مشهد؛

صدور گواهی بهداشتی حمل دام زنده در قوچان

رییس شبکه دامپزشکی قوچان از تمهیدات قرنطینه ای - بهداشتی در خصوص جلوگیری از حمل و نقل دام های واکسینه نشده علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد.

صدور گواهی بهداشتی حمل دام زنده در قوچان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علیرضا قدرتی گفت : تب برفکی یا بیماری دهان و پا ( Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو ، گوسفند و بز می‌شود.

قدرتی با اشاره به اینکه این بیماری بسیار واگیردار است افزود قطرات دفع شده معلق در هوا از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند که کنترل آن منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات است.

او اظهار داشت صدور گواهی بهداشتی حمل دام زنده به داخل و یا خارج از استان را منوط به انجام واکسیناسون علیه تب برفکی و گذشت مدت زمان دو هفته جهت اطمینان از سلامت دام ها است که با همکاری کارشناسان واحد مبارزه با بیماری های شبکه و اخذ تائیده از جانب آنها در حال اجراست.

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان گفت: از زمان شروع این طرح تا کنون نظارت قرنطینه ای – بهداشتی بر حمل و نقل تعداد 170 محموله دام زنده شامل 8650 راس دام سبک و 181 راس دام سنگین از طریق این شبکه صورت پذیرفته است.

انتهای پیام// ح خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار