رئيس سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان گفت:امسال برخلاف سال های گذشته نرخ بلیت اتوبوس و خدمات ریلی برای تعطیلات نوروز افزایش نمی یابد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نوابی رئيس سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان در برنامه تیتر امشب اظهار داشت:طی چند سال گذشته اقدامات موثری در راستای حقوق مصرف کننده در حوزه های مختلف صورت گرفته و 3 هزار و 100 بازرس در این بخش فعال بوده اند البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم اما پیشرفت های خوبی حاصل شده و به طور مثال در بخش خوردو از مقاومت خودروسازان در برابر کمبود ها کاسته شده است.

وی ادامه داد: استراتژی ما حق الناس است و سازمان حمایت خود را موظف به پاسخگویی می داند اما از طرف دیگر مردم نیز به عنوان مشتری می بایست با حقوق و تکالیف خود آشنا باشند به طور مثال در حوزه خودرو طبق آئین نامه جدید بر حقوق مصرف کننده تاکید شده که مشتریان باید از آن آگاه باشند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده گفت:تمام توان ما بر آرام سازی بازار بوده  اما در برخی موارد همچون افزایش قیمت گوشت بحث قیمت گذاری بر عهده وزارت جهاد است.

 رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: قیمت گذاری کالاها به عرضه و تقاضا بستگی دارد و تخفیف هایی که در فروشگاهها مشاهده می کنید تا 20 ، 25 درصد قابل قبول است اما تخفیف های 50 درصد نشان دهنده قیمت گذاری اشتباه در مبدا است که در این زمینه تخلفات را بررسی کردیم ، تشکیل پرونده شده و حتی برخی از این پرونده ها به سازمان تعزیرات ارسال شده است.

وی ادامه داد : برنج یک حوزه گسترده در داخل و خارج از کشور دارد و برنج داخلی در حوزه قیمت گذاری نیست. 

نوابی گفت: وقتی هموطنان به فروشگاهها مراجعه می کنند باید روی کالا ها برچسب قیمت وجود داشته باشد و اگر در مواردی این امر توسط فروشنده رعایت نشده، آنها از طریق شماره تماس 124 می توانند شکایت خود را اعلام کنند.

وی افزود: اگر تولید کننده ای با شبکه توزیع بر هماهنگی قیمت نهایی در بازار به توافق برسد این موضوع تبانی محسوب می شود و نمونه های آن را در بازار داشتیم و برخوردهای لازم هم با این تولید کنندگان متخلف شده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: در مواقعی که دولت قیمت یک کالایی را اعلام می کند مانند شکر، قیمت مصرف کننده را پایین تر در نظر می گیرد و این ساز و کار در گذشته در خود سازمان حمایت بود ولی در حال حاضر مراحل آن  از طریق سازمان برنامه و بودجه طی می شود.

نوابی با اشاره  به کمبود منابع مالی در سازمان حمایت گفت: اعتبار لازم برای پرداخت حقوق و مزایای 3100 بازرس سازمان حمایت از مصرف کننده باید در قانون دیده شود و توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

نوابی افزود: برخی می گویند باید در حوزه حمایت از حقوق مصرف کننده ، بازرسی نوین انجام گیرد اما هنوز زیرساخت های لازم برای این امر در کشور فراهم نیست به طور مثال اکنون 800 هزار واحد صنفی بدون پروانه در کشور هستند و یا سهم ما در فروشگاه های زنجیره ای تنها 8 درصد است در حالیکه در دنیا این عدد 85 درصد است.


رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده در خصوص وضعیت حقوق مصرف کننده در بخش حمل و نقل هوایی اظهار داشت: انتقادات وارد به این حوزه صحیح است و ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه  بلیت هواپیما را مشمول قیمت گذاری نمی داند که به موجب این قانون بحث آزادسازی نرخ بلیت اجرا شد اما شاهد این هستیم که خدمات همپای قیمت ارتقا نیافته است.

نوابی با اعلام خبر عدم افزایش قیمت بلیت اتوبوس و قطار در نوروز امسال اظهار داشت: هر سال همزمان با فرا رسیدن نوروز قیمت بلیت اتوبوس 20 درصد گران می شد و با اتمام  تعطیلات به روال عادی باز می گشت اما امسال تغییری نمی یابد.

این مقام مسئول در ادامه گفت:بخشی از کار ما بازرسی محور است و به کمک خود مردم انجام می شود زیرا ما شکایت محوریم که اگر مردم شکایتی داشته باشند ما موضوع را به طور جدی پیگیری می کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: برخی اظهار نظر ها مبنی بر عدم نظارت بر بازار صحیح نیست و نظارت ها بر بازار به طور مستمر صورت می گیرد ؛ هدف گذاری ما برای آینده ارائه خدمات قبل و حین فروش و پرداخت خسارت است.


بر اساس این گزارش فریدون احمدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه گفت: برای حمایت از مصرف کننده نباید افراط کرد و از طرفی نباید بازار را به حال خود رها کرد.

احمدی با تاکید بر کنترل بازار به وسیله سیستم عرضه و تقاضا افزود: بعد از هدفمند سازی یارانه ها دولت و این سازمان ابزار حمایت از مصرف کننده را از دست داد و دیگر دولت نمی تواند با دادن یارانه به کمک مصرف کننده بیاید.

وی گفت: وقتی که فروشنده تخفیف 50 درصدی اعلام می کند نشان می دهد که قیمت اولیه اجناس این فروشنده بدون کارشناسی و غیر واقعی  بوده است و قیمت گذاری برای این نوع جنس درست انجام نشده است.
 
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده به خاطر مشکلات اولیه خود قادر به انجام وظایف اصلی نیست.

وی با انتقاد از نوسانات بازار افزود: این نوسانات بازار به خاطر این است که بازار به حال خود رها شده است و نظارت ها به درستی انجام نمی شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار