مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: کتاب با وجود رسانه‌های الکترونیک و فضای مجازی، همچنان جای خود را دارد.

انقلاب اسلامی فضا را برای انتشار کتاب باز کردبه گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در حاشیه بازدید از بیست‌و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران گفت: کار تاسیس نمایشگاه کتاب و تکرار آن در سال، در ایران نسبت به کشورهای اروپایی کار جدیدی است؛ البته با اینکه مدت زیادی از این امر نمی‌گذرد ؛ ما هر سال شاهد گسترده شدن تعداد ناشران انتشارات و میزان مراجعه مردمی هستیم که نشانگر علاقه‌مندی رو به افزایش هستیم.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب شاید عناوین چاپ شده یک دهم عناوینی بود که امروز منتشر می‌شود البته تیراژ کتاب‌ها هنوز مطلوب نیست. اما با وجود رسانه‌های موجود به خصوص رسانه ‌های الکترونیک و فضای مجازی به هر حال کتاب همچنان جای خود را دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اظهار داشت: اقبال مردم به مطالعه کتاب و عناوین چاپ شده خبر از رشد کتاب خوانی می‌دهد.

وی ادامه داد: کشورهایی مانند فرانسه و آلمان سابقه طولانی‌تری در عرصه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب دارند.

ولایتی تصریح کرد: انقلاب اسلامی فضا را برای انتشار کتاب باز کرده  و هم اکنون انواع کتاب ها در حوزه‌های مختلف بدون اینکه منعی داشته باشند و مغایر با امنیت ملی و تمامیت ارزی کشور نباشند ؛ منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: تنوع کتاب، انواع عناوین و پیشرفت فرهنگ کتاب‌خوانی در حال حاضر قابل توجه است.

ولایتی درخصوص چگونگی افزایش تاثیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سطح جامعه گفت: شاید اگر نمایشگاه کتاب به دفعات در طول سال برگزار شود و برگزاری آن از 1 بار در سال به 2 بار یا فصلی یعنی 4 بار در سال افزایش پیدا کند،  مردم بهتر بتوانند از این فضای فرهنگی استفاده کنند.

وی طولانی‌تر شدن مدت فعالیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را راهکاری دیگر برای افزایش تاثیر بیشتر این نمایشگاه در جامعه دانست و افزود: مردم به دنبال فرصتی آزاد برای پردازش به امور فرهنگی می‌گردند و بهتر است که نمایشگاه کتاب در تهران متمرکز نشده و در تمامی استان‌ها برگزار شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در خصوص اینکه چرا نمایشگاه کتاب به یک فستیوال تبدیل شده و این امر چه تاثیری بر روی ماهیت این نمایشگاه دارد خاطرنشان کرد: بالاخره باید فضا طوری باشد که مطلوب سلیقه‌های مختلف باشد و نباید حتما نمایشگاه با مقرراتی خشک برگزار شود که مردم بیایند و کتاب بخرند، مردم باید با فراغ خاطر کتاب خاص خود را خریداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار