مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه باید تا ابتدای سال 2016 گفتگوهای سطح بالا با ایران را در زمینه انرژی و تجارت آغاز کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، "فدریکا موگرینی،" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست غیرعلنی سیاست گذاران اتحادیه اروپا اعلام کرده است اتحادیه اروپا باید تا ابتدای سال 2016 گفتگوهای سطح بالا با ایران را در زمینه انرژی و تجارت آغاز کند.

براساس صورت جلسه نشست پانزدهم ماه ژوئیه که رویترز آن را مشاهده کرده است، یک روز پس از حصول توافق در خصوص برنامه هسته ای ایران در ماه جاری میلادی، موگرینی به کمیسیون اروپا گفته است تدارکات برای از سرگیری روابط اقتصادی با ایران را آغاز کند.

موگرینی این هفته با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تهران درباره اجرای موافقتنامه هسته ای گفتگو کرد. ظریف اعلام کرد این توافق، زمینه را برای گفتگو با اتحادیه اروپا درباره مسائل گسترده تر «از جمله همکاری در زمینه انرژی... حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه ای» هموار کرده است.

براساس این صورت جلسه، موگرینی به کمیسیون اروپا گفته است باید «از تدارکات برای از سرگیری روابط اقتصادی و تجاری با ایران در پی لغو تحریم های بین المللی، به محض این که موافقتنامه به اجرا در بیاید، حمایت کند.» کمیسیون اروپا پیش بینی می کند توافقنامه هسته ای «در نزدیکی پایان سال (جاری میلادی)» اجرایی شود.

بنابراین صورت جلسه، با در نظر گرفتن این تقویم، موگرینی پیشنهاد «سفر رسمی چندین عضو کمیسیون را به ایران در پایان سال یا در ابتدای سال 2016 به منظور بحث درباره برخی از مسائل مورد علاقه مشترک با مقامات ایران همچون تجارت، تحقیقات، انرژی و فرهنگ» مطرح کرده است.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشتر گفتگوهای دوجانبه با ایران را آغاز کرده اند.

زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان چند روز پس از توافق به ایران سفر کرد و به نخستین شخصیت ارشد یک دولت بزرگ غربی تبدیل شد که از زمان دستیابی به موافقتنامه، به این کشور سفر می کند.

بیست و نهم ماه ژوئیه، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران از «یک فصل جدید همکاری» با شرکت انرژی توتال فرانسه پس از دیدار با لوران فابیوس وزیر امور خارجه این کشور در تهران خبر داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار