اعترافات یک داعشی درباره تلاش برای خرید تسلیحات شیمیایی

یک داعشی بازداشت شده در اعترافات خود از تلاش این گروه تروریستی برای خرید تسلیحات شیمیایی سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، روزنامه «القضاء» وابسته به شورای عالی قضایی عراق اعترافات یک داعشی مراکشی را منتشر کرد که در آن از تلاش داعش برای خرید سلاح شیمیایی خبر داده بود.

«عصام الهنا» که به نام «ابومنصور مغربی» خوانده می‌شد، در اعترافات خود گفته است یک متخصص تجهیزات کامپیوتر است که ۳۵ ساله دارد و اصالتش به شهر رباط مراکش باز می‌گردد. او پیش از پیوستن به داعش در زمینه تجارت تجهیزات الکترونیک فعالیت داشت.

عصام الهنا به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی مسلط است که این مسأله سبب نقش محوری او در گروه تروریستی داعش شده بود.

او پس از آنکه به دست نیرو‌های امنیتی عراق در نزدیکی مرز‌های این کشور با سوریه و پس از تعقیب و گریز فراوان بازداشت شد، در دادگاه منطقه الرصافه بغداد در برابر قاضی بازپرس حاضر شد.

وزنامه القضاء عراق بخش‌هایی از اعترافات این داعشی را این چنین نقل می‌کند: نخستین آشنایی من با گروه‌های تروریستی به سال ۲۰۱۲ باز می‌گردد؛ زمانی که ۲۹ سال داشتم و اخبار داعش را از پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان «پالتاک» دنبال می‌کردم. آن زمان با دو نفر به نام‌های «عامر المصری» و «رشید المصری» آشنا شدم و آن‌ها من را به لزوم پیوستن به داعش و مهاجرت به سوریه قانع کردند.

او سپس اعلام کرد پس از رسیدن به حلب برای پیوستن به داعش در سال ۲۰۱۳، در بخش پاسخ به تماس‌های تلفنی و اینترنتی و بوسیله ارتباطات ویدئویی و غیره به افرادی که از کشور‌های مختلف به ترکیه می‌آمدند، کمک می‌کرد تا وارد سوریه شوند.

این داعشی در ادامه گفت: بیشتر افرادی که برای رسیدن به سوریه اطلاعات در اختیارشان قرار می‌دادم، تونسی و عربستانی بودند و از ملیت‌های خارجی نیز روس‌ها و فرانسوی‌ها در صدر مهاجرانی بودند که برای جنگ در صفوف گروه‌های تروریستی مانند جبهه النصره و داعش حضور داشتند.

او در ادامه در خصوص گفتگوهایش برای آزادی دیپلمات‌های ترک که در چنگال داعش بودند، گفت: عملیات تحویل دیپلمات‌های ترک در برابر آزادی ۴۵۰ نفر از افراد داعش که نزد نیرو‌های ترکیه بازداشت بودند، انجام شد.

این داعشی بازداشت شده همچنین به تلاش داعش برای خرید سلاح شیمیایی اشاره کرد. او گفت: داعش به دنبال به دست آوردن سلاح‌های مختلف از جمله سلاح‌های شیمیایی بود و به همین خاطر هیئتی از دفتر روابط خارجی داعش، تحت نظارت ابو محمد عدنانی به فیلیپین اعزام شد، اما آن‌ها موفق نشدند و بدون کسب هیچ دستاوردی بازگشتند.

عصام الهنا، همچنین اعلام کرد اختلافاتش با داعش سبب کنار گذاشتن او از مسئولیت هایش در گروه تروریستی داعش شد و این مسأله سبب شد او داعش را رها کرده و به جبهه النصره بپیوندد.

او در جبهه النصره نیز فعالیت‌های زیادی داشت و یکی از عاملان کمیته‌های هماهنگی خارجی بود؛ بطوری که با طرف‌های خارجی برای دریافت کمک‌های مالی تماس می‌گرفت.

قاضی بازپرس عراقی این داعشی را یکی از افراد سرشناسی توصیف کرد که تحت پیگرد قرار داشت و اعلام کرد وی در عملیاتی منحصر به فرد بازداشت شد. او همچنین گفت: تحقیقات از این داعشی همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار