مرتضوی گفت: سازمان‌های مختلف برای بازگشت نخبگان به کشور نباید جزیره‌ای عمل کنند.

نهادهای مختلف در بازگشت نخبگان به کشور جزیره‌ای عمل نکنند/ تحصیل ۵۰ میلیون دانشجوی مهاجر در دنیابه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام مرتضوی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مراسم نشست بازگشت نخبگان به کشور که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم نگاه به آینده و توجه ویژه به دانشجویان است و باید دانست که نظام به نخبه‌های خارج از کشور چه نگاهی دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه ارتباط با نخبگان خارج از کشور و دانشگاه‌های مطرح خارج از کشور بهتر شده است و من امیدوارم که این ارتباط فراگیرتر‌ و هدفمند‌ شود تا خلأ‌ مدنظر از بین برود.

مرتضوی عنوان کرد: کشور ما از ایرانیان تحصیل کرده به خارج از کشور محروم است اما خوشبختانه امروزه نهاد کارهای خوبی را در جهت برقراری ارتباط با نخبگان خارج از کشور ایجاد کرده و معاونت علمی نیز در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داده است.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور با اشاره به اینکه جزیره‌ای عمل کردن هر یک از سازمان‌ها یکی از دغدغه‌های نهاد است، افزود: خوشبختانه امروزه راه‌های ارتباط فراگیر و راحت شده است و باید از این فرصت استفاده کامل را برد و ما باید جزیره‌ای بودن را کنار بگذاریم تا بتوانیم به موفقیت‌ خوبی در کشور دست پیدا کنیم.

مرتضوی‌ اظهار کرد: طی یک نظرسنجی که از 4 هزار و 500 نفر انجام شده است سهم هر یک از نهادها‌ در انجام کارها روشن شده و در این نظرسنجی سهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تعیین شده است.

متناسب نبودن دخل و خرج یکی از فاکتورهای‌ مهم برای مهاجرت تحصیلی

در ادامه مراسم بهرام صلواتی‌ نخبه بازگشته‌ به کشور گفت: امروزه موضوع مهاجرت تحصیلی یکی از مقوله‌های مهم در کشور محسوب می‌شود و 60 سال گذشته 50 میلیون مهاجر در حال تحصیل در سراسر دنیا هستند.

این نخبه بازگشته‌ به کشور عنوان کرد: یک طرحی بین ایران و آلمان انجام شده است که در آن 425 نفر به عنوان نمونه آماری در این نظرسنجی‌ شرکت کرده‌اند و اکثر آنها انگیزه‌های تحصیلی، کیفیت آموزش و اخذ گرنت‌ را برای مهاجرت تحصیلی اعلام کرده‌اند.

صلواتی‌ با بیان اینکه سطح حقوق و متناسب نبودن دخل و خرج یکی از فاکتورهای‌ مهم برای مهاجرت تحصیلی است، ادامه داد: 50 درصد از افراد شرکت کننده در نظرسنجی‌ قصد دارند پس از مدتی به کشور برگردند‌.

وی عنوان کرد: کمتر از نیمی‌ از ایرانیان خارج از کشور مقصد خود را می‌دانستند و کمتر از 30 درصد از مهاجران اطلاعات کافی از مقصد خود نداشته‌اند.

این نخبه بازگشته‌ به کشور با اشاره به اینکه 35 درصد از مهاجران تحصیلی احساس می‌کنند که سطح حقوق و دستمزد‌ در خارج از کشور کافی است، ادامه داد: 30 درصد از مهاجران تحصیلی در کوتاه مدت قصد بازگشت به کشور را داشته که مسائل عاطفی و خانوادگی را علت بازگشت خود ذکر کرده‌اند.

صلواتی‌ با اشاره به اینکه 72 درصد از مهاجران تحصیلی قصد انتقال دانش خود به کشور را دارند، افزود: فقدان حمایت‌های لازم و ضعف‌ اطلاع‌ رسانی یکی از موانع بازگشت مهاجران تحصیلی به کشور است که خوشبختانه با ایجاد تسهیلات لازم طی 3 سال گذشته 1000 نفر از نخبگان به کشور بازگشته‌ و گرنت‌ به آنها داده شده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران مهاجران تحصیلی زیادی وجود دارد، ادامه داد: میل به داشتن تجربه تحصیل و شغل در خارج از کشور‌ در بین مردم ایران زیاد است و همین مسئله باعث شده که صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌های کشور داشته باشیم و نتوانیم به خوبی نخبگان را از خارج جذب کنیم.

این نخبه بازگشته‌ به کشور یادآور شد: با افزایش انگیزه‌های اقتصادی و حمایتی روند مهاجرت تحصیلی تغییر پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار