خبرگزاری اسپوتنیک روسیه مدعی شد کارتهای اعتباری صادر شده در بانک های ایرانی غیررایج هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، هوشیار رستمی، تحلیل گر ایرانی مقیم کانادا در شرکت فیناپت می گوید گرچه بانک مرکزی ایران از راه اندازی کارت های اعتباری خبر داده است، ولی این کارتهای اعتباری رایج نیستند.

بر این اساس خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه گزارش داد این کشور صدور کارت های اعتباری را برای نخستین بار آغاز کرده است.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران به ایسنا گفت این کارت ها که برای مقادیر محدود سه هزار، ده هزار و پانزده هزار دلار صادر می شود، به تدریج وارد گردش بازار خواهد شد.

هوشیار رستمی می گوید این کارت ها به ایرانیان اجازه می دهد پول بیشتری قرض کنند ولی در واقع این کارت ها رایج نیستند. بانک مرکزی ایران پیشتر مشتریان بانک های ایرانی را به گرفتن وام تا سقف پنجاه میلیون تومان معادل 15 هزار و 900 دلار محدود کرده بود.

رستمی می افزاید: اگر پیشتر از بانکی، 20 میلیون تومان وام می گرفتید و سپس تصمیم داشتید از بانک دیگری نیز وام بگیرید، بانک مرکزی به شما اجازه می داد در مجموع حداکثر سی میلیون تومان وام بگیرید.

وی افزود: در کارت هایی که به کارت اعتباری موسوم شده اند، بانک های ایرانی نظام اعتبار یابی ندارند و نمی توانند ریسک های اعتبار مشتری را بپذیرند، بانک های ایران سیستم مدرنی ندارند و برنامه های آنها پیشرفته و به اندازه کافی، مدرن نیست.

مشتریان برای داشتن این کارت های اعتباری باید اسنادی را ارائه کنند که ثابت کند برخی انواع سرمایه از جمله ملک دارند که می تواند بازپرداخت وامشان را تضمین کند؛ یکی دیگر از محدودیت های این کارت، آن است که اگر فردی بخواهد پول نقد از طریق آنها دریافت کند ممکن است استفاده ناصحیح تلقی شود زیرا بانک های ایرانی، روند نظارتی مناسبی بر دریافت پول نقد ندارند؛ به نظر نمی رسد این طرح در آینده نزدیک به بازار ایران وارد شود و هنوز برای این کار خیلی زود است؛ ولی این امکان به صورت بالقوه وجود دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار