سرپرست شهرداری کرمان در نشست عمومی شورای اسلامی شهر، وضعیت بودجه‌ و بدهی‌های شهرداری کرمان را تشریح کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،سیدمحمد موسوی سرپرست شهرداری کرمان با اشاره به وجود 2634 نفر نیروی رسمی و قراردادی و 1683 نفر نیروی شرکتی شاغل در شهرداری کرمان گفت: هزینه‌ی پرداخت حقوق، مزایا و سایر موارد جاری شهرداری، ماهانه بالغ بر 16 میلیارد تومان است.
وی به رشد بودجه‌ی تصویب‌شده‌ی شهرداری کرمان از 367 میلیارد تومان در سال 94 به 600 میلیارد تومان در سال 95 اشاره کرد و گفت: این رشد به‌دلیل آغاز پروژه‌های بزرگ در شهر کرمان انجام گرفته، اما در سال 95 از 600 میلیارد بودجه‌ی مصوب، فقط 330 میلیارد تومان محقق شده است.
موسوی افزود: در سال 95 شهرداری کرمان 468 میلیارد تومان هزینه کرده است؛ بنابراین، در سال 95، 138 میلیارد تومان مازاد بر بودجه هزینه شده است.
سرپرست شهرداری کرمان با بیان این‌که این رقم به سال 96 منتقل شده است، گفت: علی‌رغم عدم تحقق بودجه در سال 95، به‌دلیل پروژه‌هایی که در سطح شهر وجود دارد، بودجه‌ی سال 96 نیز 650 میلیارد تومان مصوب شده که در شش‌ماهه‌ی نخست امسال فقط 100 میلیارد تومان از این مبلغ محقق شده و این درحالی است که تا شهریور امسال میزان درآمد شهرداری کرمان باید به مبلغ 325 میلیارد تومان می‌رسیده است؛ بنابراین، 225 میلیارد تومان کسری بودجه داریم.
موسوی عدم کسب درآمدهای پایدار و مشکلاتی که در زمینه‌ی رکود در ساختمان‌سازی به‌وجود آمده است را ازجمله دلایل محقق‌نشدن بودجه‌ی شهرداری دانست.
وی با اشاره به پرداخت حقوق و مزایای نیروهای رسمی و قراردادی شهرداری گفت: متأسفانه حقوق نیروهای شرکتی به‌روز نیست و در پرداخت حقوق این نیروها دو ماه عقب هستیم.
سرپرست شهرداری کرمان افزود: در زمان تغییر و تحول در شهرداری کرمان، حقوق تیر و مرداد نیروهای شرکتی معوق شده بود که در شهریورماه سعی کردیم ضمن پرداخت حقوق نیروهای رسمی و قراردادی، حقوق تیرماه نیروهای شرکتی را نیز پرداخت کنیم تا شکاف پرداخت حقوق بین نیروها افزایش پیدا نکند.
موسوی ادامه داد: علاوه بر حقوق، باید مالیات و حق بیمه را نیز پرداخت کنیم که در شهریورماه دو میلیارد و 100 میلیون تومان در این زمینه به تأمین اجتماعی و امور مالیاتی پرداخت کرده‌ایم.
وی به بدهی‌‌های شهرداری کرمان به پیمان‌کاران و دستگاه‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: به‌دلیل برخی مشکلات هنوز نتوانستیم بیلان شهرداری کرمان در سال 95 را تهیه کنیم، اما براساس آنچه تاکنون در سیستم مالی شهرداری کرمان ثبت شده، حدود 61 میلیارد تومان به پیمان‌کاران و برخی دستگاه‌ها بدهکاریم.
سرپرست شهرداری کرمان افزود: با برخی از پیمان‌کاران شهرداری قرارداد منعقد شده و با برخی قرارداد منعقد نشده که مبلغ بدهی به پیمان‌کارانی که قرارداد دارند، 22.5 میلیارد تومان و مبلغ بدهی به پیمان‌کارانی که بدهی ندارند، 21 میلیارد و 900 میلیون تومان است.
موسوی ادامه داد: در مجموع بدهی شهرداری کرمان به پیمان‌کاران و برخی دستگاه‌ها، 150 میلیارد تومان است؛ ضمن این‌که 72 چک پاس نشده داریم که 55 چک مربوط به قرارگاه خاتم و بقیه مربوط به سایر پیمان‌کاران است.
وی رقم چک‌های پاس نشده‌ی شهرداری را نیز 17 میلیارد تومان اعلام کرد.
سرپرست شهرداری کرمان با بیان این‌که تصور می‌کنیم تا پایان امسال حداکثر 50 تا 60 درصد از بودجه تحقق پیدا کند، به پروژه‌های تقاطع‌های غیرهم‌سطح در شهر کرمان اشاره کرد و گفت: در کرمان شش پروژه‌ی تقاطع غیرهم‌سطح توسط قرارگاه خاتم در دست ساخت است؛ ضمن این‌که مبلغ اولیه‌ای که برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شده، 500 میلیارد تومان است.
موسوی افزود: از این تعداد پروژه، تقاطع‌های غیرهم‌سطح ولی‌عصر (عج‌الله‌فرجه)، شهید بادپا، شهدای خلبان و شهید الله‌دادی در قالب یک قرارداد، زیرگذر میدان آزادی در قالب یک قرارداد و تقاطع غیرهم‌سطح سربازان گمنام نیز در قالب یک قرارداد است.
وی ادامه داد: براساس اعلام معاونت فنی‌عمرانی شهرداری، 234 میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم صورت‌وضعیت شده که با احتساب ارزش افزوده، تعدیل و هزینه‌ی مشاور گارنو، حدود 267.5 میلیارد تومان به قرارگاه خاتم بدهکاریم.
سرپرست شهرداری کرمان با بیان این‌که از این رقم تا مردادماه 63 میلیارد تومان به‌صورت نقدی به قرارگاه خاتم پرداخت شده بود، گفت: در شهریورماه نیز 5 میلیارد و 900 میلیون تومان به قرارگاه خاتم پرداخت کردیم که در مجموع تاکنون 68 میلیارد و 900 میلیون تومان به قرارگاه خاتم پرداخت شده است.
موسوی افزود: هم‌چنین دو قطعه زمین به مبلغ 28 میلیارد تومان در بولوار امام رضا (علیه‌السلام) و 47 میلیارد تومان در بولوار زغال‌سنگ (در مجموع 75 میلیارد تومان) به قرارگاه خاتم واگذار شده است.
وی با بیان این‌که مجموع پرداختی در قالب زمین و نقدی به قرارگاه خاتم تا پایان شهریورماه، 144 میلیارد تومان است، گفت: براساس صورت‌وضعیت‌هایی که تاکنون قرارگاه خاتم ارسال کرده، 123 میلیارد تومان به قرارگاه خاتم بدهکاریم که با توجه به ادامه‌ی کار در پروژه‌ها، این مبلغ رو به افزایش است.
سرپرست شهرداری کرمان با بیان این‌که اضافه‌شدن عدد بودجه، موجب عدم تحقق بودجه، اضافه‌هزینه‌کرد بودجه‌ی محقق‌شده و به‌تبع آن کسری بودجه شده است، گفت: براساس قانون اگر هزینه بیش‌تر از بودجه باشد، مشکل‌زا خواهد بود که باید در این رابطه چاره‌ای اندیشیده شود.
موسوی هم‌چنین در پاسخ به پرسش علی بهرامی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر کرمان مبنی بر این‌که آیا برای پروژه‌های شهر کرمان بودجه‌ی دولتی هم تخصیص یافته است، گفت: برای پروژه‌های تقاطع‌های غیرهم‌سطح هیچ بودجه‌ی دولتی تخصیص پیدا نکرده است.
وی افزود: برای سایر پروژه‌ها ازجمله بازار و میدان توحید نیز چندبرابر بودجه‌ای که از سوی استانداری تخصیص پیدا کرده، توسط شهرداری کرمان هزینه شده است.
سرپرست شهرداری کرمان ادامه داد: به‌طور مثال برای به‌سازی میدان توحید 300 میلیون تومان بودجه‌ی دولتی در نظر گرفته شده که با توجه به کف‌سازی پیاده‌روهای ضلع غربی و شمالی میدان، برای کف‌سازی پیاده‌روهای ضلع شرقی و جنوبی، نیاز به 1.5 تا 2 میلیارد تومان اعتبار است.
موسوی در پاسخ به پرسش محمدجواد کامیاب، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر کرمان مبنی بر این‌که آیا برای جابه‌جایی تأسیسات در محل اجرای پروژه‌ها هم بودجه‌ی دولتی تخصیص پیدا نکرده است، گفت: دستگاه‌های مربوط هر اقدام مبنی بر جابه‌جایی تأسیسات آب، برق، گاز و مخابرات را به حساب فی‌مابین شهرداری و دستگاه مربوط گذاشته‌اند و در واقع هزینه‌ی جابه‌جایی تأسیسات نیز توسط شهرداری کرمان پرداخت شده است.
انتهای پیام/ی

وضعیت بودجه‌ی شهرداری کرمان تشریح شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار