بروز پدیده گرد و غبار موجب به خطر افتادن سلامت انسان‌ها می‌شود.

سیامک شمس مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ با بیان اینکه گرد و غبار، سبب افزایش غلظت ذرات معلق بویژه ذرات معلق کمتر از ده میکرون می‌شود، ادامه داد: این ذرات معلق در هوا، باقیمانده ذرات گرد و ‫خاکی است که بر اثر طوفان شن، معلق مانده است و به همین علت در چنین شرایطی، دید ‫عمودی و افقی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: بروز پدیده گرد و غبار در نوع حاد، ‫سبب کاهش شدید دید افقی شده و در مواردی باعث لغو پرواز هواپیما‌ها و به خطر ‫افتادن سلامت انسان‌ها می‌شود.

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه، دلایل انتشار گرد و غبار را کاهش بارندگی و میزان رطوبت هوا، خشکسالی، نبود پوشش گیاهی مناسب، تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید و مهم‌ترین تاثیرات ذرات معلق بر سلامتی انسان را آسیب‌های قلبی و تنفسی، تاثیر بر مکانیسم‌های دفاعی و تصفیه‌ای بدن و بروز و تشدید آسم، برشمرد.

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه افزود: با توجه به شرایط ناسالم هوا، اقداماتی مانند بستن در و پنجره منازل، خارج نشدن از منزل در موارد غیرضروری بویژه برای گروه‌های حساس و آسیب پذیر مانند مادران باردار، کودکان، سالمندان، بیماران قلبی عروقی و ریوی، استفاده نکردن از آب و مواد غذایی در مجاورت هوای آزاد، انجام ندادن فعالیت جسمی شدید و ورزش و پیاده روی، کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از ماسک مخصوص گرد و غبار FFP۲ یا N۹۵، پرهیز از انجام فعالیت‌هایی مانند آتش زدن کاه یا سوزاندن لاستیک، ضرورت دارد.

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: خودداری از تخریب و خاکبرداری منازل که آلودگی هوا را تشدید می‌کند، نصب پوشش نازک نخی روی پنجره کولر منازل برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و تمیز کردن و حذف گرد و غبار از سطوح در منازل، از دیگر ضروریاتی است که باید رعایت شود.

شمس از مردم درخواست کرد تا در صورت بروز مشکلات قلبی تنفسی، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند یا به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

پدیده گرد و غبار شامل گرد و خاک معلق خشک و ریزی در هوا است که مسافت‌های ‫وسیعی را پوشانده، به وسیله باد پراکنده شده و در نهایت ته نشین می‌شود.

انتهای پیام/ن

رعایت نکاتی هنگام بروز گرد و غبار

برچسب ها: آلودگی هوا ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار