رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با تاکید بر اینکه باید سهم ازدست رفته خود را در بازار عراق بدست آوریم گفت: دلیل اصلی از دست دادن بازار ساختار تجاری ماست که متاسفانه از ریسک حضور در بازارهای ناشناخته فرار می‌کنیم.

باید سهم ازدست رفته خود را در بازار عراق بدست آوریم/ صادرات 50درصدی محصولات صنایع پایین دستی به عراقرضا محتشمی‌پور رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص نمایشگاه عراق اظهار داشت: در نمایشگاه عراق دو گروه از محصولات ایرانی در معرض دید علاقمند قرار گرفته بود که این 2 گروه شامل کالاهای های تک دارویی و محصولات نانوتکنولوژی، محصولات پتروشیمی و نیز محصولات ساخته شده و آماده مواد غذایی و لوازم منزل و پوشاک بود که در دو بخش مجزا عرضه شد.

وی تصریح کرد: استقبال از این نمایشگاه خوب بوده به طوری که لوازم خانگی و کالای Hi-tech مورد توجه بیشتری در این نمایشگاه قرار گرفتند.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در خصوص اینکه چرا سهم صنایع پتروشیمی ایران در عراق کمتر بوده گفت: صنایع پتروشیمی در عراق هنوز پا نگرفته در واقع بازار خوبی برای محصولات پتروشیمی در عراق وجود ندارد و این موضوع نیاز به زمان دارد تا صنایع توسعه پیدا کنند و بازار محصولات پتروشیمی در جایی خود را نشان می دهد که صنعت در آنجا وجود داشته باشد. اما صنایع پایین دستی جایگاه خوبی در بازار عراق پیدا کرده به طوری که 50درصد صنایع پایین دستی به بازار عراق صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: حدود 6 شرکت از صنایع پایین دستی و یک شرکت از صنایع پتروشیمی در این نمایشگاه حضور داشتند. بازار عراق علیرغم پتانسیل بالا در صنعت کشور هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده و آمارهای صادراتی ما به بازار عراق از یکسو نشان می‌دهد بازار عراق جدی و پرپتانسیل است و از سوی دیگر حرکت قابل توجهی صورت نگرفته و نمره قابل قبولی اخذ نکرده است.

محتشمی‌پور گفت: دلیل اصلی این موضوع ساختار تجاری ماست متاسفانه از ریسک حضور در بازارهای ناشناخته فرار می کنیم همچنین مشکل دیگر بازار ما در عراق بیشتر به شکل پیله وری و غیرمدرن است و این امر باعث شده که کشورهای ترکیه و چین با سرعت سهم خود را در بازار عراق ارتقا دهند هرچند که ایران رتبه اول خود را در این بازار از دست داده و و باین روال رتبه دوم خود را نیز از دست خواهد داد.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی تاکید کرد: برای احیای این امر دنبال طراحی سرمایه گذاری مشترک برای تامین بازار عراق هستیم و برروی موانع کار می کنیم متا سفانه محدودیت‌های در بازارچه مرزی از نظر عبورکامیون‌ها ایرانی به عراق هست همچنین عدم شناخت بازار عراق و فعال نبودن بانکها برای انتقال پول و بعضی از اتفاقات از طریق رقبا که سعی در خراب کردن برندهای ایرانی دارند سبب شده ایران سهم خود را ازدست بدهد که این امر نیاز به کار جدی در حوزه نرم‌افزاری و تجاری دارد.

محتشمی پور خاطرنشان کرد: پرداختن به بازار منطقه‌ای هدف اول ما در صنایع پایین دستی است همچنین آسیب شناسی و پیگیری برخی از مشکلات که در این بازار وجود دارد تا بتوانیم فرصت سرمایه گذاری را با شناسایی فرصتها و پروژه های مطالعاتی برای تولیدکنندگان و تجار و بازرگانان دو کشور فراهم کنیم.

وی یادآور شد: اقدمات مشترکی با بقیه بخش‌های دولتی از جمله سازمان توسعه تجارت، رایزنی بازرگانی ایران در عراق و نیز توسعه بازار نانو پیشنهاداتی را مطرح کردیم تا با همکاری آنها به سمت توسعه صنعت پتروشیمی گامهای بلندی را برداریم. صنایع پایین دستی هم اکنون بیش از نیمی از صادرات خود را به بازار عراق اختصاص داده اما پتانسیل بازار عراق بیشتر از اینهاست باید در این زمینه تلاش بیشتر صورت گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار