«محمد عباس التمیمی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون تحولاتی که اخیرا در عراق در حال رخ دادن است، مطالبی را بیان کرد.

اخیرا هسته‌های خفته داعش در عراق فعال شده و اخباری از ترمیم سلولی این گروه تروریستی در بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل آمریکا در مجاورت مرز‌های سوریه منتشر شده است.

بسیاری از مقامات و تحلیلگران عراقی هشدار داده‌اند که عناصر تروریستی داعش با عبور از مناطق تحت کنترل آمریکا از کشور سوریه وارد خاک عراق می‌شوند و حتی یک نفر از نیرو‌های آمریکایی توسط عناصر تروریستی داعش هدف قرار نگرفته‌اند.

بسیاری از این مقامات و تحلیگران معتقدند که که واشنگتن پس از ناکامی‌های مکرر در صحنه معادلات میدانی در عراق به دنبال احیای این گروه تروریستی است تا از آن به عنوان برگ برنده‌ای برای ادامه حضور در عراق استفاده کند، زیرا مطمئن است که عراق به زودی خواهان خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور خواهد شد.

بنابراین، تنها بحرانی که می‌تواند این خواسته عراق را در این مرحله به تأخیر بیاندازد، فعال شدن مجدد گروه‌های تروریستی است.

به همین منظور «محمد عباس التمیمی»، کارشناس و تحلیلگر مسائل عراقی در گفتگو با خبرنگار  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به پرسشی درباره عوامل پشت پرده این حملات که اخیرا منجر به شهادت تعدادی از نیرو‌های الحشد الشعبی شد، گفت: آنچه در روز‌های گذشته از حملات خطرناک امنیتی در عراق شاهد بودیم که منجر به شهادت فرزندانمان در الحشد الشعبی شد، از عوامل مختلف داخلی، بین المللی و منطقه‌ای متاثر بوده است.
 

التمیمی تاکید کرد گروه تروریستی داعش در این روز‌ها از وضعیت شکننده و متشنج سیاسی عراق و اختلافات حزبی بر سر قدرت استفاده کرد و این موضوع فرصتی را برای انجام عملیات از سوی این گروه تروریستی در داخل عراق فراهم کرد. جدای از این، آمریکا همچنان اصرار دارد تا شرایط عراق به گونه‌ای باشد که به حمایت ارتش آمریکا نیاز داشته باشد.

وی افزود: از زمان فروپاشی شوروی سابق، آمریکا به اتخاذ سیاست اهریمن سازی شهره بوده و همواره در راستای حمایت از گروه‌های تروریستی و جنبش‌های سلفی در خاورمیانه تلاش کرده تا از این طریق به حضور خود و تقویت پایگاه‌های نظامی‌اش در منطقه مشروعیت ببخشد.

این تحلیلگر عراقی گفت: افزون براین، امروز دولت آمریکا می‌کوشد تا سیطره و نفوذ خود در خاورمیانه را گسترش دهد، کسی که اتفاقات منطقه را دنبال می‌کند به خوبی این مسئله را درک می‌کند. عملیاتی که نیرو‌های آمریکایی در عراق انجام دادند و منجر به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس شد، مؤید این مطلب است. همه می‌دانند که این دو نفر شبانه روز برای ریشه کن شدن گروه تروریستی داعش در تلاش بودند.

وی در ادامه افزود: همچنین رویداد‌های بین‌المللی نیز موجب شد تا بیشتر کشور‌ها به امور داخلی خود سرگرم شده و این موضوع در بازیابی قدرت داعش چه در سوریه و چه در عراق موثر بوده است.
 
التمیمی تاکید کرد: طبیعتا میان تحرکات داعش در سوریه و عراق ارتباطی قوی وجود دارد و چه بسا تمام این تحرکات تلاشی برای ظهور و بازگشت مجدد به صحنه باشد، معتقدم که داعش به دنبال آن است که تحت حمایت آمریکا و برخی طرف‌های دیگر دوباره جای پای خود را در عراق محکم کند به ویژه آنکه آسمان عراق هنوز تحت کنترل آمریکاست و این موضوع در کمک‌های آن به داعش بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: دولت آمریکا به دنبال انجام رایزنی‌های جدید با دولت عراق است و این موضوع را مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور همزمان با حملات اخیر مطرح کرده است تا همه گروه‌های ملی گرایی که از ضرورت اخراج نیرو‌های آمریکایی سخن می‌گویند، ساکت شوند.

این کارشناس عراقی افزود: دولت آمریکا پس از آنکه تلاش هایش برای مهار و حذف نقش نیرو‌های الحشدالشعبی ناکام ماند، امروز می‌کوشد تا قدرت آن را تضعیف کند و برهمین اساس این کشور و برخی طرف‌های مورد حمایت آن مانند عربستان سعودی خواستار عقب نشینی این نیرو‌ها از مناطق آزاد شده از سیطره گروه‌های تروریستی شده‌اند تا دوباره هسته‌های خفته داعش در این مناطق سر برآورده و فعالیت‌های خود را شروع کنند.

وی تاکید کرد: قطعا عقب نشینی نیرو‌های الحشد الشعبی از این مناطق منجر به تکرار سناریوی سال ۲۰۱۴ خواهد شد و شاهد خواهیم بود که دوباره استان‌های عراق یکی پس از دیگری سقوط خواهند کرد. التمیمی گفت: این همان هدفی است که دولت آمریکا در سایه مشکلات مختلف امنیتی، سیاسی و اقتصادی عراق برای تحقق آن تلاش می‌کند و از بازگشت مجدد داعش ابایی ندارد.

وی افزود: از این رو تنها عاملی که می‌تواند باعث نابودی کامل گروه تروریستی داعش شود، بازسازی ساختار داخلی عراق، حمایت نامحدود از الحشد الشعبی و تلاش برای گشایش کانال‌های جدید به منظور دستیابی به حمایت‌های لجستیک ایران است، به ویژه آنکه این کشور تجربه بسیار بالایی در مبارزه با این گروه تروریستی دارد و در آزادسازی سرزمین‌های عراق سهیم بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
فکر نکنم .موفق شوند
چونکه اونموقع ملت عراق به ادم خورها به چشم فرشته نجات نگاه میکردند
ولی الان دستشون رو شده .ذات خبیث و شیطانی شون را همه شناخته اند .دیگه گول گرگ در لباس میش را نمیخورند
آخرین اخبار