وب سایت "پست کوریر" نوشت: به باور اوباما، توافق هسته ای ایران بر پایه راستی آزمایی حاصل شد و بحث اعتماد در این موضوع مطرح نبود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت "پست کوریر" در گزارشی نوشت: باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – 14 ژوئیه (23 تیر) حصول توافق هسته ای ایران را اعلام کرد. وی این توافق را جامع و بلند مدت دانست و اظهار داشت: "توافق هسته ای ایران مانع از دستیابی این کشور به سلاح های هسته ای خواهد شد." این درحالیست که ایران در آستانه اجرای برجام، رفتارهای مبهمی را پیش گرفته است. تشدید ادبیات ضد غربی این کشور و اقدامات نظامی آن در خاورمیانه گویای همین موضوع است.

نگارنده گزارش با مطرح کردن ادعاهایی بی اساس می نویسد: بازی خطرناک ذهنی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل می تواند اثرات مثبت توافق هسته ای را -- که همان کاهش خطر جنگ در منطقه است -- خنثی کند. در صورت اجرای برجام، ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری های نزدیکی داشته باشد. این درحالیست که اقدامات این کشور، خلاف آن را ثابت می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ضرب الاجلی که برای ایران درنظر گرفته شده است تا در خصوص فعالیت های هسته ای گذشته خود شفاف سازی کند، فردا پایان می یابد. آژانس بین المللی انرژی اتمی، اوایل ماه جاری میلادی گزارشی را در خصوص همکاری ایران در این زمینه منتشر کرد. طبق این گزارش، پاسخ ایران به پرسش های مهم آژانس، رضایت بخش نبوده است. گزارش آژانس نشان می دهد ایران از پاسخ دادن به چندین پرسش مهم سرباز زده و تمامی شواهد مربوط به فعالیت های مشکوک نظامی-هسته ای خود را منهدم کرده است. آژانس اطمینان دارد ایران چندین سال در خصوص طراحی کلاهک های هسته ای تحقیق کرده است. 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: آیت الله خامنه ای – رهبر معظم انقلاب – بارها اعلام کرد ایران به دلایل مذهبی اجازه ندارد کلاهک های هسته ای تولید کند. اوباما و جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا -- اظهارات رهبر ایران را تکرار کردند تا رضایت سیاستمداران آمریکایی را برای حصول توافق هسته ای جلب کنند. ایران اجازه نمی دهد بازرسان آژانس از سایت های نظامی که احتمال انجام آزمایش های مشکوک در آنها وجود دارد، بازدید کنند. ایران چندی پیش موشک هایی را با برد متوسط آزمایش کرد؛ این اقدام، نقض قطعنامه های شورای امنیت است.

نگارنده گزارش در پایان با مطرح کردن برخی ادعاهای قدیمی  اینطور نتیجه گیری می کند: اقدامات ایران در آزمایش موشک های بالستیک، تردیدهایی را در خصوص ظرفیت ها و نیات این کشور به وجود می آورد؛ اما این موضوع به لغو توافق هسته ای منجر نخواهد شد و این بزرگترین ضعف توافق است. فعالیت های هسته ای گذشته ایران و برنامه موشک های بالستیک این کشور، می تواند به تشدید نگرانی کشورهای منطقه دامن زند و کشورهای ثروتمندی نظیر عربستان را تحریک کند تا آنها نیز درصدد اقدامات مشابهی برآیند. بنابراین، باید شاهد گسترش سلاح های هسته ای در منطقه بی ثبات خاورمیانه باشیم.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار