یک وکیل روس اعلام کرد مسکو می‌تواند گنج موجود در قطار افسانه‌ای نازی‌ها را به عنوان غرامت جنگ جهانی دوم طلب کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی‌وی، یک وکیل روس می‌گوید کرملین می‌تواند گنج موجود در قطار افسانه‌ای نازی‌ها را به عنوان غرامت جنگ جهانی دوم طلب کند.

اواخر ماه گذشته دو مرد در لهستان مدعی شدند قطار افسانه‌ای نازی‌ها را که براساس روایات مردم محلی مملو از طلا، جواهرات و گنجینه‌های هنری است، یافته‌اند. 

آیا قطار افسانه‌ای نازی‌ها به روسیه می‌رسد؟
تصویری از نمونۀ بازسازی شدۀ اتاق کهربا در کاخ کاترین در سن پترزبورگ؛ احتمال می‌رود بقایای اصلی این گنجینۀ گمشده در قطار افسانه‌ای نازی‌ها در لهستان باشد.


سال‌ها در شهر والب‌ژیخ در جنوب غرب لهستان شایعه بود که این قطار افسانه‌ای که به «قطار طلای نازی‌ها» موسوم است، در دورۀ حکومت آن‌ها در نقطه‌ای رها شده و هنوز کشف نشده است.

معاون وزیر فرهنگ لهستان نیز روز جمعه اعلام کرد که یکی از افرادی که 70 سال پیش در عملیات مخفی کردن این قطار دست داشته در بستر مرگ اعتراف کرده است و اکنون مقامات لهستان بیش از 99 درصد مطمئن هستند که این قطار وجود دارد.

بسیاری بر این باورند که این قطار حامل «اتاق کهربا» است. این اتاق که در سال ۱۷۱۶ میلادی برای پادشاه پروس ساخته شده بود، محفظه‌ای یازده متر مربعی است که دیوارهایش با کهربا و انواع جواهرات تزئین شده است.

این اتاق که ارزشی معادل حدود 386 میلیون دلار دارد، در نزدیکی کاخ کاترین در سن پترزبورگ روسیه قرار داشت؛ اما نیروهای آلمانی در جنگ جهانی آن را به سرقت بردند.

میخائیل جوف، یک وکیل روس در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «اگر محل این قطار مشخص شده باشد، بدون شک نمایندگان روسیه نیز باید در تعیین ارزش اقلام کشف شده نقش داشته باشند.»

وی افزود: «لهستان موظف است در شناسایی این محموله با کارشناسان بین‌المللی تعامل داشته باشد. اگر دارایی‌ دیگر کشورها، از جمله اتحاد جماهیر شورروی به سرقت رفته باشد، این محموله باید مطابق قوانین بین‌المللی به طرف روسی سپرده شود.»

این در حالی است که مقامات لهستان با این موضوع مخالف هستند. پیوتر ژوکووسکی، معاون وزیر فرهنگ و رئیس سازمان میراث ملی لهستان در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی گفته است که براساس تحلیل وکلای دولت لهستان، اگر این قطار پیدا شود، متعلق به وزارت خزانه‌داری این کشور خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار