آسوشیتدپرس: بوئینگ اولین معامله خود با ایران در دولت ترامپ را امضا کرد

شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کرد تفاهم‌نامه 3 میلیارد دلاری جدیدی را با شرکت هواپیمایی آسمان درخصوص فروش 30 فروند هواپیمای مسافربری به این شرکت امضا کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان بوئینگ روز سه شنبه اعلام کرد تفاهم‌نامه سه میلیارد دلاری جدیدی را با شرکت هواپیمایی آسمان ایران درخصوص فروش 30 فروند هواپیمای "بوئینگ 737 مکس" به این شرکت هواپیمایی امضا کرده است که نخستین فروش عمده یک شرکت آمریکایی به ایران در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا، به شمار می‌رود.

قرارداد جدید بوئینگ با شرکت هواپیمایی آسمان ترامپ را مجبور می‌کند بین دو وعده انتخاباتی اصلی خود یعنی سخت‌گیری در برابر ایران و توسعه اشتغال در داخل کشور تنها یکی را انتخاب کند.

این قرارداد جدید اضافه بر قرارداد 16 میلیارد و 600 میلیون دلاری قبلی شرکت بوئینگ با ایران است که پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا امضا شده بود. ترامپ همواره از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای بوده است. 

شرکت بوئینگ که مقر آن در شیکاگو است اعلام کرد این قرارداد جدید همچنین شامل حق خرید 30 فروند دیگر از هواپیمای "بوئینگ 737 مکس" برای شرکت آسمان است که مجموع هواپیماهای تحویلی بوئینگ به این شرکت در آینده را به عدد 60 می‌رساند. بوئینگ همچنین اعلام کرد نخستین مرحله از تحویل این هواپیمای تک راهرو به شرکت آسمان از سال 2022 آغاز خواهد شد.

بوئینگ اعلام کرد این شرکت همکاری با شرکت های هواپیمایی ایران را ادامه خواهد داد اما هرگونه قرارداد با شرکت های هواپیمایی ایران مشروط به صدور مجوز از سوی دولت آمریکا است.

امیر رضا مصطفوی سخنگوی شرکت هواپیمایی آسمان نیز در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت این قرارداد پس از چند مرحله مذاکره بین آسمان و بوئینگ طی یک سال گذشته امضا شده است. وی افزود شرکت آسمان این قرارداد را 18 مارس امضا کرد و نخستین هواپیما سال 2019 تحویل ایران خواهد شد. این در حالی است که شرکت بوئینگ اعلام کرده است تحویل هواپیماهای جدید به ایران از سال 2022 آغاز خواهد شد.

اتحادیه اروپا دسامبر گذشته به علت نگرانی‌ها در زمینه ایمنی پرواز، نام شرکت هواپیمایی آسمان را در فهرست سیاه قرار داد و آن را از پرواز در آسمان‌ کشورهای اروپایی عضو این اتحادیه محروم کرد و به این ترتیب هواپیماهای متعلق به شرکت آسمان اجازه پرواز به مقصد کشورهای اروپایی را نداشتند.

در حالی که کمتر از یک هفته از این تصمیم اتحادیه اروپا می‌گذشت، شرکت هواپیمایی آسمان قراردادی را در خصوص اجاره هفت فروند هواپیمای ساخت شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس امضا کرد. پیش بینی می شود این هواپیماها از ماه آینده وارد ایران شوند.

قرارداد جدید شرکت بوئینگ در چارچوب توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی امضا شده است. بوئینگ پس از این توافق، ماه دسامبر قراردادی را با شرکت «ایران ایر» درخصوص فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری به ارزش 16 میلیارد و 600 میلیون دلار امضا کرد. ایران ایر همچنین 29 فروند هواپیمای بوئینگ 737 را نیز اجاره خواهد کرد.

ایران ایر ماه ژانویه قراردادهایی را درخصوص خرید 118 فروند هواپیما از شرکت ایرباس به ارزش حدود 22 میلیارد و 800 میلیون دلار امضا کرد. اما اصغر فخریه کاشان از معاونان وزیر راه و شهرسازی ایران پس از آن گفت ایران تعداد هواپیماهای ایرباس را به 112 فروند کاهش خواهد داد.

واشنگتن ماه سپتامبر گذشته به بوئینگ و ایرباس مجوز فروش هواپیما به ایران را داد. هر دو این شرکت‌های هواپیماسازی برای فروش هواپیما نیازمند تایید وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند زیرا دست‌کم 10 درصد از قطعات هواپیماهای آنها آمریکایی است. با این حال، وزارت خزانه‌داری آمریکا قراداد جدید بوئینگ با آسمان را نیز باید تایید کند.

یک تحلیلگر ایرانی ساکن تهران در این خصوص اظهار کرد توافق بوئینگ با ایران، شرکت‌های غربی را علیرغم وجود موانع سیاسی، برای ورود به بازار ایران تشویق می‌کند. وی گفت: «این توافق به نوعی نشان دهنده تمایل دولت ترامپ به ادامه همکاری با ایران با وجود اختلافات فراوان در زمینه‌هایی از قبیل برنامه موشکی و نقش تهران در منطقه است.»

ترامپ ماه گذشته پس از اطلاع از آزمایش موشکی ایران به این کشور هشدار داد و تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص و شرکت‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران وضع کرد. با این حال وی در طول مبارزات انتخاباتی خود در کنار انتقاد از توافق هسته‌ای همواره بر ایجاد شغل برای مردم آمریکا تاکید کرده و به همین دلیل به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا در خصوص تایید یا رد توافق جدید بوئینگ با ایران در دوراهی دشواری قرار خواهد گرفت.

به نظر می رسد بوئینگ در بیانیه خود به طور ضمنی ترامپ را برای متقاعد کردن او به حمایت از قرارداد فروش هواپیما به ایران خطاب قرار داده است. در این بیانیه آمده است: «براساس اطلاعات وزارت بازرگانی، فروش این تعداد هواپیما به ایران حدود 18 هزار شغل در آمریکا ایجاد خواهد کرد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «بوئینگ همچنان در خصوص فروش هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی تحت امر دولت آمریکا عمل می‌کند و تمامی قراردادهای بوئینگ با این شرکت‌ها مشروط به تایید دولت آمریکا است.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
با دست پس می زنند با پا پیش می کشند!چه تاجرهائی هستند این تیم جدید ترامپ! چه میکنه این ترامپ! از طرفی ایران هراسی میکنه جیب عربها رو خالی میکنه از طرفی قراردادمیلیاردی باایران می بنده!
-
سجاد
۱۲:۳۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
حواستون به این امریکاییهای کثیف و دروغگو باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
برای تاثیر گزاری روی انتخابات ایران و همچنین تضعیف قرارداد خرید هواپیما با روسیه قرارداد صوری تنظیم کرده اند در صورتی که بتوانند در موعد مقرر انها را لغو می کنند
آخرین اخبار