هشت بنای تاریخی در قزوین که به بازسازی نیازمندند با حمایت صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور مرمت می شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در دیدار با استاندار قزوین گفت: با بهره برداری مناسب از آثار تاریخی این شهر می توان گردشگران زیادی را به قزوین جذب کرد.


محمدرضا پوینده در ادامه با اشاره به مرمت و احیای سرای سعدالسلطنه قزوین به عنوان یکی از بزرگترین بناهای تاریخی ایران، گفت: این اثر از بهترین نماد های احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی در کشور است.

وی اظهار کرد: قزوین با توجه به موقعیت ارتباطی مناسب و نزدیکی به پایتخت می تواند با برنامه ریزی لازم از اماکن تاریخی و فرهنگی خود به بهترین شکل برای جذب گردشگر بهره مند شود.

وی اظهار کرد: رونق و توسعه گردشگری فرصت مغتنمی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور است از این رو باید شاهد بهره برداری مناسب از اماکن تاریخی و فرهنگی خود در راستای جذب گردشگر باشیم.

استاندار قزوین نیز در این دیدار گفت: قزوین استانی تاریخی و با قدمت بالا است که هم اکنون در خود بیش از یک هزار و 300 اثر و بنای ثبت شده ملی دارد.

مرتضی روزبه با بیان اینکه قزوین در دوران صفویه پایتخت ایران بوده است، هشدار داد: بسیاری از آثار ثبت شده در گذر زمان در حال از بین رفتن می باشد و اگرچه همواره دغدغه مرمت و حفظ بناها مطرح بوده اما نتایج و دستاوردهای مطلوب و زیادی به همراه نداشته است.

وی با بیان اینکه به شیوه های پلیسی نمی توان آثار تاریخی را حفظ کرد، اظهار کرد: نوع نگاه به آثار و اماکن تاریخی و فرهنگی به گونه ای بوده است که هم اکنون این بناها با تهدیدهای جدی مواجه هستند.

این مسوول با بیان اینکه آثار و بناهای تاریخی با حضور و مشارکت مردم دارای ارزش می شوند، افزود: زیبایی بناهای تاریخی در این است که مردم از آنها بازدید و مراقبت کنند.

روزبه اظهار کرد: در حوزه مرمت و احیای آثار تاریخی بیش از آنکه به منابع مالی نیاز مند باشیم باید در تفکر و بینش مدیران در برخورد با میراث فرهنگی و تاریخی اصلاحاتی صورت بگیرد.

استاندار قزوین با بیان اینکه سیاست های انقباضی درحوزه میراث فرهنگی جواب نمی دهد، اظهار کرد اثار تاریخی را باید با مشارکت مردم و با کم ترین دخل و تصرف و متناسب با شرایط روز باید مرمت و احیا کرد.

استان قزوین در حالی دارای یکهزار و 304 اثر ثبت شده تاریخی در فهرست آثار ملی می باشد که کمتر از یک درصد از مساحت کشور را در برگرفته است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ت


برچسب ها: هشت ، بنا ، تاریخی ، مرمت ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.