اگر کسی عاشق رادیو و دوبله باشد می‌تواند ماندگار شود، ماندگاری در کار رادیو فقط با عشق اتفاق می‌افتد.

حمید منوچهری گوینده، دوبلور و بازیگر رادیو تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، گفت: از سال 1337 کار نمایش را در رادیو ارتش شروع کردم، یک ساعت برنامه برای رادیو ایران ضبط کردیم بعد از 4 سال فعالیت در رادیو ارتش برای تست بازیگری نصرالله محتشم برای رادیو ایران دعوت شدم، برای امتحان بدنم می‌لرزید.

وی افزود: دوبله در دهه 60 و 70 نظیر ندارد. فیلم‌ها، ترجمه و البته بهترین دوبلورها برای این فیلم‌ها انتخاب شده است و نتیجه یک کار ایده‌آل می شود، قبلاً فیلم‌های بهترین دوبله می‌شد و مردم لطف بیشتری نسبت به دوبله داشتند.

منوچهری ادامه داد: یکی از علت‌های ضعف دوبله فیلم‌ها، سرعت دیجیتال و حرف زدن به جای شخصیت‌های شبیه هم در فیلم‌های کرده‌ای است که مانع شناخته شدن جوانان می‌شود.

وی در خصوص ماندگاری در حرفه‌ی هنر گفت: اگر کسی عاشق رادیو و دوبله باشد می‌تواند ماندگار شود، ماندگاری در کار رادیو فقط با عشق اتفاق می‌افتد.

منوچهری افزود: عشق، استعداد،‌پشت‌کار و انگیزه حضور در این حرفه باعث موفقیت می‌شود، جوانان باید حوصله داشته باشند متأسفانه عزیزان حوصله ندارند، ماندگاری مهم است در صورتی که احترام به قشر پیشکسوت و استاد مد نظر جوانان باشد.

بازیگر «منطقه ممنوعه» عنوان کرد: کارهای دوبله انجام می‌دهم، ولی بیشتر وقتم را در رادیو بیشتر کارها را تجربه کردم، ولی هیچ کدام از آن‌ها رادیو نمی‌شود.

وی ادامه داد: در "معمای شاه" نقش آیت‌الله کاشانی را بازی می‌کنم، لباس، عمامه، محاسن به کمک بازیگری می‌آید ولی در رادیو الگو نداریم و کار را سخت‌تر می‌کند، در نمایش‌های رادیویی خود بازیگر خالق تمام اثر است و از تمامی سابقه خود استفاده می‌کند.

منوچهری در خصوص دشواری کار خود گفت: هر کدام دشواری‌های خاص خود را داشته است ولی ما سعی کردیم، حداقل مورد قبول عزیزان و شنونده‌ها باشد. بعد از 53 سال کار لطف مدام شامل حال ما می‌شود.

وی افزود: بیشترین با انیمیشن «کارگاه گجت» عزیزان من را شناختند و البته نقش‌های مختلف که در رادیو و دوبله داشتم.

منوچهری در خصوص گزیده کاری در حیطه تصویر گفت: از کار تصویر فرار می‌کنم مگر اینکه نقش را عاشقانه دوست داشته باشم، رادیو و دوبله را دوست دارم و در حال حاضر این دو برایم مهم‌تر هستند.

وی ادامه داد: اگر فرصت داشته باشم اهل سینما رفتن هستم و در زمان جشنواره فیلم فجر حدود 15 فیلم را می‌بینم.

منوچهری درباره امنیت شغلی هنر گفت: حرفه ما امنیت شغلی ندارد. هنوز بعد از بازنشستگی کار می‌کنم و از زندگی خود راضی هستم ولی برای ما زمان گذشته است و باید برای جوانان که تازه وارد این عرصه می‌شوند، امنیت برقرار کنیم تا حداقل درآمدی را در این حرفه داشته باشند.

وی آرزوی خود را برای رادیو این‌گونه بیان کرد: آرزو می‌کنم رادیو مثل قبل که شنوندگان بیشتری داشت و 19 سال حاکمیت خود را حفظ کرد باز هم بتواند با برنامه‌های جذابش شنوندگان خود را داشته باشد.

منوچهری ادامه داد: رادیو برای برخی از مردم از نان شب واجب‌تر است، شنونده نیز عامل مهمی برای شنیده شدن رادیو است. امیدوارم بتوانیم این وجه را همچنان پایدار حفظ کنیم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر نمایش «قدم نو رسیده» را در قالب 30 قسمت برای شبکه رادیویی نمایش کارگردانی می‌کنم و در هر قسمت راوی به گفتگو درباره بچه‌هایی که به دنیا می‌آیند می‌نشیند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار