پایگاه اینترنتی اینترسپت، دولتهای امریکا و انگلیس را با انتشار یک بدافزار جاسوسی مرتبط دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری موسوم به «اینترسپت The Intercept» روز دوشنبه مقاله ای منتشر و در آن تاکید کرد بدافزار جاسوسی «رگین Regin» - که از سال 2008 فعال شده است - ساخته دست دولتهای انگلیس و امریکاست.

گروه رایانه ای «سایمنتک Symantec» روز دوشنبه در فرانسه فاش ساخت بدافزاری کشف کرده است که پیچیدگی آن نشان می دهد با نظارت دستگاه های اطلاعاتی یک دولت طراحی و ساخته شده است. به نوشته پایگاه اینترسپت، به نظر می رسد بدافزار ریگین با دستگاه های اطلاعاتی امریکا و انگلیس مرتبط باشد. از این بدافزار در حملات رایانه ای به برخی شبکه های دولتی در اروپا و همچنین حمله به شبکه مخابراتی بلژیک استفاده شده است.

به نوشته اینترسپت، نام ریگین در اسناد منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز دیده شده است. وی در افشاگری های خود از گستردگی برنامه های جاسوسی امریکا پرده بر داشته بود.

در واکنش به انتشار خبر پایگاه اینترسپت، سخنگوی آژانس امنیت ملی امریکا آن را شایعه توصیف کرده و از ارائه هر گونه اظهار نظر در این زمینه سر باز زد. 

کاندید ووییست، از پژوهشگران شرکت سایمنتک - که در زمینه امنیت رایانه و شبکه فعالیت می کند - اظهار داشت تیم های کارشناسی این شرکت در 10 کشور جهان شکاف های امنیتی یافته اند. روسیه و عربستان سعودی نیز در میان آن ها دیده می شوند. هر یک از این دو کشور یک چهارم آلودگی به بدافزار ریگین را به خود اختصاص داده اند.

این بدافزار به شبکه های رایانه ای کشورهای مکزیک، ایرلند، هند، افغانستان، بلژیک، اتریش و پاکستان نیز رخنه کرده است. ادعا شده ایران نیز یکی از اهداف این ویروس بوده است.

بر خلاف بدافزار استاکس نت، که سانتریفوژ های غنی سازی اورانیوم را در ایران مورد هدف قرار می داد، ریگین تنها به جمع آوری اطلاعات مختلف می پردازد؛ نه تخریب سامانه ها.
با توجه به پیچیدگی ساختار ریگین، به نظر می رسد طراحی آن به چندین ماه یا حتی چندین سال زمان نیاز داشته است. بنابر این، بودجه مهمی در طراحی و توسعه آن صرف شده است.

به گفته ووییست، مدت زمان صرف شده برای طراحی ریگین و منابع انسانی مورد نیاز برای نگارش آن، نشان می دهد یک کشور در ساخت آن نقش داشته است.
تلاش دیگر طراحان این ویروس رایانه ای این بوده است که توانایی اختفای آن را در رایانه ها تا جای ممکن افزایش دهند. قدرت بالای پنهان سازی در این ویروس آن را برای اجرای ماموریت های جاسوسی بسیار طولانی آماده کرده است.

پس از توقف ناگهانی فعالیتهای ریگین در سال 2011، این ویروس بار دیگر در سال 2013 آغاز به کار کرده است؛ اما این بار با ویرایشی جدید.

نخستین بار، سال گذشته بود که شرکت سایمنتک از وجود این بدافزار پرده برداشت. 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار