من قابل این همه تعاریف نیستم و کارهای هنری که انجام می دهم به خاطر لذت شخصی خودم است و اگر کسی از ان لذت می برد من خوشحال می شوم.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، حاضر در مراسم تقدیر از رضا کیانیان به پاس تلاش در حوزه کتاب که عصر امروز که با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب، حبیب احمدزاده نویسنده در سالن کتاب و هنر برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه در ابتدای مراسم گفت: یک نگاهی که به کتاب داریم این است که ظرفیتهای موجود در رسانه را برای هرچه بیشتر و بهتر کردن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: سلسله برنامه هایی را با حضور داریوش ارجمند و داریوش اسد زاده برگزار کردیم.

وی ضمن اشاه به این نکته که با نگارش یک اثر می توان نسل های بعد را از تجربیات خودمان آگاه کنیم اظهار داشت: کاری که رضا کیانیان در حوزه کتاب انجام داده یک خاطره نگاری و استفاده از تجربیات اساتید حوزه سینما بوده و دیگری تجربیات شخصی خود را در قالب کتاب منتشر کرده است.

جلیسه اظهار داشت: مجموعه نشست های سینما کتاب با رویکرد و ترویج نقد کتاب در حوزه سینما و تلویزیون صورت گرفته است.

در ادامه این مراسم، احمدزاده بیان کرد: در جهانی به نام سینما این اصل شده که در سینما قهرمان باشیم در صورتی که باید در دنیای خودمان قهرمان باشیم.

وی ادامه داد: بحثی به نام شهرت برایمان اصل می شود در صورتی که باید در پوسته خودمان باشیم.

احمدزاده تصریح کرد: کیانیان با ورود به سینما اصل قهرمانی و انسانیت را در کنار خانواده خود پیاده کرده است.

کیانیان در ادامه این نشست گفت: من قابل این همه تعاریف نیستم و کارهای هنری که انجام می دهم به خاطر لذت شخصی خودم است و اگر کسی از ان لذت می برد من خوشحال می شوم.

وی در ادامه افزود: عده ای کاری را که انجام می دهند ،می گویند ما این کار را برای مردم انجام دادیم در واقع این افراد از مردم توقع داشته که برایشان کاری را انجام دهند.  من از هیچ کس توقع ندارم و برای لذت خودم کارهای هنری انجام می دهم.

بازیگر فیلم سینمایی «یه حبه قند»، ضمن بیان این مطلب که در زندگی رقابتی با کسی نداشته و جای کسی را نگرفته است، گفت: در سینما سعی می کنم که جای کسی را تنگ نکنم و از این بابت خوشحال و راحتم که در این عرصه کسی از من دلخوری ندارد.

وی افزود:الهی قمشه ای حرفی زد که برای من اثرگذار بود. از فرهنگسرای ارسباران رد می شدم که الهی قمشه ی را با مریدانش دیدم. وقتی که از پله ها پاین آمدند فکر نمی کردم که مرا بشناسند. دکتر الهی قمشه ای فرمودند، فرق ما با هنرمندان سینما این است که آنها چندبار زندگی می کنند ولی ما فقط یکبار زندگی می کنیم.

این بازیگر سینما، ادامه داد: برای اینکه وسعت جهان را کشف کنیم همین یکبار زندگی کردن کم، و عمق زندگی زیاد است. علاقه مندم که چندین بار زندگی کنم.

بازیگر فیلم سینمایی «آژانس شیشه ای»، ضمن اشاره به این نکته که من چندین بار در فیلم و یا صحنه تئاتر مرده ام، بیان کرد: در واقع ما به نوعی با مرگ و عزرائیل رفیق هستیم. از همین رو حرف الهی قمشه ای درست بود و ما چندبار می میریم و زندگی کردن با ما سخت است.

کیانیان گفت: در مقدمه کتاب «مردم نازنین» این اثر را به همسرم تقدیم کرده ام.  

این بازیگر افزود: ما زمانی برای فکر کردن نداریم و بعد از مدتی تحلیل می‌رویم اگر مواظب خودمان نباشیم از دست می‌رویم باید دوره ای را تنها باشیم کارگاهی داریم که در آن مجسمه سازی و یا ساعاتی را با دوربین عکاسی می‌کنم که این کار باعث شده که در مورد خودم فکر کنم.

وی ضمن اشاره به این نکته که نوشتن یک اتفاق بزرگ در زندگی است و باید مطالبی را که در ذهن داریم  به صورت مکتوب در بیاوریم گفت: وقتی که فکرمان را می‌نویسیم این تفکر از ذهنمان خارج شده و تازه متوجه می‌شویم اشکالات ما کجاست و برای تصحیح آن افکارمان را بازنگری می‌کنیم خود این پروسه به اتفاق در انسان شکل می‌دهد  این که از شر چیزی که در ذهن مان است  خلاص می‌شویم و دیگری اشکالات خود را متوجه می‌شویم.

بازیگر سینمای ایران اظهار داشت: من از برادرم نوشتن را آموختم که حرف نزنیم و حرفمان را بنویسیم در آموزش و پرورش ما به دانش آموزان یاد نمی‌دهند که مستقل فکر کنند در صورتی که در جوامع که به لحاظ تکنولوژی پیشرفته‌اند به بچه‌ها یاد می‌دهند که بنویسند و مستقل باشند.

وی ادامه داد: عده ای با نوشتن خاطرات هاشمی رفسنجانی مخالف می‌کردند آن‌ها هم می‌توانند بنویسند یکی از دلایلی که آن‌ها نمی‌نویسند نمی‌خواهند مدرکی به دست کسی بدهند چون فکر می‌کنند بر علیه شان است.

بازیگر سینمای ایران تصریح کرد: احمدزاده نویسنده جهانی ماست چرا که آثار او به چندین زبان منتشر شده او چیزهایی را که در جنگ دیده نوشته است جنگی که ما پشت سر گذاشتیم با وقایع نگاری زنده مانده است.

کیانیان بیان کرد: در برنامه شبکه چهار از من دعوت شد که در مورد کتاب صحبت کنم من در آن برنامه چند پیشنهاد دادم نخست این که هر کسی که طراحی صحنه را انجام می‌دهد یک کتاب خانه در گوشه ای از صحنه قرار بدهد و یا به دست خانواده و یا روی میز کتاب باشد با این کار کم کم می‌توان فرهنگ کتاب خوانی را ترویج داد.

وی خاطر نشان کرد: اتفاقی که کتاب در ذهن ما می‌گذارد باعث شده مفاهیم را در ذهنمان شکل بگیرد

در پایان مراسم از رضا کیانیان پیشکسوت سینمای ایران با اهدای لوحی و کتاب نفیسی از استاد فرشچیان تقدیر شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار