رئیس بانک مرکزی خبر داد: 3 کشور اروپایی 22 میلیارد یورو در قالب خطوط اعتباری در روزهای آینده برای ایران ایجاد می کنند و هفته گذشته نیز با کره جنوبی فاینانس 8 میلیارد یورویی امضا شد.

به گزارش خبرنگار بورس و بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  ولی اله سیف رئیس بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت نظام بانکی کشور گفت:در خصوص اعطای وام ازدواج ،  محدودیت های در منابع داشتیم و این مبلغ برای تامین همه نیاز ها کفاف نمی داد از این رو با همکاری بانک های عامل نسبت به اجرای طرح ضربتی به منظور تسریع پرداخت ها و کاهش صف دریافت وام اقدام کردیم.

وی افزود:در این طرح 288 هزار مورد وام ازدواج پرداخت شدو 198 هزارمتقاضی نیز در نوبت دریافت قرار دارند و برنامه ما اینست که تا پایان شهریور ماه صف دریافت وام از بین می رود و حداکثر تا یک ماه بعد از آن پرداخت ها به روز می شود.

سیف در خصوص بحث کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: نرخ تورم مبنای تعیین نرخ سود سپرده است در اقتصاد های با ثبات نیز 2 تا 3 درصد تفاوت بین این دو رقم منطقی است در حال حاضر تورم تک رقمی شده و سود بانکی نیز باید در این حدود باشد ضمن اینکه در بانکداری بدون ربا سود تضمینی نداریم و باید علی الحساب باشد.

وی در پاسخ به اینکه در این شرایط نگران خروج سپرده ها از بانک و ورود به بازارهای موازی نیستید گفت: شرایط اقتصادی ما به صورتی است که اکنون همین نرخ سود معقول است و بازارهای دیگر برای سرمایه گذاران جذابیت چندانی ندارد.

سیف افزود:در همین راستا خودروسازان هم مکلف شدند خودشان را با بانک مرکزی هماهنگ کنند و قرار است بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد مصوبه ای تدوین کند تا هرچه بیشتر خودروسازان این موارد را رعایت کنند.

نظام بانکی در تنگنای مالی

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه اکنون دچار تنگنای مالی در نظام بانکی هستیم گفت:یکی از دلایل آن مطالبات معوق است که رقم آن 11 درصداست و منطقی نیست نرخ 2 تا 3 درصد نرم جهانی است.

وی افزود:دلیل دیگر تنگنای مالی ، مطالبات بانکی است و پارامتر دیگر  نیز دارایی های غیر مالی در نظام بانکی به شمار می رود که بیشتر از حجم مجاز است .

سیف تصریح کرد:بنگاه داری بانک ها هم مشکل دیگری است که درصدد رفع آن هستیم.

رئیس بانک مرکزی تاکید کرد:اقدامات انجام گرفته در نظام بانکی بخشی از نگرانی ها را کاسته اما بانک ها هنوز با شرایط روز دنیا و نرم جهانی منطبق نیستند.

سیف میزان معوقات بانکی را 110 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

وی افزود:وظیفه اصلی بانک واسطه گری وجوه است و منابع بانک باید صد در صد صرف ارائه تسهیلات شود کل دارای بانک باید سیال و قابل انتقال باشد هر بخشی از دارایی بانک که قفل شود قدرت تسهیلات دهی بانک ها را کاهش می دهد.

سیف در پاسخ به این سوال که تک نرخی شدن ارز چه زمانی اجرایی می شود گفت:یکی از دستاوردهای دولت یازدهم ثبات و آرامشی است که در اقتصاد پیش آمد و قابلیت پیش بینی برای سرمایه گذاری ایجاد شد؛یکسان سازی نرخ ارز پیش نیاز شرایطی همچون ایجاد اطمینان در ارتباطات بین المللی است که بتواند از این امر پشتیانی کند.

وی افزود:کارشکنی هایی بعد از برجام در این بخش  انجام گرفت که مشکلاتی ایجاد کرده و ما به دنبال ایجاد شرایط مناسب هستیم.

سیف گفت:پیش بینی ما از زمان اجرای تک نرخی شدن ارز ، اوایل دولت دوازدهم است اما بهتر است زمان دقیق آن گفته نشود.

نقدینگی 13 هزار هزار میلیارد تومانی کشور

رئیس بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور را  13 هزار هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور رشد فزاینده ای در نقدینگی داشتیم


وی در خصوص فاصله چند روزه برای اجرای کاهش سود بانکی و استفاده بانک ها برای جذب سپرده گفت:در این مدت بانک ها تلاش می کنند با نرخ 20 درصد سپرده گذاری کنند که  اتفاق نادری نیست حسن این کار اینست که منابع و سپرده گذاری های کوتاه مدت تبدیل به یک ساله تبدیل می شود و سبب کنترل نقدینگی و ثبات اقتصادی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون موسسه غیرمجازی نداریم گفت:اکنون موسسه غیرمجاز شناخته شده ای در کشور نداریم اما به صورت موردی ممکن است باشد به طور مثال موسسه ای در یک منطقه ای اطراف تهران اقدام به فعالیت کرده و ظرف مدت کوتاه 270 میلیارد تومان سپرده جذب کرد و البته با آن
برخورد شد.


وی افزود : از مردم درخواست داریم در اعتماد کردن به افرادی که این موسسات را دایر می کنند دقت کنند در وب سایت بانک مرکزی لیست موسسات مجاز داده شده است.

سیف گفت:همواره این نگرانی وجود دارد که با وعده های نشدنی همچون پرداخت 80 دصد سود اقدام به جذب سرمایه می کنند

 رئیس بانک مرکزی خبر داد: 3 کشور اروپایی 22 میلیارد یورو در قالب خطوط اعتباری در روزهای آینده برای ایران ایجاد خواهند کرد که خبر آن به تدریج اعلام  می شود.

وی افزود: در هفته گذشته نیز با کره جنوبی فاینانس 8 میلیارد یورویی امضا شد. این خطوط اعتباری منجر به سرمایه گذاری‌های در کشور می‌شود، تولید و اشتغال را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
عاشقتم برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۶
عشق من برجام
آخرین اخبار