دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با صدور بیانیه‌ای جدیدترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، "ینس استولتنبرگ،" دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روز جمعه پنجمین و بزرگ ترین آزمایش هسته ای کره شمالی را محکوم کرد و خواستار توقف تمام فعالیت های هسته ای و موشک بالیستیک پیونگ یانگ شد.

وی در بیانیه ای گفت: گزارش های منتشر شده در مورد تازه ترین آزمایش کره شمالی "بسیار مضطرب کننده " است. 

استولتنبرگ افزود: "من این تحریکات مداوم و نقض قطعنامه های الزام آور شورای امنیت سازمان ملل را که تضعیف کننده امنیت منطقه ای و بین المللی است، به شدت محکوم می کنم."

انجام پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی در ابتدا با شک و تردید همراه بود و نخستین بار سئول از روی علائم زلزله نگاری، احتمال چنین آزمایشی را داده بود اما رسانه های رسمی کره شمالی بعدا با تایید رسمی بزرگ ترین آزمایش هسته ای این کشور به شک و تردید موجود پایان دادند. 

تلویزیون دولتی «کی سی تی وی» و پایگاه خبری روزنامه «پیونگ یانگ تایم» کره شمالی، روز جمعه انجام پنجمین آزمایش هسته ای در این کشور را تایید کردند. این منابع رسمی کره شمالی به گمانه زنی رسانه های بین المللی برای انجام آزمایش هسته ای بامداد امروز در این کشور، پایان دادند و پنجمین آزمایش هسته ای در پایگاه هسته ای «پانجی - ری» کره شمالی را تایید کردند.

اگر چه یک مقام نظامی کره جنوبی در گفت و گو با رویترز احتمال داد این انفجار 10 کیلو تنی بوده باشد، اما جفری لویس، رییس موسسه مطالعات بین المللی آمریکا مستقر در کالیفرنیا نیز امروز شدت این انفجار را 20 تا 30 کیلوتن اعلام کرد، که در مقایسه با چهار آزمایش قبلی این کشور که 10 کیلو تنی بودند، قوی ترین آنها به حساب می آید.

سامانه آزمایش هسته ای «پانجی ری» کره شمالی از سال 2006 تاکنون چهار آزمایش هسته ای را تجربه کرده است که دومین آن در 2009، سومین در 2013 و چهارمین آنها به قدرت 5.1 کیلو تن در ژانویه امسال میلادی (دی ماه گذشته) بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار