نماینده ویژه پیشین آمریکا در ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضدداعش با اشاره به تصمیمات اخیر واشنگتن گفت رئیس‌جمهور این کشور اصلا درکی از شرایط سوریه ندارد.

مک‌گورک: ترامپ هیچ درکی از شرایط سوریه نداردبه گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان نشریه آمریکایی «نیویورکر» مصاحبه‌ای با «برت مک‌گورک» نماینده ویژه پیشین آمریکا در ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، که در زمان اوباما به این سمت برگزیده شده بود، انجام داد. در این مصاحبه، مک‌گورک از مواضع کنونی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در خصوص سوریه به شدت انتقاد کرد و گفت او هیچ درکی از اوضاع سوریه ندارد.

مک‌گورک ابتدا به توضیح نحوه عملکرد آمریکا در سوریه و هزینه‌هایی که در این منطقه متحمل شده است، پرداخت. او گفت: کرد‌ها در جایگاه نیروی زمینی در مبارزه با داعش کمک بزرگی برای واشنگتن محسوب می‌شدند و ما هزینه زیادی را برای تشکیل ارتش آزاد سوریه متحمل شدیم.

مک‌گورک در ادامه تاکید کرد که آمریکا زمان بسیاری را در سوریه برای دست‌یابی به اهدافش صرف کرده و در نهایت با کمک کرد‌ها و اعراب توانسته است ضربه بزرگی به داعش بزند.

نماینده پیشین آمریکا در ائتلاف بین‌المللی در خصوص تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه گفت: این اقدام اوضاع را پیچیده و توانایی ما را برای مدیریت آن کاهش می‌دهد.

او از جملات اخیر ترامپ در دفتر بیضی که گفته بود مسئله سوریه «مشکل ما نیست. آن‌ها (نیرو‌های درگیر در خاورمیانه) شن‌های زیادی دارند که می‌توانند هرقدر که بخواهند باهم شن بازی کنند» به شدت انتقاد کرد و گفت: «خوب، می‌دانید که او (ترامپ) فرمانده کل است و نیرو‌های ما نیز به دستور او لباس کشورمان را در سوریه به تن کرده‌اند. به این ترتیب این گونه بی‌پروا سخن گفتن واقعا ناشی از وظیفه نشناسی فرمانده کل است».

مک‌گورک در ادامه تاکید کرد که این گونه سخنان «به طور جد نشان می‌دهد او (ترامپ) درکی از اوضاع (سوریه) ندارد. این خلافت داعش است، جایی است که تهدید‌ها از آنجا پدید آمد و امکان دارد دوباره پدید بیاید. هنوز ده‌ها هزار زندانی داعشی در آنجا هستند، و او (ترامپ) هنوز هیچ نمی‌داند که این افراد چه خواهند شد. مدام می‌گوید مسئولیت آن‌ها را نیرو‌های ترکیه به عهده می‌گیرند، اما اردوگاه‌های داعشی صد‌ها کیلومتر با جایی که ترکیه می‌گوید می‌خواهد به آنجا برود فاصله دارد.

نماینده ویژه پیشین آمریکا در ائتلاف بین‌المللی بار دیگر تاکید کرد: «این گونه بدون دغدغه حرف زدن درباره این موضوع فقط نمایانگر نداشتن درک از شرایط (سوریه) و نداشتن احساس مسئولیت نسبت به افرادی که تحت فرمان او در سوریه به سرمی‌برند، است».

حدود دو هفته پیش ترامپ در یک مکالمه تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به او گفت قصد دارد نیرو‌های آمریکایی را از سوریه خارج کند. یک روز پس از آن ارتش ترکیه عملیات نظامی با نام چشمه صلح را در مناطق شمال شرقی سوریه آغاز کرد و هدف خود را برقراری صلح، مبارزه با تروریست‌ها و بازگشت مهاجران سوری به این منطقه اعلام کرد. بسیاری بر این باورند که تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکا از سوریه در حقیقت چراغ سبزی به اردوغان بوده است که به شمال سوریه که کُرد‌ها در آن سکونت دارند، حمله کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار