رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای با تاکید بر همکاری راهبردی میان آنکارا و واشنگتن گفت آمریکا در قبال ترکیه نباید مرتکب اشتباهات حقوقی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در مصاحبه با تلویزیون ان‌تی‌وی، با تاکید بر ضرورت پایبندی آمریکا به تعهداتش درباره تحویل هواپیما‌های اف ۳۵ به آنکارا، گفت: ما می‌گوییم آمریکا متحد راهبردی ما است. آمریکا به عنوان متحد راهبردی ترکیه نباید ما را وادار به تامین نیازهایمان از دیگران کند. اینکه سنای آمریکا چنین و یا چنان گفته است به ما ارتباطی ندارد.

او گفت: من با رئیس جمهور آمریکا در این باره گفتگو کردم. در مذاکرات هیئت‌های دو طرف نیز در این باره گفتگو شد. اگر ما شریک راهبردی و الگوی مشارکت هستیم، آمریکا نباید درباره ترکیه مرتکب اشتباهات حقوقی شود.

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره توسعه روابط کشورش با روسیه گفت: روابط ترکیه با روسیه به رغم بحرانی که بر سر سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه از سوی نیروی هوایی ترکیه بروز کرد و عامل آن نیز طرفداران فتح الله گولن بودند، در مسیر مثبتی پیش می‌رود.

اردوغان افزود: : ترکیه و روسیه دارای پیوند‌های راهبردی با یکدیگرند. ما سالانه ۳ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه خریداری می‌کنیم. گام‌هایی که ما برای دریافت سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ از روسیه برداشتیم و موضع ترکیه در این زمینه نیز بسیار با اهمیت بود.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه روسیه در موضوع فروش سامانه‌های اس ۴۰۰ به ترکیه با اختصاص وام به آنکارا، تسهیلاتی را فراهم کرد که تقریبا هیچ کشوری پیشتر چنین تسهیلاتی برای ترکیه فراهم نکرده بود، از روسیه قدردانی کرد.

اردوغان افزود: گام دیگر روسیه این بود که در موضوع تحویل این سامانه‌ها امتیازاتی برای ما قائل شد. آن‌ها به ما اعلام کردند که امکان ساخت مشترک این سامانه‌ها از سوی دو کشور نیز وجود دارد. بی‌تردید ما نیز موضع مثبتی در قبال این رفتار روسیه خواهیم داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار