دبیر هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران گفت: دانشگاه علم و صنعت با حدود ۹۰ سال سابقه و انجمن علمی ایران با ۲۱ سال سابقه متولی برگزاری انجمن‌های بین المللی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،مراسم افتتاحیه هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران صبح امروز (چهارشنبه،۱۹ شهریور) با حضور محمدرضا عارف، رئیس انجمن رمز ایران، جبار علی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت، مهدی علائیان، دبیر هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران و جمعی دیگر از مسئولان در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

علائیان، دبیر هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران اظهار کرد: در اوایل دهه هشتاد اولین بار کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و امسال یعنی در اواخر دهه ۹۰ مجدد، میزبان این کنفرانس هستیم.

او افزود: دانشگاه علم و صنعت با حدود ۹۰ سال سابقه و انجمن علمی ایران با ۲۱ سال سابقه، متولی برگزاری انجمن‌های بین المللی هستند.

علائیان تصریح کرد: این کنفرانس هر سال در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور برگزار می‌شود. یکی از شاخص‌ترین کنفرانس‌های انجمن رمز ایران که امروز برگزار می‌شود در امنیت اطلاعات و رمز شناسی با حضور گسترده استادان و صاحب نظران است.

دبیر هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران ادامه داد: حدود ۹۰ مقاله به انجمن بین المللی رمز ایران ارسال شد که در بین این تعداد با داوری ۹۲ استاد، ۲۶ مقاله پذیرش شد.

علائیان گفت: امیدواریم این کنفرانس فرصتی مناسب برای ارائه آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی محققان و دانشمندان در حوزه فناوری تبادل ارتباطات و تاثیر آن بر توسعه امن اینترنت اشیا در ارتقا رفاه عمومی چشمگیر و موفقیت آمیز باشد.

دورکاری در زمان کرونا، معضل شاغلان

امیرحسین دوایی مرکزی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت در ادامه بیان کرد: با استفاده از نقش بنیادی ریاضی در علوم می توانیم مفاهیم را بهتر و عمیق تر درک کنیم.

او افزود: این کنفرانس به علت اهمیت موضوع رمز بر سرنوشت زندگی انسان طی دو دهه برگزار شده و در حوزه امنیت شبکه، بانکی و ... بسیار تاثیرگذار است.

دوایی مرکزی تصریح کرد: مسئله کووید ۱۹ باعث ایجاد جهان جدید و بروز مسائلی شده است که ساده ترین معضل آن دور کاری شاغلان است. این مسئله برای تمامی مدیران اجرایی بسیار مهم است که آیا کارمندان آنها  به صورت دور کاری فعالیت می‌کنند یا خیر؟.

 معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت  ادامه داد: در واقع در چنین لحظه ای باید دسترسی به حریم خصوصی فرد با رعایت چار چوب قانون بدون نقص حریم خصوصی او ایجاد شود، یعنی مدیران تا حدودی به کار زیر دستان خود در صورت دور کاری آنان نظارت داشته باشند و آنان را همانند فعالیت های حضوری و فیزیکی کنترل کنند.

اینترنت، اصلی‌ترین زیر ساخت فضای مجازی است

رسول جلیلی، عضو انجمن رمز ایران و عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف در ادامه این مراسم اظهار کرد: انجمن رمز خود را موظف دانسته است تا علم و فناوری را در خدمت حاکمیت، اجتماع، سازمان‌ها و مردم قرار دهد.

او افزود: سبک زندگی ورودی‌های دانشگاه تغییر کرده است، آن‌ها تقلب نکردن را امر کاهلی می‌دانند که این مسئله باعث بروز مشکل خواهد شد و باید بررسی شود. متاسفانه امروزه فضای مجازی باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است.

عضو انجمن رمز ایران تاکید کرد: اینترنت اصلی‌ترین زیر ساخت فضای مجازی در دنیاست که امنیت آن در دست ابرقدرتی به نام آمریکا بوده و حاضر نیست آن را به جامعه بین الملل تحویل دهد، با این حال در برخی موارد از تاثیر فضای مجازی سایر کشور‌ها بر فضای مجازی کشور خود نگران است و ترامپ این موضوع را یک معضل می‌داند.

جلیلی اضافه کرد: «ایرانت» نگاشت اینترنت در ظرف جغرافیایی ایران است. با راه اندازی «ایرانت»، استفاده ایرانیان از ظرفیت‌ها و خدمات اینترنت در سطح ملی، تضمین و تصمیم دشمن به تحریم اینترنت علیه ما غیرقابل اعمال و اجرا می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: از پایداری خدمت تا تحریم شدن در مسئله «ایرانت» وجود دارد که در صورت عملی شدن این مسئله دیگر نمی‌توان از اینترنت به خوبی استفاده کرد و اپلیکیشن‌ها یا آدرس نادرست می‌دهند و یا شناسایی آدرس اینترنتی ما را خطا اعلام خواهند کرد.

عضو انجمن رمز ایران افزود: در آبان ماه ۹۶ با حضور رئیس جمهور «نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی» تصویب و نقش هریک به اختصار تفکیک شد، برای مثال اگر وای فای منزل فردی هک شد باید بداند که شکایت از این موضوع را نزد پلیس ببرد و در خصوص این موضوع پلیس بهترین فرد برای رسیدگی به کار اوست.

جلیلی تاکید کرد: همه ما در حرف، عمل و تعامل ارتباطات اختلاف نظر جدی داریم و این موضوع بحث بسیار ضعیفی بوده که باعث ایجاد یک تحریم بسیار شکننده شده است.

او ادامه داد: حاکمیت بر فضای مجازی کشور مطلوب ما نیست؛ چرا که آمریکا به راحتی می‌تواند اینترنت ما را قطع کند؛ بنابراین ایرانتی باید توسعه پیدا کند که با قطع اینترنت هم بتواند، عمل کند.

عضو انجمن رمز ایران با بیان اینکه امروزه خیلی از مشکلات پلیس فتا داشتن پرونده‌های عدم احراز هویت است، تاکید کرد: توانسته ایم مرکز ریشه گواهی دیجیتال را در وزارت بازرگانی با استاندارد‌های خوب برای رسیدگی به این موضوع بنا کنیم و باید بدانیم که اهراز هویت عامل اصلی برای رفع این موضوع است.

عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: تکلیف مرز مجازی در دنیا را باید مشخص کنیم و باید بدانیم که وزارت ارتباطات نمی‌تواند از این مسئله دفاع کند؛ چرا که بحث دفاع سایبری ما با او نیست.

جلیلی در پایان یادآوری کرد: ما سالانه ۱۲ مقاله علمی چاپ می‌کنیم که این موضوع بسیار نگران کننده است و کشور در این زمینه باید تولید علم را توسعه دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار