روزی که اگرچه در میان مردم مهجور مانده، اما بودنش قوت قلبی است برای اهالی قلم و اندیشه. قلمی که در تاریخ از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است.

بستهحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ سال 1381 بود که به پیشنهاد انجمن قلم ایران و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی چهاردهم تیر به عنوان روز قلم در تقویم رسمی کشورمان ثبت شد.

روزی که اگرچه در میان مردم مهجور مانده، اما بودنش قوت قلبی است برای اهالی قلم و اندیشه. قلمی که در تاریخ از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است. تا آنجا که تیرگان جشن باستانی ایرانیان که سیزدهم تیر برپا می‌شد، آیینی را برای پاسداشت قلم داشت. از سویی به رسمیت شناخته‌شدن نویسندگان در این روز به وسیله هوشنگ، شاه پیشدادی ایران، و از طرفی دیگر بنا به نوشته ابوریحان بیرونی در «آثارالباقیه»، سیزدهم تیر روز ستاره تیر یا عطارد است، و عطارد کاتب ستارگان لقب دارد، بنابراین سیزدهم تیر روز نویسندگان است.

پس از انقلاب هم بودند نویسندگان و شاعرانی چون محمدعلی‌سپانلو که سیزدهم تیر را به عنوان روز قلم پیشنهاد دادند، اما نهایتا این روز به چهاردهم تیر تغییر یافت و آنطور که شرحش رفت در تقویم به ثبت رسید. به همین مناسبت گفتگویی را با چند نفر از اهالی قلم انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

اهالی قلم احساس تافته جدا بافته بودن دارند
هادی خور‌شاهیان، داستان‌ نویس و مترجم پیرامون مشکلات امروز اهالی قلم گفت: امروز نداشتن مخاطب، بیمه نبودن و پیدا نکردن ناشر مشکل اصلی اهالی قلم نیست.

وی افزود: اینکه نویسندگان امروز از نظر مالی و شغلی دغدغه ندارند و نویسندگی بر‌ایشان تنها شغل نیست، هم مشکل اصلی اهل قلم نیست.

نویسنده کتاب «سفر به شهریور» اظهار داشت: به نظرم امروز مسئله اصلی اهالی قلم در کشور ما، احساس تافته جدا بافته از دیگر هنرمندان بودن است.

خورشاهیان تصریح کرد: نویسنده باید در خدمت جامعه خود و مردمش باشد، چرا فکر می‌کنیم به خاطر این خدمت ناچیز باید مورد احترام عام و خاص باشیم و مدام توقع حمایت از اقشار دولتی داریم.

وی خاطر‌نشان کرد: هر هنرمندی موهبتی الهی دارد و هنر نویسنده قدرت فکر او و قدرت هدایت و اثر‌گذاری عمیق بر مخاطب است، هنرمند باید تحت هر شرایطی در خدمت جامعه و پیشبرد آن باشد.

رسالت اهل قلم آشکار‌سازی اهمیت شب‌های قدر است
محمد علی گودینی، نویسنده دفاع مقدس پیرامون اهمیت شب‌های قدر گفت: شب‌های قدر برای ما شیعیان و مسلمانان شب‌هایی سر‌نوشت‌ ساز و مهم است، شب‌هایی که در آن نزول وحی و قرآن الهی بر اهمیت داشتن انسان تأکید دارند.

وی افزود: آنچه مهم است تداوم اثرات معنوی این شبها در تمامی سال است، فراموش نکنیم شب‌های قدر، شب‌های تعهد و وفای به عهد است، شب عهد بستن با خداوند و رقم خوردن تقدیر یک ساله انسان.

این نویسنده اظهار داشت: اهل قلم رسالت بزرگی در بیان کردن جایگاه شب‌های قدر دارند، امید‌وارم اثر این شب‌ها پایمال نکردن حق دیگران برای رسیدن به منفعت دنیایی خودمان باشد.

نبود اهل قلم در جامعه در درازمدت اثرات مخرب فرهنگی خواهد داشت
احمد‌ پوری، نویسنده و مترجم  با توجه به تلاقی شب‌های قدر و روز قلم (14تیر) اظهار داشت: در اهمیت قلم هرچه بگوییم بازهم همان حرف‌های همیشگی است، جایگاه و رسالتی که قلم در یک جامعه دارد، جایگاه بالایی است که می‌تواند تحولات بزرگی را در جامعه‌ای رقم بزند.

وی تصریح کرد: نبود نویسنده‌ها و اهل قلم در یک جامعه شاید در نگاه اول و کوتاه مدت، اتفاقی را حادث نکند، اما در درازمدت می‌تواند از نظر فرهنگی آسیب بزرگی را به نسل‌های آینده یک جامعه وارد کند، هرچند که مردم زندگی خود را می‌کنند و شاید نبود کتاب و اهل قلم برای روند زندگی آنها مهم نباشد، اما در سالهای آینده اتفاقات دیگری خواهد افتاد.

شعرا در جریان‌سازی خبری نقش دارند
میلاد عرفان‌پور شاعر، در خصوص نقش شاعران در جریان سازی‌های خبری گفت: ما شاعران متعهدی داریم که در جریان‌های خبری جهانی و داخلی نسبت به وقایعی دست به واکنش می‌زنند، این اتفاق بسیار مبارکی است. در جریان جنگ غزه، یمن و همین جریان شهدای غواص، شاعران ما با سرودن اشعاری، توانستند بخشی از ظلم‌های روا شده بر این مردم را به جهان نشان دادند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار