وزارت خارجه فرانسه با متهم کردن روسیه به نقض پیمان منع موشک‌های میان‌برد اعلام کرد پاریس از شرایطی که آمریکا در آن مجبور به اعلام خروج از این پیمان شده، متأسف است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز،  وزارت امور خارجه فرانسه شامگاه جمعه اعلام کرد فرانسه از شرایطی که آمریکا در آن مجبور به اعلام خروج از پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد شده است، متأسف است.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه با شرکا و متحدانش به این نتیجه رسیده است که روسیه یک سامانه موشکی موسوم به ۹M۷۲۹ تولید و مستقر کرده که ناقض این معاهده است.»

این بیانیه افزود: «روسیه به درخواست‌های توضیح و همچنین درخواست‌های اجرای درست این پیمان که طی چند ماه اخیر به طور مکرر اعلام شده، پاسخی نداده است. فرانسه از ایجاد این شرایط که در آن، آمریکا مجبور شده است خروج خود را از پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد اعلام کند، متأسف است.»

وزارت امور خارجه فرانسه از روسیه خواست از این دوره (فرصت) شش ماهه تعلیق تعهدات آمریکا که برای بازگشت کامل، در پیمان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پیش‌بینی شده است، استفاده کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «طی این دوره زمانی، فرانسه همچنان به تشویق گفتگوی عمیق با روسیه و رایزنی با متحدانش در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ادامه خواهد داد.»

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: «ما بر تعلق خود به ابزار‌های کنترل تسلیحاتی که به تضمین ثبات راهبردی کمک می‌کنند، تأکید داریم و در این خصوص از اروپایی‌ها و همه طرف‌ها دعوت می‌کنیم برای حفظ ابزار‌های کنترل تسلیحات متعارف و هسته‌ای موجود، تلاش خود را دوچندان کنند. بدین منظور فرانسه از روسیه و آمریکا می‌خواهد پیمان نیواستارت را در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای خود پس از سال ۲۰۲۱ تمدید و در مورد یک معاهده جایگزین مذاکره کنند.»

آمریکا روز گذشته اعلام کرد از روز شنبه اجرای تعهداتش در پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد با روسیه را که در سال ۱۹۸۷ منعقد شده است، به حال تعلیق درخواهد آورد و ظرف شش ماه آینده به طور رسمی از این پیمان خارج خواهد شد، مگر آنکه مسکو نقض این توافق را متوقف کند.

رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق ۳۲ سال پیش پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد را امضا کردند. هدف از این پیمان انهدام همه موشک‌های کروز و موشکی بالستیک آمریکا و روسیه که از زمین پرتاب می‌شوند و برد آن‌ها بین پانصد تا پنج هزار و پانصد کیلومتر است، بود.

واشنگتن ماه‌ها است که مسکو را متهم می‌کند که با مستقر کردن موشک‌های نواتور ۹M۷۲۹ (در سامانه نامگذاری ناتو SSC-۸) در زرادخانه نظامی خود، این توافق را نقض کرده است.

انتهای پیام/

واکنش فرانسه به خروج آمریکا از پیمان آی‌ان‌اف

برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار