نیویورک‌تایمز: در نشست شورای امنیت درباره ایران، شاهد شورشی کوچک علیه آمریکا بودیم

روزنامه نیویورک‌تایمز از همراهی نکردن کشورهای رقیب و متحدان آمریکا با این کشور در نشست شورای امنیت درباره ایران با عنوان «شورشی در مقیاس کوچک» یاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای با عنوان «آمریکا قصد داشت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، بحث ایران را مطرح کند، اما روسیه موضوع جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» را پیش کشید» به بررسی رویداد‌هایی پرداخت که در نشست روز جمعه شورای امنیت درباره ایران رخ داد.

در این مقاله آمده است: تلاش‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای سازماندهی یک واکنش قدرتمند بین‌المللی به سرکوب اخیر معترضان در ایران، روز جمعه با واکنش‌هایی روبرو شد، و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به جای همسویی با آمریکا، از جلسه فوق العاده‌ای که به درخواست این کشور برگزار شده بود استفاده کردند تا به نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل یادآوری کنند که هدف اصلی این شورا چیست. آن‌ها همچنین در این نشست، حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کردند.

بعد از ظهر جمعه، زمان برگزاری یک نمایش دیپلماتیک داغ بود که با سخنان احساساتی و هیجان انگیز «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد علیه «دولت سرکوبگر» ایران آغاز شد. اما در پایان این نشست، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اقدام به ارائه یک سخنرانی طولانی درباره شورش‌های مردمی در آمریکا کرد؛ از اعتراضات خشونت‌آمیز کنوانسیون ملی دموکراتیک در سال ۱۹۶۸ گرفته تا اعترضات جنبش اشغال وال استریت در سال ۲۰۱۱.

نیکی هیلی در سخنان خود  اعلام کرد گفت: «اجازه بدهید هر گونه شک و تردیدی را برطرف کنم. آمریکا بدون هیچ گونه تاسف و پشیمانی، در کنار افرادی خواهد بود که به دنبال آزادی برای خود هستند.»

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: این در حالی است که روز جمعه، شاهد وقوع یک شورش در مقیاس کوچک در نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل بودیم. این موضوع تنها به مخالفان سنتی آمریکا مانند روسیه و چین محدود نمی‌شد، بلکه متحدان نزدیک آمریکا مانند فرانسه و سوئد را نیز در بر می‌گرفت. به نظر می‌رسید بسیاری از این موضوع نگران هستند که انتقاد‌های صریح‌اللحن آمریکایی‌ها، صرفا بهانه‌ای برای تضعیف توافق هسته‌ای ایران است. رئیس جمهور ترامپ تا کنون بار‌ها تمایل خود را به لغو این توافق اعلام کرده است.

این موضوع دقیقا مشخص نیست که هیلی قصد داشت با برگزاری نشست روز جمعه به چه هدفی دست پیدا کند. این نشست به صورت فوری برگزار شد. تا پیش از برگزاری این نشست (ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی)، حتی این موضوع مشخص نبود که آیا هیلی قادر خواهد بود آرا کافی را برای برگزاری رسمی جلسه کسب کند.

«واسیلی ای. نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد،  این پرسش را مطرح کرد که چرا شورای امنیت سازمان ملل متحد، به مسئله اعتراضات جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» در فرگوسن آمریکا نپرداخته است، در حالی که این اعتراضات در برخی برهه ها، با واکنش خشونت‌آمیز پلیس آمریکا روبرو شد.

نبنزیا در این باره گفت: «مسئله اصلی برای تشکیل نشست امروز، تلاش برای حفظ حقوق بشر یا ارتقای منافع مردم ایران نیست، بلکه هدف از آن، تلاشی تلویحی برای استفاده از فرصت کنونی به منظور ادامه تضعیف توافق ایراناست.» 

ترامپ تا کنون بار‌ها از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرده است. او اواخر ماه کنونی بار دیگر باید تصمیم بگیرد تا به لغو تحریم‌های ایران بر اساس الزامات توافق هسته‌ای ادامه دهد، یا آنکه رویکرد مقابله‌جویانه‌تری را در قبال این کشور در پیش بگیرد و بدین ترتیب، متحدان اروپایی آمریکا را از این کشور بیگانه‌تر کند.

نیویورک تایمز در انتهای گزارش خود آورده است: خودداری از حمایت از موضع آمریکا به این شکل، جدیدترین گواه در خصوص افزایش مقاومت بین‌المللی علیه اولویت‌های سیاست خارجی دولت ترامپ شمرده می‌شود، به ویژه در سازمان ملل متحد. ماه گذشته بود که اکثریت کشور‌های عضو سازمان ملل متحد، به قطعنامه‌ای رای دادند که موضوع آن، محکومیت تصمیم آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، و همچنین تغییر مکان سفارت این کشور به قدس بود. هیلی برای مقابله با تصویب قطعنامه‌ای مشابه در شورای امنیت سازمان ملل، که مورد حمایت سایر اعضا بود، مجبور شد از حق وتوی خود استفاده کند.

انتهای پیام/

گزارش نیویورک‌تایمز درباره نشست شورای امنیت درباره ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار