سیف گفت:میزان خرید تضمینی گندم تا امروز نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون تن افزایش داشته است.

خرید تضمینی گندم یک میلیون تن افزایش یافت به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یزدان سیف معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در نشست خبری با اصحاب رسانه ،با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم به عنوان پروژه مهم لجستیک کشور روبه پایان است،اظهار کرد: تا به امروز ۹ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده است که این میزان علی رغم کاهش ۲۶ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیون تن افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه برداشت گندم تا اواسط مهر ماه از مناطق سردسیر ادامه دارد،افزود: با توجه به رشد گندم در مناطق سردسیر پیش بینی می شود که میزان خرید به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزارتن برسد.

سیف ادامه داد:البته این میزان خرید به معنای کل تولید گندم کشور نیست بلکه مقداری برای خود مصرفی است که اگر به این رقم افزوده شود،رقم تولید به ۱۱ میلیون تن می رسد.

به گفته این مقام مسئول در سال زراعی گذشته به ازای هر کیلو گندم تحویلی کشاورزان ۱۳ هزار و ۶۸ ریال پرداخت کردیم که امسال این رقم با ۱.۵ درصد افزایش به ۱۳ هزار و ۲۷۰ ریال رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه میانگین دریافتی کشاورزان در سال گذشته ۲۲۲ میلیون ریال بوده است،بیان کرد:این درحالی است که امسال به ۲۶۷ میلیون ریال افزایش یافته است،ضمن آنکه سرانه تحویل گندم کشاورزان از ۱۷ تن به ۲۰ تن رسیده که این امر بیانگر افزایش راندمان،بهبود اقتصاد درونی کشاورزان و راندمان اقتصادی است که بخشی از آن ناشی از بهبود عملیات زراعی،تامین به موقع نهاده ها و فضل الهی است.

وی درباره آخرین وضعیت مطالبات گندمکاران گفت: از مجموع ۱۲۴ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال ارزش خرید گندم،تا کنون ۸۳ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال معادل ۶۷ درصد مطالبات گتدمکاران پرداخت شده است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی تا پایان هفته قریب ۱۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی از طریق عرضه اوراق، تامین و به حساب کشاورزان واریز خواهد شد که با این وجود میزان مطالبات پرداختی تا پایان هفته به ۷۵ درصد می رسد.

وی ادامه داد:کشاورزانی کا تا ۲۳ شهریور گندم تولیدی خود را به مراکز دولتی تحویل داده اند،۵۰ درصد مطالبات خود را دریافت کرده اند،ضمن آنکه کشاورزانی که تا اول تیرماه گندم خود را تحویل دادند به طور کامل مطالبات آنها تسویه حساب شده است.

به گفته سیف به دنبال آن هستیم که ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکارانی که تا پایان تیرماه گندم تولیدی خود را تحویل دادند،از طریق انتشار اوراق پرداخت کنیم.

وی از افزایش تعداد مراکز خرید در سال جاری خبر داد و گفت: در سال زراعی 96-97 به منظور تسهیل کار کشاورزان تعداد مراکز خرید از 1112 به 1150 مرکز افزایش یافت.

به گفته سیف علی رغم افزایش تعداد مراکز خرید، اما میزان عرضه گندم به مراکز موقت از 4 میلیون و 600 هزارتن سال گذشته به 3 میلیون و 200 هزار تن در سال جاری کاهش یافت که این امر بیانگر کاهش 20 درصدی میزان خرید در مراکز موقت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش میزان خرید تضمینی گندم در استان کردستان خبر داد  و افزود: تا به امروز قریب یک میلیون و 24 هزارتن گندم از این استان مهم خریداری شده است، درحالیکه سال گذشته در این مقطع زمانی این رقم حدود 519 هزارتن بود.

این مقام مسئول ادامه داد: کشاورزانی کردستانی تا کنون از محل تولید گندم حدود یک هزار و 353 میلیارد تومان معادل دوبرابر سال گذشته درآمد کسب کردند و این درحالی است که سال گذشته این رقم حدود 676 میلیارد تومان بود.

وی از افزایش پروتئین گندم تولیدی در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته میزان پروتئین گندم تولیدی بین 11.5 تا 12 بود که امسال در کل نمونه برداری های صورت گرفته میزان پروتئین به 12 رسیده است.

سیف با اشاره به اینکه میزان سن زدگی گندم در سال زراعی جاری بهبود پیداکرده است، بیان کرد: امسال میزان سن زدگی در برخی استان ها به صفر رسید که این امر ناشی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی است که موجب شد در خصوص سن زدگی سال بی نظیر در تولیدگندم داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر آنکه با وجود اظهار نظرات مختلف راجع به نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید، نظر شما چیست؟،بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی براساس محاسبات صورت گرفته،بسته پیشنهادی خود برای سال زراعی 97-98 را به دولت ارائه داد که هم اکنون بحث های کارشناسی در این زمینه در شورای اقتصاد در حال انجام است، ضمن آنکه تمامی مسئولان دولت عزم خود را جزم کردند تا پایان شهریور نرخ های جدید را اعلام کنند و انتظار می رود نرخی اعلام شود که به صلاح کشاورزان باشد.

 رشد 82 درصدی خرید تضمینی کلزا در سال زراعی جاری

وی در بخش دیگر سخنان خود از رشد 82 درصدی خرید کلزا خبر داد وگفت:تا کنون 330 هزارتن دانه روغنی کلزا از کشاورزان خریداری شده است درحالیکه این میزان مدت مشابه سال قبل 181 هزارتن بود.

سیف ارزش ریالی کلزا خریداری شده را 9 هزار و 100 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان در مدت مشابه سال قبل 4 هزار و 846 میلیارد ریال بود که بیانگر افزایش 87 درصدی درآمد کشاورزان است.

این مقام مسئول عملکرد در حوزه دانه های روغنی در بخش کشاورزی را مثبت تلقی کردو گفت: با برنامه توسعه کشت دانه های روغنی به دنبال کاهش واردات و ایجاد ارزش افزوده بیشتری هستیم به طوریکه به جای واردات روغن خام درصدد وارد کردن دانه های روغنی هستیم تا فعالیت کارخانه های روغن کشی ادامه دار شود.

به گفته وی میانگین درآمد کشاورزان در دانه های روغنی از 20 میلیون تومان سال گذشته با افزایش 10 درصدی به 22 میلیون تومان در سال جاری رسید.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ظرفیت کارخانه های روغن کشی را 5 میلیون تن اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در سال 92 ظرفیت کاری این کارخانه های روغن کشی به صفر رسیده بود که خوشبختانه با کاهش واردات روغن خام ظرفیت کارخانه های روغن کشی به مرور افزایش یافت به طوریکه از 926 هزارتن سال گذشته به یک میلیون و 400 هزارتن در سال جاری رسید که این امر بیانگر افزایش 45 درصدی اشتغال،رشد اقتصادی و رسیدن به جایگاه مطلوب در اقتصاد است.

مردم نگران تامین کالاهای استراتژیک مورد نیاز نباشند

وی درباره آخرین وضعیت تامین کالاهای راهبردی افزود: شرایط خوبی در کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن و شکر در کشور داریم چرا که دولت از شش ماه گذشته تامین خوبی در این حوزه انجام داده است که هم اکنون مشکلی در این زمینه نداریم.

سیف افزود: با توجه به تامین مناسب ذخایر استراتژیک نگران احتکار کالا از سوی مردم نیستیم چرا که در مجموع مشکلی در کالاهای برنج، روغن و شکر نداریم.

به گفته این مقام مسئول بنده طی بازدیدهای میدانی که از بنکداران عمده و فروشگاه های زنجیره ای داشتیم، هیچ کمبودی در هیچ از یک کالاهای استراتژیک احساس نکردم و تنها مقداری روغن سرخ کردنی میزانی کمتر از وفور در مغازه ها بود که این امر بیانگر کمبود نیست و مردم می توانند به هر میزانی که دوست دارند، اقدام به خرید و احتکار کالا در خانه های خود کنند. 

وی درباره آخرین وضعیت توزیع اقلام اساسی در ایام محرم بیان کرد: هیئت های مذهبی دارای مجوز از تبلیغات اسلامی می توانند با مراجعه به بازرگانی دولتی اقلام مورد نیاز رخود را دریافت کنند.

سیف ادامه داد: برای ایام محرم 10 هزارتن شکر،10 هزار تن روغن و 10 هزارتن برنج در اختیار بازرگانی دولتی برای توزیع به هیئت های مذهبی است، ضمن آنکه مقادیری واردکنندگان با ارز 4200 تومان واردکردند.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو برنج 1121 را 7 هزار تومان، برنج تایلندی 5 هزار و 300،شکر 3 هزار و روغن را به نرخ درج شده بر روی محصول اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه فروشگاه های زنجیره ای مکانیزم های متفاوتی در استان های مختلف دارند،بیان کرد: براین اساس ممکن است فروشگاه های زنجیره ای تنها بیش از 3 عدد روغن در اختیار افراد قرار ندهند که این امر به معنای کمبود نیست بلکه بدان معناست که قفسه های فروشگاه های زنجیره ای تا روز بعد که مجددا شارژ می شود، نباید خالی باشد.

موضوع قطحی اقلام اساسی در ماه های آتی صحت ندارد

سیف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه برخی مسئولان خبر از قحطی اقلام غذایی در دو الی سه ماه آینده می دهند،بیان کرد: مردم نگرانی از حیث ذخایر استراتژیک نداشته باشند و افرادی که چنین اصطلاحاتی را مطرح می کنند، به دنبال اهداف دیگر هستند  چراکه به کاربردن این واژه ها برای اقتصاد ایران معنایی ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به تولید 2 تا 2 میلیون و 200 هزارتن برنج در سال جاری ، ذخیره بیش از نیم میلیون تن شکر در کارخانه ها  و 130 هزارتن روغن در مخازن بندر بخش خصوصی وجود دارد و مشکل در حیث تامین کالاهای اساسی نداریم.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی در شرایط کنونی حداقل به اندازه 6 ماه آینده کالا در انبارهای بازرگانی دولتی وجود دارد که تصورانی مبنی بر قحطی صحت ندارد.

مدیرعامل بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه تحرم های کنونی بیش تر جو روانی است تا واقعی، اظهار کرد: در گذشته تمامی تحریم ها اعم از اولیه، ثانویه، آمریکا و دیگر کشورها را با یکدیگر داشتیم درحالیکه هم اکنون تنها تحریم آمریکا را داریم و ترامپ در نظر دارند با فشار آوردن بر ایران تا قبل از 15 آبان ایران را به تسلیم درآورد.

این مقام مسئول ادامه داد: بنده از جانب خود و سایر تامین کنندگان کالاهای اساسی این قول را به مردم می دهم که هیچ مشکلی در کالاهای اساسی نخواهیم داشت و موضوع افزایش قیمت باید در داخل مدیریت شود و هیچ ارتباطی به کمبود کالا ندارد.

واردات کره افزایش یافت

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت واردات برنج اظهار کرد: هم اکنون برنج از مبادی مختلفی همچون هند وارد می شود و تا حدی  که مورد نیاز کشور باشد، برنج وارد کشور خواهد شد و مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

سیف با اشاره به اینکه تا کنون 87 هزارتن شکر خام وارد و تحویل کارخانه های چغندری داده شده است، بیان کرد: با این وجود نگرانی در زمینه واردات نداریم چرا که نیم میلیون تن شکر سفید موجود درکارخانه ها جوابگوی نیاز کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلی در تامین شیر و لبنیات مورد نیاز کره نداریم، گفت: اخیرا کارخانه ای با ظرفیت محدود مشغول به کار هستند و قرار است مواد مورد نیاز کره از طریق واردات تامین و در داخل تولید شود، ضمن آنکه برای تنظیم بازار،بازرگانی دولتی و بخش خصوصی مقداری کره وارد کرده که میزان بخش خصوصی بیش از داخلی بوده است.

وی درباره آخرین وضعیت میزان واردات کره گفت: در پنج ماهه سال گذشته 10 هزار و 590 کره وارد کشور شد درحالیکه امسال این رقم با مقداری افزایش  به 16 هزار و 20 تن رسیده است و با این وجود در حوزه تامین بازار مشکلی نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان با انتقاد از نوسان قیمت بسته بندی مواد غذایی تصریح کرد: درحوزه های بسته بندی مواد غذایی، آب معدنی، رب گوجه فرنگی و... قیمت بسته بندی محصولات افزایش یافته است اما قیمت این بسته بندی نباید به گونه ای باشد که از قیمت خود محصول بالاتر باشد و درنهایت اقتصاد متوازن کشور را به اقتصاد کاریکاتوری تبدیل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار