شود و آماس پوستی شایع‌ترین آن‌هاست. «سورفاکتانت» که از طریق پوست، تنفس و گوارش قابل جذب بوده و گفته می‌شود، علاوه بر خشکی و التهاب پوست و مخاط‌ها، درصورت مصرف زیاد آثار سرطان زایی نیز دارد.
 
اما پایگاه LISTCRUX ده عارضه برای استفاده از لوازم آرایشی بر می‌شمرد:
 
۱-     سردرد: خستگی‌های مزمن و سردرد یکی از شایع‌ترین عارضه‌های حاصل از استفاده‌ی طولانی مدت از لوازم آرایشی است.
 
 
 
۲-     مشکلات مو: استفاده از رنگ مو و نرم کننده‌ها و شامپوهای خارجی، ژل‌ها، سرم های مو و... تاثیرات بدی بر روی موها دارد؛ از جمله: بدبو شدن مو، قرمزی مو، نازک شدن مو، ریزش مو، شوره ی سر و... .
۳-   تأثیر بر ارگان‌های جنسی
۴-     پیری پوست: یکی از تأثیرات بارز استفاده‌های مکرر از لوازم آرایشی، پیرشدن و چروکیدگی پوست است. بسیار جالب است که کارخانه‌های تولیدکننده‌ی این لوازم، پس از مدتی کرم‌ها و لوسیون های ضدپیری را تبلیغ می‌کنند. یعنی ابتدا زهر و سپس پادزهر را می‌فروشند تا سود کنند! اما آیا می‌توان پوست چروکیده را به حالت اول بازگرداند؟!
 
۵-     تأثیر برناخن ها: استفاده‌ی مکرر از لاک‌های ناخن باعث نازک شدن ناخن و شکنندگی و حتی رنگ پریدگی آن می‌شود. در این شرایط بلندکردن ناخن یک آسیب جدی برای آن است. باید از ناخن آسیب دیده بیش از پیش مراقبت کنید.
۶-      آسیب چشمی: استفاده از سایه‌ی چشم، ریمل‌ها، کژال ها و لنز چشم می‌تواند باعث آلوده شدن چشم و حتی در مواردی باعث کم بینایی و سپس نابینایی شود. «سودوموناس آئروژینوزا» موجود در ریمل‌ها می‌تواند باعث رشد باکتری‌ها در چشم شود.
۷-     آلرژی پوستی: استفاده‌ی زیاد از مواد آرایشی که روی پوست قرار می‌گیرد، می‌تواند به مرور حساسیت‌های پوستی را سبب شود. این حساسیت‌ها می‌تواند پوستی یا تنفسی یا خوراکی یا مویی باشد. حساسیت پوستی ناشی از لوسیون ها، حساسیت تنفسی ناشی از مکش مواد آرایشی از طریق بینی به مجاری تنفسی، حساسیت خوراکی ناشی از رژلب‌ها حین غذاخوردن و حساسیت مویی ناشی از استفاده از نرم کننده‌ها و ژل‌ها و ... است.
۸-     تشدید بیماری‌های پوستی
۹-     اعتیاد به استفاده: یکی از آثاری که این مواد بر روی بدن دارد، اعتیاد به استفاده است.
۱۰- سرطان: رژلب‌ها به دلیل اینکه حاوی مواد آلومینیوم دار، گلوکز دار، اکسید روی و BHA هستند، باعث بروز لوکمی (سرطان خون) می‌شوند. متاسفانه استفاده از این وسیله‌ی آرایشی بسیار رایج است. امراض کلیوی و کبدی نیز از عوارض استفاده از رژلب هستند.
 
جالب است بدانیم که آمار ابتلا به سرطان در کشور ما سالانه حدود ۸۲۰۰۰ نفر و مرگ بر اثر سرطان حدود ۴۱۰۰۰ نفر است؛ که ظاهراً در کشورهای غربی این عددها بسیار کمتر هستند.
 
البته همان‌طور که در ابتدای این متن ذکر شد، استفاده‌ی محدود از این لوازم در صورتی که مراقبت‌های کافی صورت گیرد، احتمال کمتری از ابتلا به امراض فوق را ایجاد می‌کند.
در مجموع باید گفت که اگر همچنان می‌خواهیم در زمینه‌ی استفاده از لوازم آرایشی با زنان عرب رقابت کنیم و جایگاه نخست را در منطقه از آن خود کنیم، باید هزینه‌ی آن را هم پرداخت کنیم. ضمن اینکه باید دانست بسیاری از مارک‌های لوازم آرایشی موجود در بازار حاصل دست (بخوانید: کپی کاری) دوستان چینی است! در نتیجه هیچ تضمینی در بهداشتی بودن آنان وجود ندارد.
جالب است بدانید که هنوز برندهای لوازم آرایش فرانسوی نیز وارد کشور می‌شوند. فرانسه علیرغم اینکه حاضر نیست قطعات پژو را به خاطر تحریم به ایران بدهد؛ اما حاضر است که لوازم آرایشی خود را به بازار ایران روانه کند!
 
شاید لازم باشد تا مسئولین امر نظیر اداره گمرک، وزارت کشور و به خصوص وزارت بهداشت و درمان، جلوی قاچاق و واردات بی‌رویه‌ی این لوازم را در کشور بگیرند. شاید لازم باشد دستگاه‌های تبلیغی نظیر صداوسیما از این بیخیالی در بیایند و برای حل این معضل فرهنگی-اقتصادی برنامه ریزی کنند.
 
چه خوب است که یک‌بار عدد ذکر شده در ابتدای این متن را بر عدد ۵۰۰۰ تومان تقسیم کنیم تا ببینیم با این هزینه‌ای که سالانه در کشور ما برای خرید لوازم آرایش صورت می‌گیرد، چند گرسنه را می‌توان با یک وعده غذای ۵۰۰۰ تومانی سیر کرد. با این هزینه‌ی هنگفت می‌توان ۲ میلیارد و ۴۰ میلیون گرسنه را در جهان سیــر کرد! همچنین با این پول می‌توان به دو میلیون ۴۰ هزار زوج دم بخت (یعنی ۴ میلیون و ۸۰ هزار جوان) وام ازدواج ۵ میلیون تومانی داد!
 
با این اوصاف آیا هنوز فکر می‌کنیم که این میزان هزینه‌ای که در کشور ما برای خرید لوازم آرایش صورت می‌گیرد لازم است؟ آیا نباید این پول‌های هنگفتی که برای خرید لوازم آرایش خرج می‌شود مدیریت شود تا به جای اینکه روزبه روز به معضلات فرهنگی‌مان اضافه شود، گرهی از اقتصاد کشور باز شود؟
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.