پایگاه اینترنتی ورلد سوسیالیست در گزارشی نوشت: گزارش شورای کمیته پییشگیری از شکنجه در اروپا شامل جزئیات بدرفتاری با زندانیان، بویژه پناهجویان و نوجوانان در برخی از بازداشتگاههای اروپاست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به موجب این گزارش، هر یک از زندانیانی که درباره بدرفتاری نگهبانان به شورای کمیته پیشیگری از شکنجه در اروپا گزارش می دهند، با اقدامات تلافی جویانه این نگهبانان رو به رو می‎شوند. 

ماموران تحقیق شورای کمیته پیشگیری از شکنجه در اروپا به منظور بررسی شرایط نگهداری پناهجویان و نحوه رفتار با آنان، از مراکز نگهداری در 25 کشور از 47 کشور عضو شورای اروپا بازدید کردند. این مراکز شامل زندان ها، پاسگاههای پلیس، مراکز نگهداری  مهاجران، بیمارستان های روان پزشکی، و خانه هایی بود که برای ارائه خدمات اجتماعی در نظر گرفته شده است. 

این گزارش نتایج بررسی ها از اول اوت 2013 تا سی و یکم دسامبر 2014 است. 

این شورا با معطوف کردن توجه به بدرفتاری با پناهجویان اعلام کرد این افراد بویژه در اسپانیا، ایتالیا و یونان - که بیشترین شمار پناهجویان را دارند- در شرایطی غیرانسانی و تحقیرکننده نگهداری می شوند. 

در یونان، مهاجران مدت های طولانی در پاسگاههای پلیس سراسر کشور نگهداری می شوند. برای مثال در این گزارش به پاسگاه پلیس پراما در پیرائوس اشاره شده است. در این پاسگاه دو زن (یا بیشتر) در سلولی تاریک و نمناک به مساحت پنج متر مربع به مدت چند ماه نگهداری شدند، بی آنکه به خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشند. 

تدابیر ریاضتی در یونان آسیب پذیرترین اعضای جامعه این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. زندان های این کشور با کمبود شدید نیرو رو به رو است. این در حالی است که تعداد زندانیان دو یا سه برابر ظرفیت زندان هاست، و زندانیان مجبورند در فضایی تنگ کنار هم بخواهند. همچنین زندانیانه به هیچ گونه خدمات بهداشتی دسترسی ندارند. زندان کوریدالوس که حدود 400 نفر در آن نگهداری می شود، در طول روز تنها دو افسر زندان دارد. در این زندان بدرفتاری، زورگویی و تهدید و ارعاب زندانیان توسط افسران پلیس شایع است. 

بازداشت پناهجویان و بدرفتاری با آنان به معضلی فزاینده در سراسر اروپا تبدیل شده است. 
برای مثال در انگلیس هر سال حدود 30 هزار پناهجو -  که تقریباً یک سوم آنها زن و کودک هستند- بازداشت می شوند، و این رقم رو به افزایش است. آنها از دنیای خارج منزوی نگاه داشته می شوند، و تنها اجازه ملاقات با یک نفر را دارند. آنها بدون محدودیت زمانی تا زمانی زندانی می شوند که پرونده تقاضای پناهندگیشان مورد بررسی قرار گیرد. زندانی شدن تا یک سال - یعنی زمانی که پرونده پناهجویان مورد بررسی قرار می گیرد- برای آنها به امری عادی تبدیل شده است. اگر درخواست این متقاضیان رد شود، فوراً بدون توجه به اینکه جانشان به خطر خواهد افتاد یا خیر، از کشوری که در آن نگهداری می شوند اخراج خواهند شد. آنها حق بهره برداری از خدمات درمانی یا کمک های حقوقی ندارند. 

گزارش مربوط به مرکز نگهداری مهاجران وود در انگلیس - که بیش از 400 پناهجوی زن در آن نگهداری می شوند- نشان می دهد حدود 75 درصد از 46 زنی که در مصاحبه شرکت کردند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و 41 درصد از آنان شکنجه شده بودند. بیش از نیمی از این شرکت کنندگان در مصاحبه اعلام کردند به خاطر جنسیت خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند. چنین رفتارهایی با سیاست «دژ اروپا» که کشورهای عضو اتحادیه اروپا دنبال می کنند مرتبط است: یعنی مسدود کردن مرزهای قاره اروپا برای جلوگیری از ورود سیل پناهجویان که تا حد زیادی نتیجه حمایت اروپا از تهاجم ها و جنگ های آمریکا علیه افغانستان، عراق و لیبی، و عملیات مخفیانه در سومالی، سوریه، یمن و دیگر نقاط جهان است. 

«شورای کمیته پیشگیری از شکنجه اروپا» همچنین درباره شرایط دشواری که افراد زیر 18 سال در آن به سر می برند، ابراز نگرانی کرد. بنا بر اعلام این شورا، بدرفتاری عمدی ماموران مجری قانون با نوجوانان در شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شدت مایه نگرانی است. 

اتهامات معتبری درباره بدرفتاری با زندانیان نوجوان مطرح شده است که می توان به کتک زدن آنها هنگام انتقال یا بازجویی اشاره کرد. برای این نوجوانان نیز سخنان تهدیدآمیز یا اهانت آمیز ماموران زندان به امری عادی تبدیل شده است. 

«شورای کمیته پیشگیری از شکنجه اروپا» اعلام کرد این نوجوانان نباید بدون حضور وکیل یا یک فرد بزرگسال قابل اعتماد مورد بازجویی قرار گیرند، بیش از 24 ساعت در پاسگاه پلیس نگهداری شوند، یا به عنوان اقدامی تنبیهی در خوابگاههای بزرگ یا سلول انفرادی نگهداری شوند. 

این شورا بیش از همه از این بابت ابراز نگرانی کرد که به گزارش های پیشین این شورا توجهی نشده، و توصیه های قبلی آن اجرا نشده است، و حتی زندانیانی که با ماموران تحقیق این شورا مصاحبه کرده بودند، هدف اقدامات تلافی جویان نگهبانان زندان قرار گرفته اند. 



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار