نبود کارخانه حناسایی و کشت نشدن گیاه حنا در ریگان باعث شد این محصول در شرق استان کرمان رنگ ببازد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، شهرستان ریگان در گذشته یکی از تولید کنندگان حنا در شرق کشور محسوب می‌شد.

وجود حنای مرغوب در این شهرستان باعث شده بود که از استان‌های مجاور برای خرید این محصول به شهرستان ریگان سفر کنند.

وجود مزارع انبوه حنا در این شهرستان در فصل برداشت عطر خاصی به این شهرستان کویری می‌بخشید به طوری که تجار ماه‌ها در این شهرستان برای خرید وفروش این محصول می‌ماندند.

رونق محصول حنا تا آنجا بود که کشاورزان ریگانی شبانه روز در تلاش برای کشت این محصول بودند.

در گذشته به دلیل نبود نخل کشاورزان تنها محصولی که از آن بیشترین درآمد را کسب می‌کردند حنا بود، محصولی که در دو مرحله برداشت و به استان‌های همجوار صادر می‌شد.

سال‌ها گذشت واین محصول به دلیل حمایت نکردن و بی توجهی مسئولان در ایجاد کارخانه حناسایی رو به فراموشی سپرده شد واکنون تنها ۲ کشاورز در شرق استان کرمان این محصول را کشت می‌کنند، اما با توجه به مرغوبیت محصول همین محصول اندک طرفداران خود را در شرق کشور دارد به طوری که مشتری خود را از کشور‌های خارجی پیدا کرده است.

مشتریانی که زودتر از برداشت محصول هزینه برداشت را پرداخت می‌کنند تا این محصول را خریداری و در بازار‌های خارجی به فروش برسانند.

حنای مرغوب شرق استان که در ریگان تولید می‌شود می‌تواند با برند جهانی جای خود را در کنار دیگر محصولات باز کند و این امر بر رونق کشاورزی شرق استان می افزاید و کشاورزان ریگانی نیز می‌توانند با روی آوردن به کاشت این محصول که نیاز به آب کمتری دارد از تک محصولی خارج شوند.

حنا

استفاده از حنای ریگان در صنایع آرایشی

در پی بررسی و پرس و جو در خصوص وضعیت حنای شرق استان کرمان به این نتیجه رسیدیم که نبود کارخانه حناسایی و وجود دلالان باعث کاهش کشت این محصول در ریگان شده است.

در گذشته دست رنج کشاورزان به قیمت اندک از دست آن‌ها خارج و در سایر نقاط کشور با قیمت بیشتر به فروش می‌رسید.

مزارع انبوه حنا و وجود قنوات پرآب در شرق استان باعث شده بود که این منطقه به عنوان دهکده حنای شرق استان معرفی شود.

حنای ریگان که این روز‌ها سر ازکارخانه‌های تولید لوازم آرایشی کشور در آورده گواه این مدعا است که  این محصول با کیفیت‌ترین محصول در شرق کشور است.

حنا در بازار‌های بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند موجب تحول در اقتصاد مناطق محروم شود، اما این محصول هم مانند سایر محصولات کشاورزی دارای مزیت، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

سود آوری این محصول برای کشاورزان محروم این شهرستان می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه نقش به سزایی ایفا کند.

حنا

عباس محمدی یکی از کشاورزان ریگانی گفت: در گذشته ده‌ها هکتار مزرعه حنا و وسمه داشتم، اما به دلیل حمایت نکردن مسئولان کشت این محصول را کنار گذاشته و به کشت نخل روی آوردم.

او افزود: نبود کارخانه حناسایی در این شهرستان باعث شد که دلالان این محصول را که به سختی آن را به صورت سنتی برداشت می‌کردیم با قیمت اندک از ما خریداری کنند.

رضا شهیکی یکی دیگر از کشاورزان ریگانی بیان داشت: محصول حنا به آب کمی نیاز دارد.

او ابراز کرد: آنقدر این محصول عطر وبوی خاصی داشت که ما را نسبت به کشاورزی ترغیب می‌کرد، اما حمایت نکردن و بی توجهی به این محصول باعث شد که ما این محصول را فراموش کنیم.

همچنین بختیار سابقی یکی از حنا کاران ریگانی گفت: آن قدر محصول حنای ما با کیفیت و مرغوب بود که تجار روز‌ها در کنار محصول ما منتظر می‌مانند تا ما محصولمان را برداشت کنیم.

او بیان داشت: کشت حنا شوق واشتیاق خاصی در ما ایجاد کرده بود که دوست داشتیم هر سال سطح زیر کشت این محصول را افزایش دهیم.

حنا

حنای ریگان به فرانسه می رود

اما یکی از کشاورزان که پس از گذشت بیش از ۴۰ سال این محصول را در این شهرستان کشت می‌کند و با وجود بی مهری و بی توجهی مسئولان دست از کشت این محصول برنداشته گفت: پای محصول حنای ریگان را به کشور‌های خارجی باز کرده ام.

مهدی زاده تنها کشاورزی است که ۴۲ سال است کشت حنا را انجام می‌دهد و این کشاورز باعث شده است که این محصول در ریگان فراموش نشود.

او افزود: حنایی که کشت می‌کنم کاملا ارگانیک بوده و در تولید آن هیچ گونه کود شیمیایی استفاده نمی‌شود.

این کشاورز ریگانی تصریح کرد: به دلیل کیفیت مطلوب  حنای ریگان این محصول سال هاست که به کشور فرانسه صادر می‌شود.

مهدی زاده از کشاورزان ریگانی خواست که به کشت مجدد این محصول روی آورد تا این محصول مجددا در این شهرستان احیا شود.

او بیان داشت: با کمک فرزندانم این محصول را در ریگان کشت وهر سال برای افزایش برداشت آن در این شهرستان تلاش می کنیم.

حنا

کاشت حنا را در ریگان احیا کنید

حمید فرامرزی مدیر جهاد کشاورزی ریگان هم گفت: در حال حاضر ۲۰ هکتار از مزارع شهرستان ریگان به کشت این گیاه دارویی اختصاص دارد که برآورد اولیه برداشت پنج تن محصول از هر هکتار است.

او افزود: از این ۲۰ هکتار بیش از ۱۰۰ تن برگ سبز حنا برداشت و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

فرامرزی گفت: در گذشته عمده محصول تولیدی در ریگان حنا بود، اما بنا به دلایلی از جمله خشکسالی، کمبود ادوات کشاورزی و نبود کارخانه حناسایی کشت این محصول کاهش محسوسی یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان با فراخوانی کشاورزان به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، بیان داشت: ۸۵ درصد تسهیلات آبیاری نوین در ریگان بلاعوض و مابقی آورده کشاورز خواهد بود.

فرامرزی بیان داشت: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و مدیریت آب، کشاورزان می‌توانند حنای فراموش شده این شهرستان را مجددا احیا کنند.

او افزود: کشاورزانی که به کشت این محصول در شهرستان ریگان روی آورند حمایت جدی خواهند شد.

این روزها که باز همه به سمت استفاده از محصولات طبیعی روی آورده اند، کار شایسته ای است که کشاورزان به سمت و سوی کشت حنا روی بیاورند حنا محصولی است که در صنایع آرایشی کاربرد دارد و می تواند در آینده از جایگاه مناسب صادراتی نیز برخوردار شود نباید همیشه منتظر باشیم تا مسئولی به فکر بیفتند و کارخانه ای احداث کند شاید برداشت همین محصول و ارسال آن به کارخانه  ها و صادرات برای رونق منطقه کافی باشد ...

گزارش از موسی ملائیان

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار