باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تراژدی بی سرانجامی به نام رتبه‌بندی فرهنگیان/ طرحی که در ایستگاه دولت متوقف شده است

در حالی که انتظار می‌رفت رتبه بندی فرهنگیان بعد از چند سال، در نهایت امسال به ثمر برسد، اما همچنان روال اجرا در ابهام است.

تراژدی بی سرانجام به نام رتبه‌بندی فرهنگیان/ اجرای طرح در ایستگاه دولت متوقف استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از اوایل دهه ۹۰، زمزمه اجرای آن برای فرهنگیان مطرح و فاز مقدماتی آن ۲۵ شهریور۹۴ از سوی علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

اجرای این طرح براساس سند تحول بنیادین شکل گرفت، اما گام‌های اولیه آن انتقاداتی نسبت به نحوه اجرا را به دنبال داشت بنابراین قرار بر این شد تا فاز تکمیلی رتبه بندی فرهنگیان در سال‌های آتی اجرایی شود و این گام همچنان در مرحله بررسی مانده است.

انتظار برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان

از نیمه‌های شهریور سال گذشته که لایحه رتبه بندی فرهنگیان بالاخره بعد از مدت‌ها آماده و تحویل دولت شد، امید برای اجرای فاز تکمیلی رتبه بندی همان موضوعی که این روز‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان است، شدت گرفت.

همان موضوعی که اظهار نظر و شائبه‌های بسیاری را از نمایندگان مجلس گرفته تا کارشناسان آموزشی و مسئولان آموزش و پرورش برای چگونگی اجرا و تامین اعتبار به همراه داشت.

در نهایت در بودجه سال ۹۸، ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان در نظر گرفته شد و بنا بر اظهارات سرپرست وقت آموزش و پرورش سید جواد حسینی این اعتبار برای معلمان افزایش حقوقی حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی را به دنبال دارد.


بیشتر بخوانید: امسال؛ زمان اجرای مرحله نخست رتبه بندی فرهنگیان/ دولت برای اجرای طرح مصمم است


اتمام مهر و انتظار اجرای رتبه بندی

براساس اظهارات مکرر وزرا و سرپرست آموزش و پرورش در همین سال ۹۸، شرایط نشان می‌داد تا این طرح از اول مهر اجرا شود، اما زیرساخت‌های لازم برای اجرا فراهم نشد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این باره اعلام کرد که رتبه بندی فرهنگیان هر زمان که مراحل قانونی را طی کند آن را از مهر ۹۸ برای فرهنگیان اعمال خواهیم کرد، این موضوع در حالی مطرح می‌شود که هنوز هم شائبه‌هایی درباره چگونگی اجرا و اعمال آن برای فرهنگیان مطرح است.

حاجی میرزایی در جدید‌ترین اظهارات خود برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان تأکید کرد: این طرح بعد از مطرح شدن در دولت و تصویب برای تمام معلمانی که از مهر ۹۷ تا مهر ۹۸ با ما همکاری دارند بنابر امتیاز کسب شده اجرا خواهد شد.

اما ۲ روز گذشته بود که علی اللهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان گفته بود: این طرح پس از مطرح شدن در صحن دولت و تصویب به مجلس می‌رود تا بعد از تصویب به مرحله اجرا برسد.

اکنون مسیر رتبه‌بندی همچنان در دولت متوقف است و وزیری که قرار بود به دلیل ارتباط مؤثر و تنگاتنگ با دولت برای درمان مشکلات مزمن آموزش و پرورش کمک کننده باشد باز هم راه به جایی نبرده است.


بیشتر بخوانید: لایحه طرح تکمیلی رتبه بندی معلمان به دولت ارسال شد/ یکی از دلایل خروج نیرو‌های خبره آموزش و پرورش تفاوت دریافتی‌هاست


نقش مؤثر در اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان

در بودجه سال ۹۸ مجلسی‌ها اعتبار قابل وصول ۲ هزار میلیارد تومانی را برای رتبه‌بندی فرهنگیان در نظر گرفتند و در حیطه اختیارات خود ساز و کار لازم برای اجرای رتبه‌بندی اعمال شد.

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره تکلیف مجلس در تأمین ساز و کار مناسب اجرای رتبه‌بندی گفت: مجلس در حیطه اختیاراتش تأمین اعتبار اجرای رتبه‌بندی در بودجه ۹۸ و توجه به آن در برنامه ششم توسعه را لحاظ کرد و حال منتظر نظر دولت برای اجرای طرح و تدوین آیین‌نامه اجرایی است هرچند این طرح پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و برای اجرای آن باید آیین‌نامه اجرایی این موارد را مشخص کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: مجلس در شرایط فعلی فقط منتظر مراحل نهایی کار است و در اعمال روند اجرایی اعمال نظر زیادی نخواهد داشت.

حال با وجود این، اما و اگر‌های مهم‌ترین وعده بهبود منزلت معلمان یعنی رتبه بندی همچنان در هاله‌ای از ابهام بوده و با گذشت ۷ ماه از اظهارات سکانداران، این لایحه همچنان در دولت متوقف مانده است و تغییر و تحولات وزرا هم تاثیری بر وضعیت فرهنگیان نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۷ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
تو این گرانی این افزایش ناچیز البته بر فرض محال چه دردی را دوا میکنه .چطور برا یه کارمند بانگ وام های کلان میدند اما برا معلما که میرسن چیزی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
چرا میخان شان معلم رو پایین بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
سلام.لطفا رتبه بندی معلمان را برای فرهنگیان ده سال سابقه خدمت رسمی به بالا اجرایی کنید باتشکر .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۰۵ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
سلام رتبه بندی و نظام هماهنگ چندبار باید تصویب بشه تا اجرا شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
سلام .لطفا رتبه بندی معلمان ودبیران را برای فرهنگیان ده سال سابقه خدمت رسمی به بالا اجرایی کنید باتشکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۷ آبان ۱۳۹۸
چون معلم باعث اگاهی ورشد وتوسعه واستقلال افراد می شود لذا عده ای می خواهند معلم درگیر هزینه های روزمره ی خویش باشد وبه چیز دیگری نتواند بپردازد فقط همین وگرنه اوضاع متفاوت بود وقتی یک باطری وفروش وسیگارفروش درامدش ازیک معلم بیشتر است معما حل شده بدنبال جواب درجای دیگر نباشید همکاران عزیز ....
Iran (Islamic Republic of)
جهانگیری
۲۰:۲۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
باسلام وعرض ادب ، جناب وزیرمعظم آموزش وپرورش جهت رتبه بندی فرهنگیان و برنامه های دیگر ،دولت محترم ونمایندگان مجلس ،نه تنهابه نظریات وگفته های شما توجه ندارند بلکه حرف وقول وقراری که برای فرهنگیان داده اند کذب وبی اساس است شماهم به وعده های آنها توجهی نداشته باشید چون بااین تبلیغات نادرست ونافرجام غیر ازاینکه بازاروقیمت اجناس چندین برابر می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
بزک نمیر بهار می آد کمپزه با خیار می آد
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
این ۲۰۰۰میلیارد هم بدید اقازاده ها که کم نیارن تو خوشی هاشون.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۹ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
کاری که نمی کنند تبلیغات می کنند تا افکار عمومی را قانع کنند که یعنی ما هر چی هم می دهیم باز معلمها بیشتر می خواهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
امیدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۲۱:۴۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
همکار فرهنگی
۱۹:۳۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
خودکرده را تدبیر نیست!
مسئولین امروز دست پرورده معلمین دیروزند،خواه صادق و کارا خواه ناکارمد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
ما که بازنشست شدیم ولی بدانید این طرح هیچ گاه قابلیت اجرایی به خود نمی بیند ونمی تواند قابلیت اجرایی داشته باشد چطور برای اکثر کارکنان دولت در وزرارت خانه های دیگر هر طور می خواهند حکم بزنند فقط آموزش وپرورش نمی شود کمی به خود بیایید ودست از این کارهای بیهوده بردارید وهمسان دیگر وزرارت خانه ها احکام را بزنید
Iran (Islamic Republic of)
معلمان سرکار
۱۴:۰۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
از وزیر محترم عاجزانه خواستارم که حرفی که نشدنی هست نزند
این درواقع بی ارزشی فرهنگیان را می رساند ۶ ماه هس میگه ۲۰۰۰ میلیارد کنار گذاشته شد این یعنی بی جهت دل ما را خوش کردن
چقدر ما بدبختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
وقتی وزیرخلف وعده می کند دیگر چه توقعی از بقیه می توان داشت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۰۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
باید حقوق معلم سه برابر بشه تا برسه به یه کارمند معمولی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
این از حقوق این از استخدام های خنده دار ....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
دومیلیون هم اضافه کنند دردی دوا نمیشود،،،،این چارصد تومن هم برای دولت مردان اضافه کنند حقشونه،اینها خدمت گزارکه نیستند،رئیس اند،،،خوب بحثی راه انداختند،حرفی بلدنیستند این رتبه بندی شده سوژه و موضوع انشاء وموضوع حرفی که ندارندبزنند.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۵۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
به خدا همش سرکار هستیم
و هدفی جز پایین آوردن شان معلم ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
اذکار نافعه کتاب اذکار نافعه عجب گره گشایی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
مثل سایر وعد هایی که به فرهنگیان میدن و هرگز جامه عمل نمیپوشه
ما دیگه عادت کردیم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۱:۰۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
همش سرکاریه!
-
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
چشمم آب نمیخوره
آخرین اخبار