برگزاری 22 دوره گذشته هفته کتاب با بی‌توجهی به مردمی‌بودن این هفته فرهنگی شکل گرفته و در اصل ما هفته ملی کتاب را به یک جشن دولتی تبدیل کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری بیست و سومین دوره هفته کتاب که امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب با تأکید بر اینکه خوشبختانه همه بهانه این موسسه کتاب بوده، گفت: ما تقریباً از اواسط مرداد ماه فعالیت برای هفته کتاب را شروع کردیم و از زمانی که دکتر صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم هیئت تصمیم‌گیری برای این هفته فرهنگی را صادر کرده است و خیلی قبل‌تر از آن برنامه‌ریزی‌ها شروع شد.

وی ادامه داد: ما در اولین گام بررسی بر روی 22 دوره گذشته هفته کتاب را داشتیم و آرشیوی را در مرکز کتاب‌پژوهی فراهم کردیم و همه آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و سپس با تشکیل شورای سیاست‌گذاری رسماً فعالیت خود را آغاز کردیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با تأکید بر اینکه برگزارکنندگان هفته ملی کتاب این هفته را به یک جشن دولتی تبدیل کرده‌اند، اظهار داشت: ما فهمیدیم که مقوله مردمی و ملی بودن هفته کتاب تا به امروز چنان پررنگ نشده و لذا با هدف پررنگ کردن این مقوله به فعالیت پرداختیم و امید است که در پایان هفته کتاب گامی جدی در این راستا برداشته باشیم.

جلیسه ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم که در هفته کتاب برنامه‌ای ملی برای ملت ایران داشته باشیم و از ویژگی‌های منحصر به فرد بیست و سومین هفته کتاب می‌توانیم به اختصاص ابزار جدید برای سوق دادن جامعه به مطالعه و برند‌سازی هفته کتاب اشاره کنیم.

وی ادامه داد: امروزه دهکده جهانی به صورت فوق سریع به سمت فعالیت در حوزه کتاب می‌رود و من شخصا  معتقدم اگر ستاد هفته کتاب این هفته را برگزار نمی کرد و رسانه‌ها هم سکوت می‌کردند مردم مطالبه‌ای نداشتند و بحث آن است که ما هفته کتاب را به عنوان مطالبه مردم جای نینداختیم و صرفاً می‌توانیم بستر‌سازی برای این مطالبه داشته باشیم البته مردم ما با توجه به حضورشان در نمایشگاه‌های کتاب ثابت کردند که طالب کتاب هستند ولی باید بسترسازی مناسب برای هیجان بخشیدن به این مطالبه را ایجاد کنیم.

جلیسه افزود: ما می‌توانیم با مردمی کردن هفته کتاب مسئولیت کتاب و کتابخوانی را به عهده مردم بگذاریم.

وی تصریح کرد: شعار بیست و سومین هفته کتاب ایران با کتاب ایران پر امید است و امیدواریم که مردم و ملت عزیز ما این شعار را جدی بگیرند.

مدیر عامل خانه کتاب تصریح کرد: برنامه‌های هفته کتاب از شنبه 23 آبان ماه آغاز می‌شود و ما در این روز در ساعت 10 صبح میثاق با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) در حرم مطهر را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: افتتاحیه هفته کتاب در ساعت 15 الی 17 روز شنبه 23 آبان ماه در فرهنگسرای هنر برگزار می‌شود و از برنامه‌های دیگر این روز می‌توان به اهدای جوایز خادمان پیشکسوت نشر و افتتاحیه اولین نمایشگاه کتاب هنر اشاره کرد.

جلیسه گفت: در روز یکشنبه 24 آبان ماه نیز تحت عنوان شعار کتاب چراغ امید در خانواده شاهد برگزاری برنامه‌هایی چون ترویج گفتمان کتاب در تالار وحدت رونمایی از وب‌ سایت جدید شابک در سرای اهل قلم هستیم.

جلیسه ادامه داد: روز دوشنبه 25 آبان نیز با شعار کتاب بنیان دانش شرایط لازم را برای برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی در فرهنگسرای هنر و برگزاری جشنواره‌ کتاب‌های دانشگاهی در سالن  حجاب فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: این روز با عنوان کتاب و سینما نیز نام گذاری شده تا با حضور گروهی از دستندرکاران سینما برنامه‌ای را در سینما چهارسو برگزار کنیم و در غالب آن خسرو سینایی تجلیل کنیم.

جلیسه افزود: کتاب رسانه‌ای کهن شعار روز سه‌شنبه 26 آبان ماه است و در این روز برنامه‌هایی چون همایش تجلیل گروه ‌های برگزیده فعال در حوزه کتاب، برگزاری جشنواره کتاب و رسانه، دیدار اهالی نشر با وزیر کار و همایش ملی کتاب و نشر را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، فرهنگسرای شفق و کتابخانه ملی برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه 27 آبان ماه نیز با شعار کتاب میراث ماندگار تزئین شده و در این روز شاهد برگزاری برنامه‌هایی چون آئین یک میلیون کتاب و امضای تفاهم‌نامه میان سازمان محیط زیست و معاونت فرهنگی هستیم.

وی ادامه داد: روز پنج‌شنبه 28 آبان ماه نیز با شعار کودک کتاب خوان آینده‌ای روشن مشخص شده تا در این روز شاهد برگزاری جشنواره کتاب کودک باشیم.

جلیسه ادامه داد: ما در هفته کتاب صد نویسنده شناخته شده کشورمان را به مدارس می‌فرستیم تا کودکان را هر چه بیشتر با کتاب و کتابخوانی آشنا کند.

وی اظهار  داشت: در روز جمعه 29 آبان ماه نیز با شعار فضای نوابزار جدید اولین دوره جشنواره کتاب مجازی را در هشت موضوع مختلف همچون کتابخانه‌های آنلاین کتابخانه‌های مجازی و شبکه‌های فعال در حوزه‌های کتاب برگزار می‌کنیم و ارزیابی این جشنواره به کاملاً به صورت مردمی انجام می‌شود.

وی افزود: روز شنبه 30 آبان نیز با شعار کتاب تعالی هنرمندان روح زمینه مناسبی برای برگزاری افتتاحیه جشنواره سالیانه هنر طراحی کتاب است.

وی ادامه داد: از برنامه‌های دیگر روز سی‌ام آبان ماه می‌توان به رونمایی پایگاه اهدای الکترونیک کتاب اشاره کرد.

وی ادامه داد: اهدای الکترونیک کتاب کار فکر و ارزشمندی است و سامانه‌ای با مشارکت بخش‌های دولتی  و مردمی تشکیل شده و پایگاهی از کتاب‌های قابل اهدا در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد تا آنها با سلیقه‌ خودشان کتاب مورد نظرشان را داشته باشند.

وی ادامه داد: اختتامیه 23 دوره هفته کتاب در روز یکشنبه مصادف با اول آذر برگزار می‌شود.

جلیسه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اجرای طرح کتاب فروش به وسعت ایران در هفته کتاب اشاره کرده و گفت‌: امسال با توجه به آسیب‌شناسی سال‌های گذشته و آگاهی نسبت به این امر کتابفروشی‌ها بیش از گذشته در معرض خطر هستند و اساساً پایگاه دائمی تولید‌کنندگان کتاب با کتاب‌خوانان به شمار می‌آید طرح کتابفروشی به وسعت ایران را تاسیس کرده‌ایم تا به کتابفروشی‌ها رونق داده و جایگاه آن‌ها را در استان‌های دور از مرکز اثبات کنیم.

وی آشتی بیشتر مردم با کتابفروشی‌ها و کاهش اثر مخرب نمایشگاه‌های استانی را از اهداف دیگر اجرای طرح کتابفروشی به وسعت ایران دانست.

جلیسه گفت: کتابفروشی‌ها در هفته کتاب می‌توانند کتاب‌های خود را با 20 درصد تخفیف ارائه دهند  و این درحالی است که جشن کتاب و جشن امضای کتاب نیز در کتابفروشی‌ها برگزار می‌شود.

مدیر عامل خانه کتاب تصریح کرد: جشنواره صدا پای کتاب برنامه‌ دیگری است که برای برگزاری در هفته کتاب تدارک دیده شده تا جایگاه کتاب گویا را مشخص‌تر کند زیرا ما می‌دانیم که کتاب گویا ظرفیت جدیدی که مردم به وسیله آن با محصولات مکتوب فرهنگی آشنا شوند اما فرهنگ آن هنوز در جامعه ما جا نیفتاده است.

وی ادامه داد: هم اکنون از میان کتاب‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره صدای پای کتاب 10 عنوان اثر انتخاب شده و مردم می‌توانند با خواندن همه کتاب  یا بخشی از آن به بررسی این آثار پرداخته و سپس با مشارکت در این طرح کتابهای صوتی مورد توجه خودشان را بخوانند.

جلیسه گفت: در کل ایران بیش از 2000 برنامه توسط نهاد‌های فعال در حوزه کتاب برگزار می‌شود و ما از ابتدای شهریور‌ماه با نام نگاری به سازمان‌ها  و نهاد‌های مختلف از آنها خواستیم که برنامه‌های مورد نظر خود را اعلام کرده و با این کار به فعال سازی نهاد‌ها و برندسازی هفته کتاب کمک کنند. جلیسه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امسال فعالیت‌های دولتی درهفته کتاب به حداقل رسیده و ما پشتیبان آنچه هستیم که توسط مردم و صنوف برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: اعتقاد من این است که هفته کتاب هفته آسیب‌شناسی نبوده  و این کار بستر آرام‌تری می‌خاهد البته همایش کتاب و نشر نمونه بارز آسیب‌شناسی حوزه نشر است.

وی ادامه داد:‌ ما در جشن یک میلیون کتاب نیز بخشی از این نگاه آسیب‌شناسانه را خواهیم داشت و از کتاب آمار کتاب ایران رونمایی می‌کنیم.

وی گفت: اساساً ما نمی‌توانیم برای تقویت کردن حوزه‌ای چون کتابفروشی‌ها پدیده دیگری همچون نمایشگاه‌ها را از بین ببریم و باید بدانیم که نمایشگاه‌ها نقش موثری در ترویج کتاب  دارند اما نوع نگاه به آن‌ها در حال حاضر آسیب‌زننده است.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌های استانی طرح جایگزینی بودند که نقاط ضعف و قوت آنها شناخته شده و هم‌اکنون با توجه به نیاز جامعه به کتاب ما تلاش می‌کنیم تا کتاب‌فروشی‌ها را تقویت کرده و آن‌ها را جایگزین طرح نمایشگاه‌های استانی کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا وزارت ارشاد می‌تواند جامعه 75 میلیون ایران را با جایگزینی کتابفروشی‌ها به جای نمایشگاه‌های استانی  کتابخوان کند افزود: اساساً قرار نیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کل 75 میلیون را کتاب خوان کند و بخش قابل توجه ظرفیت‌هایی را که هنوز آنچنان که باید و شاید به کار نگرفته باید جدی بگیریم این وضعیت‌ها در سازمان‌هایی چون وزارت علوم و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نهفته است.

وی گفت: مردم ما کتاب‌خوان هستند منتهی ما نتوانستیم به شکل خوب و در جای مناسب کتاب را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم البته با طرح تجهیز 6 قطار راه‌های تهران و مشهد و تهران تبریز سعی شده تا مردم بیشتر با کتاب آشنا شوند.

جلیسه خاطرنشان کرد: در آینده در راستا ارتقای تعامل میان کتاب و سینما تفاهم‌نامه‌ای را با بنیاد سینمایی فارابی امضا می‌کنیم و خواهش می‌کنم که رسانه‌ها از مردم و مسئولین برای ایجاد یک کمپین ملی برای ترویج کتابخوانی در هفته کتاب دعوت کنند زیرا اگر قرار است که هر کسی در هفته کتاب شروع شود نیازمند حرکت دوش به دوش مردم و مسئولین است.

لازم به ذکر است که از برنامه‌های دیگر بیست و سومین هفته کتاب می‌توان به برگزاری نمایشگاه کتابی با پانزده هزار عنوان کتاب در بم برگزاری برنامه خیابان کتاب در پنج نقطه شهر تهران، برگزاری نذر کتاب و حبه کتاب اشاره کرد.

خاطرنشان می‌شود که در حاشیه نشست خبری بیست و سومین هفته کتاب از بانک اطلاعات کتابفروشی‌های کشور با برخورداری از اطلاعات بیش از 3000 کتاب فروشی و پوستر بیست و سومین دوره هفته کتاب رونمایی شد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار