سفیر سوریه در بیروت ضمن اعلام اینکه سفر اخیر هیئت فرانسوی به دمشق بیانگر این است که سیاست‌های دولت فرانسه در قبال سوریه درست نبوده است، گفت که ترکیه از روز اول بحران سوریه، مرز‌هایش را برای عبور تروریست‌ها به خاک سوریه باز و از آن‌ها حمایت کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ «علی عبد الکریم» سفیر سوریه در لبنان  در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری العهد لبنان گفت: سفر اخیر هیئت فرانسوی که متشکل از نمایندگان گروه‌های سیاسی و نمایندگان پارلمان این کشور بود بیانگر این است که سیاست‌های دولت فرانسه در قبال سوریه درست نبوده است. 

وی گفت سران فرانسه و در صدر آن‌ها فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور گفتند این سفر پیامهای رسمی ندارد و سفر شخصی است اما این حرف‌ها باعث نمی‌شود که از ارزش این سفر کاسته شود. برخی از رسانه‌های فرانسوی نظرسنجی کردند و نتایج آن نشان می‌دهد ۸۸ درصد از مردم فرانسه از این سفر استقبال کردند و این نشانگر موضع گیری مردم این کشور در قبال سیاست دولت در پاریس است که حامی تروریسم است. همه نیرو‌ها و احزاب فرانسوی در حال پی بردن به خطر تروریسم برای فرانسه هستند. 

این سفر نشانه نیاز فرانسه است و به نفع سوریه نیز بود. مصلحت دمشق از سفر هیئت فرانسوی در این است که افکار عمومی نه تنها فرانسه بلکه اروپا و جهانیان بدانند سیاستهای دولت‌ها و کشور‌ها در حمایت از تروریسم با عناوین مختلف صورت گرفته است و با عناوین جعلی نیز به تروریسم، قدرت حرکت دادند و اکنون از پس لرزه‌های تروریسم می‌ترسند. 

عبد الکریم گفت آن‌ها نه تنها در معیار‌ها بلکه در رفتار‌ها نیز دوگانه عمل می‌کنند. این کشور‌ها در سازمان ملل قطعنامه‌هایی مانند قطعنامه ۲۱۷۰ و ۲۱۷۸ را تحت بند هفتم صادر می‌کنند اما در اجرا علاقه‌ای به اجرای آن‌ها ندارند. آنان در سیاست بین الملل گزینشی عمل می‌کنند. باید بدانند مصحلت ملتهای آنان و ملتهای ما در احترام گذاشتن به قوانین بین المللی و معیارهای انسانی است. 
خون آدم‌ها در اروپا رنگین‌تر از خون آدم‌ها در فلسطین، ‌ سوریه و آفریقا نیست. باید به معیارهای واحد و قانون بین الملل و منشورهای بین المللی احترام گذاشته شود. 

عبد الکریم گفت هیئت فرانسوی حامل پیامهایی بود. برخی از این پیام‌ها روشن بود و برخی دیگر خصوصی بود که در رسانه‌ها جای بیان آن نیست. مهم آن است که حوادث و اشتباهاتی که برخی دولت‌ها در حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریسم دارند باعث تجدید نظر شده است. 

وی درباره پیروزی‌های ارتش سوریه نیز گفت: اکنون روحیه نیروهای ارتش سوریه بسیار خوب است و گروه‌های تروریستی روز به روز در حال شکست هستند. 

سفیر سوریه در لبنان درباره سیاست‌های ترکیه نیز افزود: ترکیه از روز اول بحران سوریه، مرز‌هایش را برای عبور تروریست‌ها به خاک سوریه باز و از آن‌ها حمایت کرد. عملیات اخیر ترکیه در خاک سوریه نیز نشان دهنده حال سردرگمی است که آنکارا دچار آن است. 

سفیر سوریه در لبنان درباره عملیات ارتش ترکیه در داخل سوریه که دمشق آن را تجاوز توصیف کرد و همچنین تفسیر برخی‌ها که معتقدند همین که آنکارا این عملیات را به کنسولگری سوریه اطلاع داد به معنای اعتراف به مشروعیت حکومت سوریه است گفت: آن‌ها مشروعیت نمی‌دهند یا سلب مشروعیت نمی‌کنند. مشروعیت حکومت و ارتش سوریه نیز حق ملت این کشور و نیروهای حاضر در میدان است. این چیزی است که جهانیان باید به آن اذعان کنند. شایستگی ملت، ارتش و نهادهای سوریه نیازی به گواهی آنان ندارد. آن‌ها (دولت ترکیه) در نقض آزادی مطبوعات و حمله به مؤسسات، اتحادیه‌ها و مخالفان ملی در داخل ترکیه در جهان در صدر قرار دارند. 
عبد الکریم گفت درباره تجاوز ترکیه نیز باید بگویم این نخستین بار نیست. آنکارا از روز اول مرزهای خود را برای عبور افراد مسلح و پناه دادن و حمایت از آنان باز کرده و اتاقهای عملیات آموزشی و مدیریت عملیات تروریستی در داخل سوریه ایجاد کرده است. 
وی افزود عملیات اخیر ارتش ترکیه نشانگر سرخوردگی شدید آنکارا و برخی کشورهای منطقه‌ای است که روی ضعف دولت سوریه و سقوط آن ظرف چند هفته و چند ماه حساب کرده بودند. زمانی که سوریه پایداری کرد و شایستگی بالای خودش را نشان داد و ملت نیز از ارتش، ریاست جمهوری و رهبری‌اش حمایت کرد آنان سرگشته شدند. زمانی که دولت ترکیه نتوانست منطقه حائل ایجاد کند و هم پیمانان و اربابانش را برای اجرای این طرح متقاعد کند در سیاست و اقداماتش در داخل و خارج ترکیه دچار سرگشتگی شد. 

وی درباره همکاری ارتش لبنان و سوریه نیز تاکید کرد: همکاری بین ارتش سوریه و لبنان ادامه دارد، اما باید دامنه این همکاری بیشتر شود.

ور در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت که کشورهای عربی باید در محاسبات خود برای مقابله با خطر تروریسم تکفیری تجدید نظر کنند. 

عبد الکریم افزود آنچه مقامات سوریه قبلا گفته‌اند امروز برای بزرگ و کوچک آشکار شده است و دمشق که چهار سال پیش علیه تروریسم اعلام جنگ کرد، جهانیان دیر هنگام به این جنگ پیوسته‌اند. 

سفیر سوریه در لبنان تصریح کرد کسانی که برای ویران کردن قدیمی‌ترین پایتخت عربی برنامه ریزی و از تروریسم حمایتهای مالی و آموزشی کردند و به سوریه تروریست فرستادند اکنون تروریسم دامن آن‌ها را نیز گرفته است و به این باور رسیده‌اند که هر کس برای دیگران چاه حفر کند خودش به داخل آن می‌افتد. 

الکریم گفت شمار زیادی از کشور‌ها از ترس بلای بزرگی که در پیش است تجدید نظر در محاسبات خودشان را آغاز کرده‌اند و فرانسه یکی از این کشورهاست. تروریسم تکفیری دامن فرانسه را نیز گرفته است به همین سبب مقامات آن به سوریه مراجعه کرده‌اند. 

عبد الکریم تصریح کرد غربی‌ها به این حقیقت تلخ و دردناک رسیده‌اند و پس از آنکه تروریسم آنان را در کشور‌هایشان هدف قرار داده است اکنون در مرحله تغییر مواضع خود هستند. 

این مقام سوری از کشورهای عربی خواست در قبال خطرات تروریسم تکفیری که همگان را تهدید می‌کند آگاه‌تر شوند. 

سفیر سوریه در لبنان درباره سفر کنونی استفان دی می‌ستورا فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه گفت هماهنگی و رایزنی همچنان ادامه دارد. رهبری و دولت سوریه در بررسی و عمل به همه ابتکار‌ها جدی هستند. همگان می‌دانند که القاعده، جبهه النصره و داعش و دیگر شاخه‌های تروریسم به گفتگو باور ندارند. آن‌ها آثار تمدنهایی را که قدمتشان به هزاران سال می‌رسد در موصل، حلب و حسکه نابود می‌کنند. به غیر از جنگ و ریشه کن کردن آنان چاره دیگری وجود ندارد زیرا آن‌ها دشمنان خودشان و بشریت هستند. همگان باید در اجرای قطعنامه‌های بین المللی برای متوقف کردن حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریسم متحد، قاطع و جدی باشند. وقتی جدیت بین المللی وجود ندارد به معنای آن است که صداقت وجود ندارد و این کشور‌ها قصد خوبی نیز ندارند و لو آنکه به حملات هوایی در قالب ائتلاف بین المللی دست بزنند. 

عبد الکریم وضع میدانی ارتش سوریه را بسیار نوید بخش دانست. 

وی درباره وضع می‌دانی در سوریه تصریح کرد پیروزی‌ها ادامه دارد و شکست‌ها در گروههای تروریستی همانند آتشی که به هیزم افتاده است از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شود. روحیه ارتش و ملت سوریه که در کنار ارتش ایستاده است در سطح بالایی است. این پیروزی‌ها، بزرگ است و در همه مناطق نیز رو به افزایش است. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موضع اردن پس از کشته شدن خلبان اردنی تغییر کرده و در قبال دولت سوریه مثبت شده است یا خیر گفت ما و ارتش در تلاش هستیم و ملت سوریه در رویارویی با توطئه جهانی در جنگ است. از برادران خود استدعا داریم به منافع و ملت‌هایشان وفادار باشند. در خصوص علائم مثبت باید گفت اگر رسیده باشد همگان آن را درک کرده‌اند. 

وی درباره موضع مصر و اینکه همواره گفته می‌شود موضع مصر در قبال سوریه مثبت است آیا این ملموس است یا خیر گفت: امنیت مصر برای ما مهم است و نقش و وحدت این کشور نیز برای ما مهم است. روابط با این کشور در سطح معقولی است و مرزهای خوبی وجود دارد. امیدواریم در آینده فعال‌تر شود. 

سفیر سوریه در لبنان درباره ارتباط ارتشهای لبنان و سوریه و اینکه دولت لبنان پیامهای غیر علنی به دمشق داده است یا خیر گفت بین ارتشهای دو کشور هماهنگی وجود دارد و باید فعال‌تر شود اگرچه این هماهنگی همراه با محدویتهای مشخصی است اما برخی صداهای جدی و حقیقی در لبنان وجود دارد که کم هم نیستند و خواستار آن هستند که این هماهنگی برای لبنان و مصلحت مشترک، بیشتر شود زیرا از هر لحاظ از جمله از نظر امنیتی به نفع لبنان و سوریه است. این دو کشور دشمن مشترک و در کمین نشسته‌ای به نام اسرائیل دارند. یک نام این دشمن مشترک «اسرائیل» است و تروریسم تکفیری روی دیگر این دشمن است.


انتهای پیام/
برچسب ها: سوریه ، لبنان ، فرانسه ، ترکیه ، سفیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار