نیویورک‌تایمز در گزارشی به تحلیل آینده فرانسه در صورت پیروزی «مارین لوپن» یا «امانوئل مکرون» در انتخابات این کشور پرداخت.

نیویورک تایمز: فرانسه با انتخابات اخیرش گامی به سوی قلمروی ناشناخته برمی‌دارد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که امروز (یکشنبه) برگزار می‌شود تمام موانع موجود در این کشور که سیاستش چندین دهه در حالت انجماد بوده را برداشته است. در واقع احزاب سیاسی اصلی فرانسه کنار زده شده‌اند و لحن خشونت آمیز و گستاخانه رقابت‌ها همه را غافلگیر کرده است. این در حالیست که تنها یک ساعت پیش از پایان کمپین‌های انتخاباتی فرانسه، کارکنان ستاد «امانوئل مکرون»، نامزد 39 ساله انتخابات اعلام کردند کمپین آنها هدف حمله هکرها قرار گرفته‌است و تعدادی از ایمیل‌ها و اسناد واقعی و غیر واقعی این کمپین در فضای مجازی قرار داده شده‌اند.

یکشنبه برای فرانسه یک روز فراواقعی (سورئال) بود. زمانبندی دقیق افشای ایمیل‌ها درست در زمانیکه قوانین فرانسه خاموشی 44 ساعته رسانه‌ها را قبل و در زمان برگزاری انتخابات یکشنبه اجباری می‌کند، ساعت‌های پایانی رقابت‌ها را متشنج کرد.

مقامات دولتی اعلام کردند اگر کسی قانون خاموشی رسانه‌ها را نقض کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد. در نتیجه خاموشی رسانه‌های فرانسه به طور گسترده‌ای مشاهده شد و رسانه‌ها چیز زیادی درباره محتوای ایمیل‌ها اعلام نکردند.

روزنامه «لو موند» در مطلبی نوشت اسناد افشا شده را در اختیار دارد؛ اما تا قبل از پایان رأی‌گیری آنها را منتشر نمی‌کند و این عملیات صرفاً با هدف تخریب اعتبار انتخابات انجام شده است.

با این حال هک شدن ایمیل‌ها و اسناد کمپین مکرون باعث پدید آمدن ابهام بیشتری در رقابتی که غیرقابل پیش‌بینی است، شده است. حتی قبل از اینکه این اسناد در لحظه آخر هک شوند انتخابات امسال فرانسه گامی ناشناخته برای سیاست این کشور شمرده می‌شد. این نخستین بار است که در پنجاه سال گذشته هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی عضو احزاب اصلی نیستند.

در حال حاضر مردم فرانسه باید یکی از دو شخصی را انتخاب کنند که هرکدام به روشی افراطی وعده داده‌اند سیستم را تغییر دهند.

«مارین لوپن» نامزد انتخابات فرانسه از جبهه ملی وعده داده این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند و مکرون که حزب مستقل خود را با نام «ان مارشه!» تشکیل داده قصد دارد اصلاحاتی را در زمینه کار و بازار انجام دهد و روابط با اتحادیه اروپا را تقویت کند.

«دومینیک بوسرو» یکی از اعضای حزب جمهوری‌خواه در این خصوص اعلام کرد: «سیاستمداران با تجربه رد شدند و ما حالا طبقه جدیدی از نامزدها را داریم».

اما سوال اینجاست که آیا هیچکدام از آنها قادر خواهند بود حمایت عمومی و قانونی مورد نیاز خود را جلب کنند؟ آیا امکان دارد تغییر در سیستم در پایان به ایجاد ثبات منجر شود؟ آیا هیچکدام از این دو کاندید که عضو احزاب اصلی هم نیستند می‌توانند به عنوان رئیس‌جمهور فردی موثر باشند؟

هیچکدام از این دو نامزد انتخاباتی از حمایت پارلمان برخوردار نیستند و باید برای جلب این حمایت از صفر شروع کنند. این در حالیست که رئیس‌جمهور فرانسه فقط زمانی می‌تواند برنامه‌های حزبش را پیش ببرد که از حمایت اکثریت پارلمان برخوردار باشد.

نگارنده بر این باور است که این تردید ممکن است در سراسر اروپا که منتظر است تا میزان قدرت حزب راست و عمق مخالفت با عضویت در اتحادیه اروپا را اندازه بگیرد، موج بیاندازد.

تفاوت این دو کاندیدا بسیار عمیق است و عملکرد اتحادیه اروپا در موضوع مهاجرت و کنترل مرزها محور کمپین‌های انتخاباتی بودند. در نتیجه کسی که در انتخابات پیروز می‌شود مطمئناً تأثیر بسزایی بر آینده اروپا خواهد داشت.

سرنوشت اتحادیه اروپا و پایدار ماندن مزایای اجتماعی آن نه تنها به انتخابات فرانسه بلکه به انتخابات آلمان در ماه سپتامبر و انتخابات ایتالیا در سال جاری میلادی بستگی دارد.

نگاه‌ها به طور ویژه بر لوپن که نماینده جریان پوپولیست است متمرکز شده زیرا همین جریان باعث خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات 2016 آمریکا شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار