روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز پس از پیروزی انقلاب در سال ۵۷، در گزارشی با اعلام شکست گارد شاهنشاهی، از پیروزی نیرو‌های انقلابی ایران خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، این واقعه تاریخی در مطبوعات و رسانه‌های جهانی بازتاب فراوانی یافت؛ یکی از رسانه‌هایی که آن زمان به بازتاب حوادث ایران و پیروزی نیرو‌های انقلابی پرداخت، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز بود. روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ ۱۳ فوریه ۱۹۷۹ (۲۴ بهمن ۱۳۵۷) با انتشار مطلبی تحت عنوان «گارد ویژه ارتش ایران از سوی غیرنظامیان شکست خورد» نوشت: گارد شاهنشاهی ایران دچار شکستی خیره کننده به دست توده مردم مسلح در ۴۸ ساعت گذشته شده که به نظر می‌رسد به سقوط دولت منتخب از سوی شاه محمد رضا پهلوی (دولت بختیار) منجر شده است.

حال و هوای روز پیروزی انقلاب از نگاه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز

در ادامه گزارش خبرنگار نیویورک تایمز که آن را در تاریخ 12 فوریه 1979 (23 بهمن 1357) به رشته تحریر درآورده و روز بعد در این روزنامه به چاپ رسیده، آمده است: به هنگام غروب، گزارش ها حاکی از آن بود که نیروهای غیرنظامی، کنترل بیشتر، و بلکه تمامی پایگاه های نظامی تهران را که محل استقرار 30 هزار نیروی گارد شاهنشاهی، چند هزار نیروی هوایی و دیگر پرسنل نظامی و نزدیک به 150 تانک و مقادیر زیادی خمپاره انداز و سلاح های ضد تانک است، به دست گرفتند.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: روز گذشته، فرمانده ارشد ارتش ایران، ژنرال عباس قره باغی ( آخرین رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران رژیم شاهنشاهی) ناگهان اعلام کرد که نیروهای مسلح در درگیری های سیاسی دارای موضعی «بی طرف» هستند و به تمامی یگانهای ارتش دستور داد تا از داخل شهر عقب نشینی کنند؛ اما این عقب نشینی برای جلوگیری از حمله سیستماتیک نیروهای غیرنظامی به سربازخانه ها بسیار دیر انجام شد. گزارش شده است ژنرال قره باغی از سوی دولت جدید تغییر کرده است.

در ادامه گزارش خبرنگار نیویورک تایمز آمده است: در نتیجه شکست گارد شاهنشاهی، وابسته های نظامی غربی در اینجا پیش بینی می کنند افسران نظامی محلی در مناطق دیگر کشور، 200 هزار سرباز خود را که نزدیک نیمی از آنها از سربازان وظیفه هستند، در سربازخانه ها نگه خواهند داشت و هیچ اقدامی علیه پایتخت انجام نخواهند داد.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به صرف هزینه های فراوان برای ارتش از سوی رژیم شاه نوشت: بنابراین، نیروهای مسلح ایران که شمار آنها بیش از 400 هزار نفر است و شاه مبالغی فراوان صرف آنها کرد، در نجات او (شاه) از تبعید و نگهداری پایتختش از سقوط به دست غیرنظامیان با شکست مواجه شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار