معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه پس از بازدید از میانمار اعلام کرد شرایط این کشور برای بازگرداندن مهاجران روهینگیایی از بنگلادش مناسب نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از استریت تایمز، «اورسولا مولر»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه پس از سفری که به میانمار داشت، اعلام کرد که این کشور –که به پاکسازی فرقه ای متهم شده است-- جهت بازگرداندن مهاجران روهینگیایی، آماده نیست.

وی در این خصوص گفت: از آنچه که دیدم و چیزهایی که از مردم شنیدم، هیچ دسترسی به خدمات بهداشتی در میانمار وجود ندارد و نگرانی هایی درباره حفظ امنیت و آواره شدن مهاجران وجود دارد؛ شرایط برای بازگشت آنها مناسب نیست.

مولر افزود: من از مقامات میانمار خواستار پایان خشونت شدم و اینکه بازگرداندن مهاجران روهینگیایی از اردوگاه های بنگلادش به میانمار یک اولویت در نظر گرفته شود. مشکل اصلی این است که میانمار حدود 55 روستا را با بلدوزر تخریب کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تاکنون 700 هزار مسلمان روهینگیایی از ترس عملیات وحشیانه ارتش میانمار به بنگلادش گریخته اند. دولت میانمار مدعی شده است که تمام تلاش خود را برای بازگشت این افراد تحت یک توافق که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی با دولت بنگلادش امضا کرد، انجام می‌دهد.

حمله ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین از 25 اوت سال گذشته میلادی آغاز شد. آمارهای سازمان ملل حاکی از آن است که ارتش میانمار با هدف پاکسازی نژادی، خانه بسیاری از مسلمانان روهینگیایی را به آتش کشیده است. جنایات مداوم ارتش میانمار باعث شده است مسلمانان زیادی به بنگلادش بگریزند. مقامات بنگلادش پیشتر اعلام کرده اند که بعید می دانند میانمار مایل به بازگرداندن مهاجران روهینگیایی باشد.

دولت میانمار و بنگلادش در ماه ژانویه سال جاری میلادی توافق کردند که عملیات بازگرداندن مهاجران را در بازه زمانی دو ساله انجام دهند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت میانمار دو اردوگاه موقت برای بازگرداندن نخستین گروه از این مسلمانان روهینگیایی نزدیک مرز راخین بنا نهاده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار