مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌لملل، تاکید کرد اگر توافقنامه هسته‌ای در داخل ایران تصویب شود، این کشور به طور کامل به آن پایبند خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، علی اکبر ولایتی در مصاحبه با این شبکه در پاسخ به این سوال که آیا توافقنامه هسته ای توافقنامه ای برد- برد است و حداقل خواسته های ایران را برآورده می کند؟ گفت: «زمانی که از هر توافقنامه ای سخن می گوییم، بدیهی است که توافقنامه دو طرف دارد و هر طرفی هم موضع خاص خود، منافع خود و شیوه خاص خود را در گفتگوها برای رسیدن به توافق مشترک دارد. برای تحقق این مسئله هر طرف باید خواسته های طرف مقابل را درک کند. به همین علت نمی تواند توافقنامه ای وجود داشته باشد که خواسته های یک طرف را صددرصد تامین کند. به ویژه که هر طرفی برای تضمین حداکثر منافع خود و حداقل امتیاز دادن تلاش می کند. بر این اساس نمی توان گفت توافقنامه اخیر یک توافقنامه ایده آل است و همچنین نمی توان گفت که توافقنامه بدی است. به طور کلی و به طور نسبی توافقنامه اخیر هسته ای، توافقنامه بدی نیست.» 

ولایتی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به بررسی بندهای توافقنامه هسته ای در کنگره آمریکا، این توافقنامه از نظر ایران نهایی، قطعی و پذیرفته شده است؟ افزود: «پارلمان و مراکز تصمیم گیری نهایی در ایران یا آمریکا یا کشورهایی که در مذاکرات مشارکت داشتند باید بین پذیرفتن این توافقنامه یا رد کردن آن یک گزینه را انتخاب کنند. سخن گفتن درباره تعیین شرایط جدید در این توافقنامه بی معنی است. زیرا اگر یک طرف بخواهد شروطی را در توافقنامه اضافه کند که در مذاکرات اخیر درباره آن بحث نشده است، به معنای آن خواهد بود که همه بار دیگر به مذاکره باز می گردند تا درباره این شرایط جدید بحث و بررسی کنند. این اقدام زمینه را برای دوری باطل و روندی بی پایان فراهم می کند. به همین علت کنگره آمریکا یا مراکز تصمیم گیری در ایران مانند شورای امنیت ملی یا توافقنامه را می پذیرند یا اینکه آن را رد می کنند و هر سخنی از شرایط (جدید) بی معنی است.» 

وی در پاسخ به این سوال که آیا بندهای مبهم و اختلاف برانگیزی در توافقنامه مانند «بازرسی از مراکز حساس» یا مطرح شدن برنامه موشکی ایران وجود دارد؟ خاطر نشان کرد: «ابتدا تاکید می کنم مسئله موشک ها و توان دفاعی ایران اصلا بخشی از مذاکرات نبوده است. ایران هرگز در برابر هر فشاری با دیگران چه آمریکا، چه اروپا یا هر کشور دیگری درباره ماهیت و نوع موشک هایی که باید تولید کند یا در اختیار داشته باشد، یا اینکه چه نوع تجهیزات نظامی دفاعی لازم دارد، مذاکره نکرده است و مذاکره نخواهد کرد. ما در ایران به طور مستقل درباره نیازهای خود به تجهیزات نظامی برای دفاع از خاک خود، نظام جمهوری اسلامی، ملت ایران و منافع کشور تصمیم گیری می کنیم. به همین علت در تامین این نوع تسلیحات به جز سلاح هسته ای یا سلاح های کشتار جمعی مانند تسلیحات شیمیایی که در جهان جزو سلاح های ممنوعه است، تعلل نخواهیم کرد. بر این اساس، مسئله موشک ها بخشی از توافقنامه هسته ای با گروه پنج بعلاوه یک نیست و هر سخن دیگری در این باره سخنی بی پایه و اساس است.» 

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره امکان بازرسی از مراکز نظامی ایران بر اساس توافقنامه اخیر و موضع کشورهای غربی در این باره گفت: «صرف نظر از تفسیرها و برداشت های گروه پنج بعلاوه یک درباره توافقنامه هسته ای، ورود آنها به مراکز نظامی به طور کامل ممنوع است. ورود هر بیگانه ای از جمله بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی یا هر بازرس دیگری به مراکز حساس نظامی جمهوری اسلامی در هر شرایطی ممنوع است. این سخن نهایی است.» 

مشاور رهبر معظم ایران در امور بین الملل، در پاسخ به سوالی درباره تفاوت ها در قطعنامه شورای امنیت و توافقنامه اخیر هسته ای در وین گفت: «توافقنامه وین فصل الخطاب است. ما به توافقنامه وین پایبند هستیم. از نظر ما ضرورتی ندارد که هر چه را که شورای امنیت تصویب می کند، بپذیریم. مثالی می زنم که برای ما و شما اهمیت دارد. بدون شک ممکن است شورای امنیت قطعنامه هایی به نفع اسرائیل صادر کند. ما این قطعنامه ها را نمی پذیریم و آنها را به رسمیت نمی شناسیم. کشورهای عربی و کشورهای اسلامی هم همین کار را خواهند کرد و قطعنامه را به رسمیت نخواهند شناخت. این قطعنامه هایی که شورای امنیت تصویب کرده است و با منافع بعضی کشورهایی که این قطعنامه ها را به رسمیت نشناخته اند، کم نیست. جمهوری اسلامی ایران هر قطعنامه بین المللی را که با منافع راهبردی ما و با حاکمیت ملی ما تناقض داشته باشد، نخواهد پذیرفت. اما درباره توافقنامه وین اگر از سوی طرف های قانونی در داخل ایران تصویب شود، ایران به طور کامل به آن پایبند خواهد بود.» 

علی اکبر ولایتی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران برای ناکام گذاشتن اجرای توافقنامه هسته ای وین افزود: «اسرائیل جرات نمی کند به ایران حمله کند. زمانی که این رژیم بخواهد چنین کاری را آغاز کند، شهرهای مهم اسرائیل با خاک یکسان خواهد شد.» 

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر توافقنامه هسته ای وین بر روابط دوجانبه تهران و واشنگتن و سخنان مقام معظم رهبری و هاشمی رفسنجانی در این باره خاطر نشان کرد: «در ایران آزادی اندیشه وجود دارد. هر فردی در هر سمتی که باشد مقام رسمی یا غیررسمی می تواند نظر خود را بیان کند. اما اگر مقام رسمی باشد باید به سیاست های کلی و اصولی کشور که از طرف نهادهای قانونی و در راس آنها رهبر معظم آیت الله سید علی خامنه ای ترسیم می شود، پایبند باشد. هر تصمیمی به ویژه درباره این مسایل راهبردی به رهبر معظم بر می گردد. قانون اساسی تاکید می کند رهبر مسئول چنین تصمیمات سرنوشت سازی در داخل و خارج است. به همین علت هر تصمیمی که رهبری اتخاذ کند، تصمیم اساسی خواهد بود که باید پیگیری شود. آنچه را که رهبری در خطبه های عید فطر بیان کرد، موضع رسمی و آشکار ایران است.»

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان مذاکره ایران با دیگر طرف ها درباره مسایل منطقه از جمله مبارزه با تروریسم گفت:« راجع به هر کشوری در منطقه، دولت های این کشورها هستند که تصمیم گیری می کنند چه می خواهند. این مسئله شامل سوریه، عراق، لبنان و هر کشور عربی یا اسلامی یا غیراسلامی می شود. دولت و ملت در هر کشوری صاحب رای و تصمیم گیرنده هستند. اما اگر یک دولت یا ملتی تصمیم بگیرد از ما کمک بخواهد، ما این کار را انجام خواهیم داد و کمک خواهیم کرد. اما مسئله اساسی آن است که هیچ کشوری چه ایران چه غیرایران، آمریکا یا عربستان سعودی یا هر کشور اروپایی حق ندارد در امور دیگر کشورها بدون درخواست روشن دولت های قانونی این کشورها دخالت کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار