به باور کارشناسان، پایین آمدن سطح اکتشافات نفتی می‌تواند تا سال 2035 حجم کلی تولید روزانه نفت را به کمتر از 5 میلیون بشکه کاهش دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی به بررسی روند اکتشافات نفتی در نقاط مختلف جهان پرداخت و نوشت: تا یک دهه آینده کمبود ذخایر نفتی بیشتر کشورهای جهان را تهدید می‌کند . این در حالی است که کشف میدان‌های نفتی جدید به پایین‌ترین سطح در 60 سال اخیر رسیده است.

بنا بر مطالعات جدید موسسه تحقیقاتی (IHS)، سال گذشته بیش از 2 میلیارد و 800 میلیون بشکه نفت کشف شد که این رقم کمترین میزان ثبت‌شده از سال 1954 است و کاهش فعالیت‌های اکتشافی شرکت‌های نفتی را منعکس می‌کند.

بر این اساس، بخش عظیمی از ذخایر نفتی کشف‌شده در سال گذشته میلادی متعلق به آب‌های عمیق است که بهره‌برداری از آن‌ها به طور متوسط بیش از 7 سال به طول می‌انجامد. این موضوع روند اکتشافات نفت را تا اواسط سال 2020 محدود می‌کند.

با این حال، روند کُند اکتشافات نفتی به این معنا نیست که جهان به زودی با بحران کمبود طلای سیاه مواجه می‌شود. بر اساس بررسی‌های گروه مشاوره انرژی وود مکنزی، میادین نفتی قدیمی همچنان از قابلیت بالایی برای تأمین نفت موردنیاز جهان برخوردار هستند و تا زمان اتمام نفت میادین قدیمی‌تر، حوزه‌های نفتی جدید شناسایی شده و برای بهره‌برداری آماده می‌شوند. از سوی دیگر، افزایش مصرف گاز، نیاز جهانی به نفت را کاهش داده و به جایگزین مناسبی برای طلای سیاه تبدیل شده است.

با این وجود، وود مکنزی نسبت به کاهش ذخایر نفتی جهان هشدار می‌دهد. پایین آمدن نرخ اکتشافات نفتی می‌تواند تا سال 2035 حجم کلی تولید نفت را به 4 میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش دهد. این روند به معنای افزایش بهای طلای سیاه و هجوم شرکت‌های نفتی به منابع پایه همچون گاز و نفت شیل آمریکا است.

پال کیبزگارد – مدیر اجرایی شرکت خدمات نفتی شِلُمبرژه آمریکا—بر این باور است که سرمایه‌گذاری در بخش E&P (اکتشاف و تولید) نفت در سراسر جهان بسیار پایین است و این موضوع می‌تواند بهره‌برداری و تولید نفت خام را افزایش داده، روند رو به اتمام آن را تسریع بخشد و در نهایت موجب رشد چشمگیر بهای نفت شود. رکود بهای نفت و گاز از تابستان سال 2014 نه تنها از هزینه‌های این صنعت در کشورها کاسته است بلکه موجب غفلت از روند اکتشافات نفتی و وارد شدن آسیب‌های جدی به این بخش شده است. نمونه آن در کاهش سطح اکتشافات شرکت‌های بزرگ نفتی همچون کونوکوفیلیپس و شورون کاملاً ملموس است. هزینه‌های اکتشافات نفتی از 95 میلیارد دلار در سال 2014 به 41 میلیارد دلار در سال جاری میلادی رسیده است. همچنین بهره‌برداری ترکیبی نفت و گاز از میادین جدید انرژی از 35 درصد در سال 2014 به 23 درصد در سال 2015 کاهش یافته است.

در انتهای این مطلب آمده است: رکود در اکتشافات جدید نفتی فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران شجاع ایجاد می‌کند. موقعیتی که علاوه بر ایجاد اشتغال، آینده‌ای طلایی را برای سرمایه‌گذاران حوزه انرژی ترسیم می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار