واشینگتن پست در گزارشی به بررسی 400 میلیون دلار پول پرداختی آمریکا به ایران و ارتباط آن با زندانیان آزاد شده آمریکایی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی واشینگتن پست در گزارشی به قلم "کارول مورلو" نوشت: ماجرای پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران در نگاه اول و البته تحت شرایط عادی، پرداخت بخشی از بدهی واشینگتن به ایران به نظر می‌رسد؛ اما آزاد شدن 4 زندانی آمریکایی بلافاصله پس از تحویل پول به ایران، شبهات زیادی درباره ماهیت اصلی این پول به وجود آورد.

"پال رایان،" رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، از جمله کسانی است که پرداخت این پول را باج‌دهی آمریکا به ایران می‌داند و اظهار داشت این ماجرا سوء‌ظن را درباره دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در مورد مخفی کردن علت اصلی پرداخت این مبلغ به ایران و ارتباط آن با 4 زندانی آزاد شده افزایش می‌دهد.

"دونالد ترامپ،" از این ماجرا به عنوان شکستی دیگر برای سیاست خارجی اوباما یاد کرد. "مارکو روبیو،" سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، در صفحه توییتر خود نوشت: دولت اوباما مبلغ کلانی پوبل را با هواپیما به ایران فرستاد تا برای آزادی 4 زندانی آمریکایی به این کشور باج بدهد.

واشینگتن پست در ادامه نوشت: البته این 400 میلیون دلار بخشی از بدهی 1.3 میلیارد دلاری آمریکا به ایران بود که بر سر بازگرداندن آن به تهران از پیش توافق شده بود. این پول به توافق تسلیحاتی آمریکا و رژیم پهلوی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مربوط می‌شود که در جریان آن ایران پول خرید تسلیحات را پرداخت کرد؛ اما به دلیل وقوع انقلاب اسلامی سفارشات به تهران تحویل داده نشد. 

کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا، صراحتا ارتباط پرداخت 400 میلیون دلار را به ایران با آزادی 4 زندانی آمریکایی تکذیب کردند. "باربارا سالیوان،" مدیر شورای آتلانتیک، در این باره گفت: احتمالا زمانبندی پرداخت این پول بسیار بد و نسنجیده انتخاب شده است؛ اما این ماجرا در باطن اقدامی مثبت بود که به جدال 30 ساله درمورد دارایی‌های ایران خاتمه داد. در این میان چند زندانی هم آزاد شدند که آن را هم می‌توان دستاوردی مثبت دانست.

"جاش ارنست،" دبیر رسانه‌ای کاخ سفید، در کنفرانس خبری روز گذشته اظهار داشت: بگذارید قضیه را برایتان روشن کنم. این پول به هیچ عنوان "باج" نبوده است. به اشتباه دولت آمریکا مورد اتهام باج‌دهی قرار گرفته است.

"رابرت بائر،" مامور سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، در این باره گفت: این ماجرا هیچ بار مثبتی ندارد زیرا یک طرف آن ایران قرار گرفته است.هرچند ممکن است از لحاظ فنی سخنان وزارت خارجه آمریکا درست به نظر برسد؛ به دلیل سابقه تاریخی روابط آمریکا و ایران، کار درستی صورت نگرفت. مردم آمریکا تصور می‌کنند این پول آنهاست که به ایران حواله شده و همین موضوع آنها را عصبانی می‌کند.

واشینگتن پست در پایان از ابراز نظر مستقیم خود درباره پرداخت 400 میلیون دلار به ایران طفره رفت و فقط آن را اقدامی مناسب در زمانی نامناسب دانست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار