المانیتور در مطلبی نوشت: علی‌رغم بهبود روابط آنکارا و مسکو، کرملین قصد ندارد در لغو تحریم‌های ترکیه تعجیل کند.

چرا مسکو درباره لغو تحریم‌های ترکیه تعلل می‌کند؟/دلیل تعلل مسکو در لغو تحریم‌های ترکیه چیست؟به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور در مطلبی نوشت: روابط مسکو و آنکارا برای مدت‌های مدیدی بر اساس یک اصل ساده استوار بود: جدایی اقتصاد از سیاست. این رویکرد موفقیت‌آمیز تا 24 نوامبر سال 2015 و پیش از سرنگونی هواپیمای روسی بوسیله جنگنده‌های ترکیه، ادامه داشت. روابط حسنه میان دو کشور که بر مبنای «همکاری استراتژیک» بود، پس از این حادثه به تیرگی گرایید. 

در ادامه گزارش آمده است: یک سال از این حادثه می‌گذرد و «بینالی ییلدریم»، نخست‌وزیر ترکیه، قصد دارد پنجم و ششم دسامبر سال جاری میلادی، برای دیدار و گفتگو با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «دیمیتری مدودف»، نخست‌وزیر این کشور، به مسکو سفر کند. این سفر می‌تواند به تسریع در روند عادی‌سازی روابط میان دو کشور بیانجامد.  

نگارنده گزارش در ادامه می‌افزاید: گسترش همکاری‌های تجاری میان آنکارا و مسکو، محور گفتگوهای میان ییلدریم و مدودف خواهد بود. با این وجود، به نظر نمی‌رسد کرملین در این خصوص عجله‌ای داشته باشد. 

مقامات ترکیه سال گذشته و پس از سرنگونی جنگنده روسی، اظهار داشتند این هواپیما حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود و آنکارا حق داشت از امنیت مرزهایش محافظت کند. از سوی دیگر، پوتین آنکارا را همدست تروریست‌ها خواند که از پشت به مسکو خنجر زد. با پایان یافتن دوران جدایی سیاست از اقتصاد در روابط میان ترکیه و روسیه، مسکو تصمیم گرفت تحریم‌های تجاری و گردشگری را در اقدامی تلافی‌جویانه، علیه آنکارا اعمال کند. یکی از کارشناسان اقتصادی روسیه در گفتگو با المانیتور، خاطرنشان کرد: تحریم‌های اعمال‌شده علیه ترکیه، در واقع آسیبی به اقتصاد روسیه وارد نکرده است؛ مسکو در حال حاضر، کالاهای موردنیاز را از کشورهای عضو «مجمع اقتصادی اوراسیا» بویژه بلاروس و قزاقستان تأمین می‌کند. 

در ادامه این گزارش آمده است: «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، 27 ژوئن سال جاری میلادی، با فرستادن نامه عذرخواهی به پوتین، باعث شگفتی بسیاری شد. رئیس‌جمهور روسیه نیز وعده داد این کشور بزودی تحریم‌های ترکیه را لغو خواهد کرد. اما در عمل، تنها محدویت‌ پروازهای چارتر میان دو کشور و آن هم پس از دو ماه، لغو شد. 

بیشتر تحریم‌های اقتصادی ترکیه پس از سفر نهم سپتامبر پوتین به استانبول، لغو شد. با این وجود، محدودیت‌های صدور روادید به شهروندان ترکیه‌ای کماکان به قوت خود باقیست و به نظر نمی‌رسد مسکو قصد داشته باشد به این زودی‌ها، تحریم‌های مزبور را لغو کند.

وزیر اقتصاد روسیه نیز در گفتگو با المانیتور، تصدیق کرد این کشور عجله‌ای برای لغو تحریم‌های ترکیه ندارد. یکی از کارکنان وزارت اقتصاد روسیه که خواست نامش فاش نشود، نیز اظهار داشت تاکنون هیچ دستورالعملی در این خصوص به این وزارتخانه ابلاغ نشده است. 

المانیتور در پایان نوشت: شاید دیدار ماه آتی به ازسرگیری روابط حسنه میان دو کشور بر مبنای جدایی اقتصاد از سیاست، بیانجامد. با این وجود، نباید احتمال شکست این دیدار و ادامه روند کنونی را نادیده گرفت.  



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
پوتین رو عشقه
آخرین اخبار