وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: دولت اوباما آماده گفتگو با ایران درباره سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتد پرس، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی روز جمعه گفت: دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آماده آغاز گفتگو با ایران درباره اوضاع در سوریه است.

وی افزود: پیش بینی می شود اوضاع در سوریه از مسائل مهم مورد بحث در نشست های جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی او در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد باشد.

شرمن تصریح کرد: چنین گفتگویی با توجه به تحولات کنونی در بحران سوریه منطقی خواهد بود.

وی با این حال گفت: در ایران که به همراه روسیه از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به شمار می رود، مقاومتی در برابر این ایده وجود دارد. موضوع سوریه به طور غیر رسمی در حاشیه مذاکرات هسته ای با ایران که ماه ژوئیه پایان یافت مطرح شده بود، اما هرگز به طور جدی این موضوع پیگیری نشده است.

شرمن افزود: ما همواره آماده بوده ایم در حاشیه ها به گونه ای مناسب، گفتگوهایی را انجام دهیم. نه به این خاطر که هماهنگی انجام دهیم، بلکه به این خاطر که ما بدون شک از منافع موازی برخورداریم. حساسیت های سیاسی زیادی در ایران درخصوص برگزاری چنین گفتگوهایی وجود دارد و احتمالا محدودیت هایی نیز وجود دارد، اما مهم است تا جایی که می توانیم تعامل داشته باشیم.

همچنین پیش بینی می شود کری و ظریف درباره موافقتنامه هسته ای به دست آمده بین ایران، آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان یعنی روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان گفتگو کنند.

دولت اوباما بارها از ایران و روسیه درخواست کرده است به حمایت خود از اسد پایان دهند، اما این درخواست ها بی نتیجه بوده است. حتی روسیه طی چند هفته اخیر حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کرده است. 

این مسئله نیز از موضوعات مهمی خواهد بود که در نشست های کری با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نیویورک درباره آن گفتگو خواهد شد.

کری و لاوروف قرار است روز یکشنبه در نیویورک دیدار کنند. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی نیز قرار است روز دوشنبه مذاکراتی را برگزار کنند.

براساس این گزارش، مقامات آمریکایی می گویند: درمورد انگیزه های روسیه از تقویت حضور نظامی خود در روسیه مطمئن نیستند، اما با این حال تاکید دارند از مشارکت مثبت در جنگ علیه گروه تروریستی داعش استقبال می کنند.

دولت آمریکا تاکید کرده بود اسد باید از قدرت کنار برود زیرا او دیگر اعتباری برای اداره کشور ندارد. اما مقامات آمریکایی ازجمله کری طی چند روز اخیر گفته اند اسد شاید بتواند بخشی از یک روند انتقال سیاسی در سوریه باشد، روندی که منجر به تشکیل یک دولت جدید در این کشور خواهد شد.

شرمن که ماه آینده از سمت خود کنار می رود، گفت: ممکن است اسد بتواند در یک روند انتقالی ایفای نقش کند.

آمریکا به همراه عربستان سعودی و ترکیه از شورشیان درحال جنگ علیه اسد به منظور سرنگون کردن وی از قدرت حمایت می کنند، اما حمایت نظامی خارجی از اسد که از سوی ایران و جنبش حزب الله لبنان صورت می گیرد تاکنون از سرنگونی وی جلوگیری کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار